Van Egmond Elektrogroothandel: Leveren met eigen vervoer, ook waar geen postcode is

0

Van Egmond Elektrogroothandel vult de levering van componenten aan met logistieke dienstverlening die de klanten toegevoegde waarde biedt. Het bedrijf hanteert daarvoor niet een vast concept, maar levert logistiek maatwerk. ‘In overleg bekijken we wat het beste in het proces van de klant past. Een adequate beschikbaarheid en de kwaliteit van levering, daarmee willen wij het de klant naar de zin maken.’

Een voorbeeld van kitlevering door Van Egmond. Foto: Morning Road Photography/Van Egmond

Logistiek maatwerk volgens Van Egmond Elektrogroothandel

Voor het leveren van elektrotechnische componenten biedt Van Egmond logistiek maatwerk in verschillende vormen aan zijn klanten, zowel in eerste fabricage (oem) als in onderhoud en service (mro). ‘Dozenschuiven kan iedereen, om het gechargeerd te stellen’, aldus Eelco Jansen, als operationeel manager verantwoordelijk voor inkoop, transport en logistiek. ‘Het is belangrijk om waarde voor de klant toe te voegen aan de leveringen. Wij doen dat met maatwerk. In overleg met de klant wordt bepaald wat het beste past in diens proces, zo nodig ook in samenspraak met leveranciers. Bepaalde fabricaten die de klant rechtstreeks van leveranciers betrekt, kunnen wij overnemen en voor hem op voorraad houden. Wij labelen artikelen voor de klant, stellen kits van componenten samen die just-in-time naar de juiste locaties in de fabriek van de klant gaan, maken kabelassemblages – alles om het leven van de klant te vergemakkelijken. In de kits kunnen we branchevreemde producten meenemen, zoals mechanische onderdelen, persoonlijke beschermingsmiddelen of gereedschappen. Voor een klant die besturingskasten in serie bouwt, leveren we bijvoorbeeld de componenten verpakt per kast aan, met de grijpmaterialen op verrijdbare karren – per kast of een aantal kasten tegelijk, wat voor de klant het efficiëntst is.’

Geen vast concept

‘We luisteren naar de behoeften van de klant en richten daar ons logistieke proces voor hem op in’, vat Jansen samen. ‘We werken dus niet volgens één vast concept. We leggen de processen in onze logistieke systemen vast, zodat het goed geborgd is. Als het niet past in onze systemen, proberen we met een goed alternatief te komen. In overleg komen we dan soms tot een betere invulling.’ Daarbij stelt Van Egmond geen ondergrens aan het volume waarvoor het dit maatwerk invult. ‘Een bedrijf dat nu nog niks bij ons doet, kan in potentie een grote klant worden. Als je logistiek waarde toevoegt, is dat een vorm van klantenbinding. Dat zie je bijvoorbeeld bij de magazijnen die we met vendor managed inventory (vmi) op locatie bij de klant beheren. In assortiment en artikelnummers zijn we sterk aan elkaar gekoppeld.’ Een speciale vorm van vmi verzorgt Van Egmond voor klanten die projecten uitvoeren op telkens wisselende locaties. Het magazijn van de klant bestaat dan uit een aantal containers die van project naar project reizen. Van Egmond levert in die containers de grijpvoorraad voor de monteurs en sluit aan bij de planning van de klant om telkens op de juiste locatie te beleveren. Vaak zijn dat locaties in het veld, zonder postcode. ‘Die belevering kunnen we niet invullen met een andere transporteur; een DHL gaat daar niet komen. Het is een van de redenen waarom we eigen vervoer hebben.’

Naast het maatwerk onderscheidt Van Egmond zich met dat eigen vervoer van veel concullega’s. ‘De trend is om het vervoer uit te besteden, maar wij doen 95 procent van het transport met eigen mensen en middelen. De chauffeurs zijn onze ambassadeurs op de weg en onze ogen bij de klant. Zij kennen ook de gevoeligheid van de materialen die ze soms vervoeren. En zo zijn er meer voordelen aan eigen vervoer, die slecht meetbaar zijn maar wel degelijk bestaan. Het maakt ook tracking & tracing van ons transport mogelijk, voor onszelf en voor de klant, zodat hij bijvoorbeeld weet wanneer hij de materialen precies kan verwachten.’

Adequate beschikbaarheid

De klanten schatten het maatwerk in logistiek op waarde, zegt Jansen tot slot. ‘In het verleden moest deze dienstverlening uit de marge op de producten komen, nu proberen we onze diensten te beprijzen. We gaan in gesprek met de klant over wat onze dienstverlening oplevert. Het is steeds belangrijker om met de klant in diens processen mee te gaan. Welke beschikbaarheid verlangt hij voor de componenten die wij leveren, hoe koppelen wij onze informatiesystemen met elkaar? Dat zijn de onderwerpen bij klantbezoeken.’ Efficiency en verbetering van interne processen blijven op de agenda staan: met automatisering van interne logistieke processen, en bijvoorbeeld het scannen van vmi-magazijnen met hulp van rfid, wil Van Egmond voor de klant verdere besparingen in processen realiseren. ‘Een adequate beschikbaarheid en de kwaliteit van levering, daarmee willen wij het onze klanten naar de zin maken.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.