Voordeel

0

Een van de meest rake gezegdes die aan wijlen Cruijff worden toegedicht is: ‘Elk nadeel ‘heb’ zijn voordeel.’ In deze Link een verslag van een platformbijeenkomst over productiviteit. Waarin aan bod komt dat boekhouders aan de top van een onderneming als nadeel hebben dat de focus te sterk op de cijfers – lees het rendement – komt te liggen. Met als voordeel dat die gerichtheid op harde resultaten en efficiëntie tegenwicht kan bieden aan de zwevende ingenieur die zich verliest in technologische fijnslijperij.

Ook zijn er veel situaties waarin het omgekeerde geldt: elk voordeel ‘heb’ zijn nadeel. Ook in deze uitgave een artikel over hoe tbp er met zijn vaste toeleveranciers in geslaagd is in een recordtijd een kopie van een bestaande smt-lijn te installeren en up and running te krijgen. Het nadeel daarvan is echter dat er nu een 36 meter lange lijn staat die – net zo min als zijn voorgangers – is geïntegreerd. De bediening ervan vraagt operators die bij voorkeur toevallig toch in training zijn voor de marathon.

In deze twee gevallen is het de vraag of dat voordeel wel opweegt tegen dat nadeel, en andersom. Soms is die onbalans direct zeer evident. Stel je bent Lex Hoefsloot en je geeft leiding aan Lightyear. Het voordeel daarvan is dat je de eer hebt met innovatieve technologie een baanbrekende auto op de markt te brengen die als een bijna-perpetuum mobile alle concurrentie kansloos achter zich laat. Het nadeel is dat de concurrent sneller met iets nog beters kan komen en je afgaat door een zijdeur. Maar, ben je voor die ceo-rol genoeg ondernemer – en Hoefsloot is dat volgens mij – dan neem je dat afbreukrisico gemakkelijk voor lief.

Soms ook lijkt die onbalans groot, maar kan het uiteindelijk heel anders uitpakken. Stel je bent Pieter Janssen, ceo van Prodrive in Son, waar begin december een grote brand uitbrak. Het nadeel behoeft geen toelichting en is, in termen van verloren geld en tijd, zonder meer zeer omvangrijk.

Maar vervolgens ga je aan de slag en zijn je mensen weken bijeen om samen de nood te lenigen. Dan ontdek je ineens en exact wat je aan welk personeelslid hebt. Dan kom je erachter dat je over een hecht medewerkersbestand beschikt waar je de komende jaren de nodige uitdagingen vol vertrouwen mee kan aangaan. Daar kan geen vlottenbouwweekend in de Ardennen tegenop.

Met hen ga je redderen, om orders toch nog min of meer op tijd de deur uit te krijgen. En dat in teams waarin ook de klanten goed vertegenwoordigd zijn, en delen in het leed. In tijden van nood leer je zo ook je klanten heel goed kennen. Daar kan geen customer intimacy-traject tegenop.

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik over deze eerstelijns toeleverancier met zoveel diep respect hebben horen praten.

Martin van Zaalen, hoofdredacteur Link Magazine

martin.vanzaalen@linkmagazine.nl ,@MartinvanZaalen , #linkmagazine

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.