VDL Groep en InMotion ontwikkelen elektrische raceauto

0

VDL Groep en Automotive Technology InMotion, een studententeam van 50 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven en Fontys Hogescholen, werken sinds februari 2016 samen aan de ontwikkeling van een elektrische raceauto genaamd KP&T IM/e. VDL Groep ondersteunt het team om het effect op batterijtechnologie te onderzoeken bij extreme belasting. Deze kennis wordt vervolgens toegepast in de verdere ontwikkeling van de zero emissie voertuigen van VDL. In het weekeinde van 19, 20, 21 augustus zal het studententeam InMotion op Circuit Park Zandvoort de eerste publieke demo verzorgen, waarna ze een poging zullen doen om het ronde-record voor elektrische wagens te verbreken.

Technische samenwerking
Als technologisch partner zal VDL Groep samen met InMotion de ontwikkeling van het accupakket en de complete aandrijflijn van de elektrische raceauto voortzetten. Menno Kleingeld, directeur VDL Enabling Transport Solutions (VDL ETS), is namens VDL betrokken bij dit project. VDL ETS richt zich op E-mobility en voert binnen VDL Groep alle ontwikkelprojecten uit op het gebied van innovatieve transportoplossingen. Menno: “Wij beschikken over uitgebreide testmogelijkheden voor high-voltage systemen waarvan InMotion gebruik kan maken. Daarnaast kan onze kennis over batterijtechnologie en contacten met leveranciers van grote waarde zijn voor de verdere ontwikkeling en optimalisatie van de elektrische raceauto.”

Ontwikkeling raceauto
De KP&T IM/e is de eerste volledig zelf ontwikkelde raceauto door InMotion. Tijdens de
Dutch Design Week in oktober 2015 werd het voertuig met trots gepresenteerd. De raceauto fungeert als ontwikkelplatform voor verschillende systemen en technologieën, zoals actieve aerodynamica en elektrische aandrijving. Na optimalisatie van deze systemen worden ze geïmplementeerd in de langeafstand raceauto van InMotion, de IM01. Het uiteindelijke doel van het studententeam is om met de IM01 mee te doen aan de 24 uur van Le Mans in 2020.

Ronde-records
Voordat het zover is, wordt het voertuig ingezet om het ronde-record voor elektrische wagens te verbreken op het circuit van Zandvoort. Hiervoor is een drietal bekende Nederlandse autocoureurs verbonden met het studententeam, namelijk Jan Lammers, Xavier Maassen en Nick Catsburg. Tevens wil het team in 2017 met de KP&T IM/e een poging doen om het record voor elektrisch aangedreven voertuigen op de Nürburgring Nordschleife (Duitsland) op hun naam te zetten. Met een topsnelheid van 285 km/u behoort de raceauto van InMotion nu al tot de absolute wereldtop. De uitstekende wegligging komt vooral door het veelvuldig gebruik van materialen zoals carbonfiber en titanium om het gewicht van de raceauto extreem laag te houden.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics