Robird, vliegende vogelverschrikker

0

Een roofvogel bouwen die er qua uiterlijk, vorm en slagfrequentie echt uitziet. Een modelbouwer-valkenier begon eraan, met hulp van een industrieel vormgever – uit pure nieuwsgierigheid. Al snel kwam een toepassing in zicht: andere vogels vluchten als ze de wiekslag van een roofvogel, een teken dat hij op jacht is, zien. ‘Samen met de afdelingen Fluid Dynamics en Robotics van de Universiteit Twente werkten we ons prototype verder uit. Via de UT kwamen we in aanmerking voor financiering door STW. Dat was de start van ons bedrijf Clear Flight Solutions’, vertelt Robert Jonker, de industrieel vormgever.

Toen het aantal vluchten met de robotvogel (Robird) begin 2015 toenam, ontstond een knelpunt. ‘De lagers in het kleine mechaniek bleken niet bestand tegen de krachten die erop kwamen te staan. We gebruikten namelijk heel veel onderdelen uit de modelbouw. Dus gingen we op zoek naar een lagerspecialist die piepkleine lagers kon maken.’ De start-up kwam uit bij Schaeffler. ‘Die was bereid met ons mee te denken, ook al was duidelijk dat we geen grote hoeveelheden gingen afnemen.’

Probleem was dat er aan het prototype, als dit in de lucht was, geen metingen konden worden gedaan. Data vanaf een proefopstelling boden onvoldoende informatie. De belangstelling van Berry Westerhof, technisch adviseur bij Schaeffler, was meteen gewekt. ‘Ik wist niet of we het konden oplossen, want het prototype moest compact en licht blijven en in de bestaande ruimte passen. Dat beperkte ons in de mogelijkheden.’ Het mechaniek en de specificaties van de aandrijfmotor vormden zijn enige houvast. Dit systeem en alle krachten die erop werkten, goot Westerhof in Bearinx, het modelleringsprogramma van Schaeffler. ‘Uit de berekening bleek dat twee asjes te licht waren en sterk doorbogen en zo een paar lagers ongunstig belastten. Die gingen dan in korte tijd kapot. We hebben de asjes iets dikker gemaakt, dat kon nog net, en daar geschikte lagers bij gezocht uit onze catalogus.’

Schaeffler berekende hoeveel vlieguren de lagers mee konden. ‘Voor de zekerheid houden we een ruime marge aan, betrouwbaarheid gaat boven alles’, stelt Robert Jonker. Inmiddels heeft Clear Flight Solutions de eerste opdracht uit de offshore binnen. Begin 2017 volgen naar verwachting contracten met enkele buitenlandse luchthavens.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.