Transport Days van trailerbouwer Nooteboom: Wind stelt kranenbouwers voor uitdagingen

0

Hans-Dieter Willim van de grote Duitse kranenbouwer Liebherr,

Doordat de capaciteit in kranen, ook in de hogere vermogens, veel groter is dan tien jaar geleden, heeft Mammoet, exploitant van hijsinstallaties, zijn focus verlegd. Tegenwoordig schermt het niet meer met de grootste en hoogste kraan, maar met tijd. Dat vertelde Sander Splinter tijdens de Transport Days van trailerbouwer Nooteboom, medio mei in Wijchen, ter gelegenheid van het 135-jarig bestaan van de onderneming. ‘Waren we voorheen de enige met een 2.000-ton-kraan, nu zijn er wereldwijd 35. In mobiele kranen is het aanbod, ook in de hogere tonnages, eveneens veel groter dan voorheen. Onze toegevoegde waarde voor de klant draait nu om een zo hoog mogelijke uptime en een zo kort mogelijke turn-around time en time-to-market. Dat betekent dat beschikbaarheid waar ook ter wereld van bijvoorbeeld een Demag CC 3800 of een Liebherr L11350 in relatief korte tijd geregeld is, ook al zijn voor het transport respectievelijk 36 en 81 vrachtauto’s nodig.’

Veiligheid is een zwaarwegend aandachtspunt, bleek uit de bijdrage van Hans-Dieter Willim van de grote Duitse kranenbouwer Liebherr, die inging op de uitdagingen die de windenergiesector stelt. Turbines worden steeds hoger omdat op grotere hoogte meer wind is; de modernste hebben een ‘hubhoogte’ (van de as) van 160 meter. Het windvoordeel is een nadeel tijdens de bouw. De belastbaarheid van een kraan neemt drastisch af naarmate er hoger wordt gewerkt: van 100 naar 150 meter scheelt 56 procent hijsvermogen, aldus Willim. Op 150 meter, bij een wind van twaalf meter per seconde, buigt de top van de kraan tien meter zijwaarts. De afgelopen jaren zijn dan ook de nodige kranen omgevallen, ondanks de digitalisering van de besturing die ook in deze sector haar intrede heeft gedaan. Het ‘strijken’ van de arm van zo’n megakraan vergt al gauw 2,5 uur, te lang om snel te kunnen inspelen op weersverandering. Met zijn nieuwe X-boom heeft Liebherr een arm geïntroduceerd die minder zou doorbuigen en daardoor voor meer stabiliteit zorgt.

Dat juist een kranenbouwer en -verhuurder het woord voerden, was geen toeval. Nooteboom (100 miljoen omzet) levert klantspecifieke trailers, bij uitstek voor het transport van mega-machines zoals kranen.

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.