Voor echt duurzaam ontwerp is nieuwe aanpak nodig.

0

Schaarse grondstoffen en oceanen vol met plastic afval: een radicaal her ontwerp van onze bedrijfsmodellen, productieprocessen en ons consumentengedrag is nodig, volgens prof.dr.ir. Conny Bakker en prof.dr.ir. Ruth Mugge. Tijdens het 50e jubileumjaar van de faculteit Industrieel Ontwerpen spreken zij op 10 mei hun intreeredes uit over sustainability en design.

Wereldwijde klimaatimpact

Tussen 1970 en 2019 steeg de wereldwijde extractie van grondstoffen voor onze producten van 27 miljard naar 92 miljard ton per jaar. Dit proces genereert bijna de helft van onze wereldwijde klimaatimpact, volgens de UN Resource Outlook 2019. Daarnaast belandt er meer dan 8 miljoen ton aan plastic afval in onze zeeën en oceanen ieder jaar, wat grote schade toebrengt aan ecosystemen en zelfs mensen. Ze veroorzaken vervuiling door hun chemische structuren en extreem lange tijd die het duurt om afgebroken te worden.

Nieuwe aanpak

Om daadwerkelijk duurzame producten en diensten te ontwerpen is een nieuwe aanpak nodig, volgens de twee nieuwe hoogleraren. In haar rede legt Bakker nadruk op de bedrijfsmodellen en productieprocessen: zij houdt zich bezig met de vraag hoe industrieel ontwerpers duurzaamheid standaard in hun ontwerppraktijk kunnen incorporeren. Mugge gaat meer in op het gedrag van consumenten: hoe kun je – ook via ontwerp –  duurzaam gedrag bij consumenten stimuleren? De twee invalshoeken zijn kanten van dezelfde munt, en daarom geven de twee hoogleraren hun intreeredes in een gezamenlijke academische plechtigheid

Internationale impact

Beide professoren zijn momenteel betrokken bij een aantal grote Europese onderzoeksprojecten in het Horizon2020 programma. Voor Ruth is dat het PROMPT-project, wat zeer recentelijk van start ging. “Het doel van dit project is het ontwikkelen van een testprogramma voor premature obsolescence. Dit is de notie dat producten sneller worden afgedankt dan we, met oog op duurzaamheid, zouden willen. Daarbij komen een aantal  vragen op: ‘waarom willen consumenten steeds iets nieuws en kunnen we dit door middel van design voorkomen?’ Doordat er ook een aantal consumentenorganisaties direct betrokken zijn, kunnen we met dit onderzoek directe impact genereren.”

Conny is onder andere betrokken bij het ReCiPPS project, waarbij onder meer de Duitse auto-onderdelenfabrikant Bosch en de Sloveense witgoedfabrikant Gorenje (onder andere ATAG valt hieronder) zijn aangesloten. “We richten ons op circulaire bedrijfsmodellen en producten. Hoe kunnen fabrikanten bijvoorbeeld veel efficiënter remanufacturing inzetten om hun grondstofverbruik te verminderen?” Van het onderzoek met Gorenje gaan Conny’s ogen schitteren: “Hierbij gaat het zowel om hun producten als hun businessmodel. Om te beginnen: een pay-per-wash systeem verkopen, waar je betaalt per gedraaide was. Dit heeft natuurlijk weer invloed op hoe het product in elkaar zit, en je bedrijfsplan als wasmachinefabrikant. De Nederlandse startup Homie, waarmee ook Ruth onderzoek doet, is bij dit project betrokken.”

Dit soort onderzoeken leiden tot nieuwe inzichten en kennis over design voor duurzaamheid. “Met Gorenje zijn we momenteel bezig voor een volgend project, samen met collega’s van de faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen hier aan TU Delft. We willen met een testopstelling het gebruik van grijs water in wasmachines, gerecycled uit bijvoorbeeld je douche onderzoeken.”

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics