Van Oord investeert in baggervloot met derde nieuwe sleephopperzuiger.

0

Van Oord maakt gebruik van de optie om een derde sleephopperzuiger te bouwen bij Keppel FELS Limited. Het schip is vergelijkbaar met de twee schepen die Van Oord in mei 2018 heeft besteld. Elk schip heeft een beuninhoud van ongeveer 10.500 kubieke meter, is 138 meter lang en 28 meter breed.

Deze investering maakt deel uit van een breder vernieuwingsprogramma van de vloot bij de business unit Dredging. De nieuwe sleephopperzuigers vervangen bestaande schepen en passen binnen Van Oords ambitie om de vloot te moderniseren en energiezuiniger te maken. Zo zal het klimaatregelsysteem aan boord gebruik maken van de bestaande koel- en verwarmingsbronnen van het schip om de energie zo efficiënt mogelijk te hergebruiken. Een andere innovatie is de hoge mate van automatisering. De geautomatiseerde systemen zullen geavanceerder zijn dan ooit tevoren en de geïntegreerde scheepsgegevens kunnen eenvoudig worden verwerkt door een support centre aan wal.

Bij het ontwerp van de sleephopperzuigers hebben we vooral gekeken hoe we onze CO2-voetafdruk kunnen verkleinen en hoe we efficiënter kunnen werken energie te hergebruiken en door optimaal gebruik te maken van de geautomatiseerde systemen in combinatie met elektrische aandrijvingen.

Stefan Hansum, Plant Design & Construction Manager bij Van Oord

De schepen worden allemaal uitgerust met een zuigbuis met elektrisch aangedreven onderwaterbaggerpompen, twee binnenboord-baggerpompen, vijf bodemdeuren en een totaal geïnstalleerd vermogen van 14.500 kW. Er is accommodatie voor 22 personen. De schepen krijgen een Green Passport en Clean Ship Notation. De eerste twee schepen, de Vox Ariane en Vox Apolonia, worden in 2021 opgeleverd. Het derde schip wordt in 2022 opgeleverd.

De nieuwe schepen gaan onder Nederlandse vlag varen. De huidige vloot van Van Oord bestaat uit meer dan honderd schepen met ruim twintig sleephopperzuigers met een capaciteit variërend van 1.000 m3 tot 38.000 m3. De sleephopperzuigers werken wereldwijd en worden ingezet voor kustversterking, havenprojecten, het verdiepen van vaarwegen en landaanwinningsprojecten.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics