Van Egmond Elektrogroothandel biedt klant online maatwerk voor besparing op inkoopkosten

0

Webshops zijn inmiddels ook in de industriële wereld gemeengoed, bijvoorbeeld bij elektrogroothandels. Installateurs kunnen er prima mee uit de voeten, maar industriële afnemers hebben vaak specifieke wensen om hun digitale inkoopprocessen te optimaliseren. Van Egmond Groep speelt daarop in met speciale oplossingen voor onder meer materiaalselectie, artikeloverzichten en goedkeuringsprocedures voor orders. ‘Wij persen onze klant niet in de mogelijkheden die wij bieden voor e-commerce, maar kijken waar hij tegenaan loopt en hoe wij hem kunnen helpen, zo nodig met maatwerk.’

Meer dan een webshop

Natuurlijk heeft elektrogroothandel en leverancier van industriële automatiseringsoplossingen Van Egmond Groep in Doetinchem een webshop/portal. ‘Dat wil niet zeggen dat wij als bedrijf zonder persoonlijk contact met de klant kunnen’, verklaart commercieel directeur Hans de Croon. ‘Wij gebruiken onze portal juist om onze medewerkers vrij te spelen voor de meerwaarde die zij in persoonlijk contact kunnen bieden.’ Klanten gebruiken de portal voor oriëntatie, materiaalselectie en bestellingen. ‘Maar we zijn nog niet waar we willen zijn’, vervolgt De Croon. ‘Wij hebben veel verstand van e-commerce, maar willen klanten niet persen in de mogelijkheden die wij bieden. We willen juist bij hen aan tafel om te kijken waar zij tegenaan lopen en hoe wij hen kunnen helpen. Zo nodig doen we dat met maatwerk.’ Deze benadering past bij het profiel van de klanten van Van Egmond Groep: machinebouwers, industriële eindgebruikers (voor hun mro-behoefte) en paneelbouwers. ‘Die werken soms met grote ERP-systemen die internationaal zijn ingericht en dan voegen wij ons naar hun mogelijkheden. Zij gebruiken onze portal nu wel voor oriëntatie, maar plaatsen er niet hun bestellingen.’

Een stap verder

Van Egmond Groep heeft al wel meer te bieden dan alleen een standaard webshop, zegt Patrick Tijssen, coördinator contentmanagement & e-commerce. Zo kan er een EDI-lijn (electronic data interchange) met een klant worden gelegd en kan orderinformatie ook via supply chain platform TradeCloud worden uitgewisseld. Ook is er naast webselectie voor calculatiepakketten een OCI-koppeling (open catalog interface). ‘Met OCI kunnen klanten een uitstapje naar onze webshop maken, daar materialen zoeken en selecteren en vervolgens het gevulde winkelwagentje in hun eigen ERP-systeem trekken; vanuit ERP kunnen zij dan eenvoudig de feitelijke bestelling plaatsen. Wij beschrijven voor deze koppeling zelf de functionele inrichting.’ Aanvullend maatwerk is ook mogelijk. De Croon: ‘Soms is een klant al geholpen als hij dagelijks van ons een Excellijst ontvangt met de actuele orderstatus.’ Maar zo nodig gaat Van Egmond Groep nog een stap verder en maakt klantspecifieke aanpassingen in zijn portal. Want bij sommige klanten mogen inkopers in de webshop bijvoorbeeld alleen artikelen zien die voldoen aan bepaalde criteria, wat betreft merk of codering. Artikelen van een ander merk of zonder de gewenste codering kunnen ze dan niet bestellen. Sommige artikelen zijn zelfs speciaal bedoeld voor één klant; andere klanten mogen die niet zien. Procedures voor goedkeuring van bestellingen willen bij bedrijven nog wel eens verschillen en zijn soms niet in hun eigen ERP-systeem in te bouwen, vertelt Tijssen. ‘Wij kunnen dan een oplossing bieden in onze portal en de juiste orderafloop inclusief goedkeuringsslagen laten verzorgen.’

Efficiënter

Klanten hoeven ook geen artikeldatabases meer bij te houden; ze hebben bij Van Egmond Groep altijd een actueel overzicht van de voor hen relevante materialen, inclusief nettoprijs en beschikbaarheid. Dat maakt bestellen eenvoudiger en efficiënter, aldus Patrick Tijssen. ‘Het haalt veel fouten uit het bestelproces, zoals prijsverschillen, verouderde prijsstaffels en niet meer actuele informatie over levertijden en voorraden. Dat soort dingen vertraagt het inkoopproces en die halen wij eruit.’ Versnelling is eveneens mogelijk in het voorraadbeheer bij de klant, dat Van Egmond Groep desgewenst ondersteunt. ‘Ook daarin willen we nog innovatiever worden, door de klant met een scanner of een app gekoppeld aan onze portal z’n voorraad te laten beheren. Door onze codes op de artikelen te scannen, kan hij zelf heel eenvoudig een bestelling aanmaken.’

‘Ook in voorraadbeheer willen we nog innovatiever worden’

Zo kan Van Egmond Groep allerlei klantspecifieke koppelingen leggen. Hans de Croon: ‘Als wij zo’n koppeling tot stand willen brengen, stellen wij ons flexibel op en verdiepen we ons in de klant. Het gaat niet puur om e-commerce, maar om besparing door het efficiënt op elkaar laten aansluiten van inkoopprocessen.’


Patrick Tijssen, coördinator contentmanagement & e-commerce
Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.