Carmen Mélotte: “Vaardigheden leer je vooral door te doen!”

0

Nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven en Techniekcollege leidt tot praktijkgerichte opleiding Technisch leidinggevende.

“Wat ik zo mooi vind aan mijn rol als docent? Dat ik mensen kan helpen een stapje te zetten in hun ontwikkeling.” Aan het woord is Carmen Mélotte. Sinds vorig jaar is zij voor het Techniekcollege docent voor de opleiding Technisch leidinggevende. Dat doet ze naast haar functie als HR-manager bij Stork. “Als HR-manager help ik mensen natuurlijk ook met hun ontwikkeling, maar in het onderwijs doe je dat bij de bron. Je pakt iemand als het ware aan de hand en leidt hem of haar door de opleiding. Het geeft een heerlijk gevoel als aan het einde van de opleiding een deelnemer zegt: ‘Carmen, ik heb er echt veel aan gehad.’ Dat is onbetaalbaar!”

Samenwerken
Vorig jaar startte de eerste lichting van de eenjarige opleiding Technisch leidinggevende (mbo-niveau 4). Volgens Carmen laat deze opleiding zien wat het resultaat kan zijn als bedrijfsleven en onderwijs nauw samenwerken. “Het Techniekcollege en een aantal partnerbedrijven, zoals Stork, SPIE en IAC hebben elkaar opgezocht. Samen hebben we gekeken waar behoefte aan is binnen de bedrijven en hoe het Techniekcollege haar opleidingen hierop kan toespitsen. Zo is ook de opleiding Technisch leidinggevende ontstaan. Bedrijven vroegen zich af hoe ze medewerkers met een inhoudelijk technische functie succesvoller konden laten doorgroeien naar een praktische leidinggevende functie. In de praktijk blijkt namelijk dat die overgang voor veel medewerkers moeilijk is. Dan start iemand bijvoorbeeld als teamleider, maar niemand heeft hem of haar geleerd welke vaardigheden daarbij komen kijken. Het ontbreekt ze onder andere aan soft skills. Je kunt er zo veel mee winnen als je medewerkers de juiste tools voor hun nieuwe functie aanreikt.”

Praktische tools
Dat is dus precies wat de opleiding Technisch leidinggevende de deelnemers biedt: praktische tools. Carmen leert de studenten vaardigheden die onmisbaar zijn voor een technisch leidinggevende.  “Alles wat te maken heeft met leidinggeven komt aan bod. Hoe ga ik om met weerstand? Hoe instrueer ik medewerkers? Wat is situationeel leidinggeven? Hoe doe ik dat? Wat is een werkoverleg? Hoe pak ik dat aan?” Daarbij zijn volgens Carmen vooral de hoe-vragen belangrijk. Ze legt uit: “Natuurlijk moeten de medewerkers de basis kennen. Neem bijvoorbeeld de introductie van nieuwe medewerkers. Eerst leg je uit wat het inhoudt en waarom je dat doet. Maar vervolgens besteed je de meeste tijd aan het doen. Hoe zorg je nou voor een goede introductie van nieuwe medewerkers? De deelnemers gaan daarover met elkaar in gesprek. Ze oefenen verschillende situaties en geven elkaar feedback daarover. Het is belangrijk dat ze vooral veel zelf doen.”

Hybride docent
Carmen is zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven actief, een hybride docent dus. Het voordeel hiervan is dat ze een directe (ver)binding met het bedrijfsleven heeft. “Ik gebruik volop praktijkvoorbeelden in de lessen. Ook vraag ik regelmatig iemand uit de organisatie om een gastles te komen geven over een bepaald onderwerp.” Carmen lacht: “Of ik zet collega’s in als acteur in rollenspellen. Zo moeten de deelnemers straks heel nauw kunnen samenwerken met werkvoorbereiders. Maar in de praktijk blijkt dat die communicatie niet altijd even goed loopt. Ik wilde de deelnemers dan ook leren om goede vragen te stellen. Om zo de communicatie met de werkvoorbereider te verbeteren. Dus heb ik een werkvoorbereider van de vloer geplukt. De deelnemers kregen de opdracht om de werkvoorbereider goed te ondervragen. Open vragen stellen, geen gesloten vragen! Als je dit soort situaties op deze manier kunt oefenen … Ja, dan leer je de vaardigheden ook echt!”

Diploma
De opleiding Technisch leidinggevende is een volwaardige mbo-opleiding. Wanneer de deelnemers het studiejaar succesvol doorlopen ontvangen ze het diploma voor Technisch leidinggevende. Carmen is trots dat de eerste twaalf deelnemers allemaal hun diploma in ontvangst konden nemen. “Het is een pittige, compacte opleiding. Maar de deelnemers waren gemotiveerd en ze hebben echt hard gewerkt. Dat diploma is dus welverdiend!” Inmiddels is dit schooljaar de tweede groep gestart met de opleiding. Vanuit het Center Court op de Brightlands Chemelot Campus werken de nieuwe deelnemers samen met Carmen naar hun diploma toe. Carmen: “Het Center Court is een ontzettend inspirerende omgeving om lessen te volgen. Op het Chemelot-terrein gebeurt het allemaal voor ze; je zit er middenin.”

Over Techniekcollege
Techniekcollege is een samenwerking tussen ROC Arcus en Leeuwenborgh. Het is een Regionaal Opleidingscentrum (ROC) voor mbo-onderwijs met een ruim aanbod van verschillende techniekopleidingen, volwasseneneducatie en bedrijfsopleidingen. Met het opleidingsaanbod wenst het Techniekcollege  een essentiële bijdrage te leveren aan de sociaal, maatschappelijke en economische ontwikkeling in de regio. Het geven van kwalitatief goed onderwijs is een vereiste, daarbij gaat het Techniekcollege uit van de ontwikkelmogelijkheden van de student. Het Techniekcollege vindt het belangrijk dat onderwijs gegeven wordt in een omgeving die beschikt over uitstekende en moderne faciliteiten. Iedereen kan bij het techniekcollege een fulltime opleiding (BOL) of opleiding naast zijn werk (BBL) volgen. Voor meer informatie kijk op: www.techniek-college.nl.

Over Tech2Create
Tech2Create is een publiek-private samenwerking, waarin een aantal Zuid-Limburgse bedrijven uit de ‘maakindustrie’, ‘engineering’ en ‘maintenance’ participeren. Samen met de bedrijven en gemeenten gaat Techniekcollege (de samenwerkende techniek school van Arcus en Leeuwenborgh) zorg dragen voor aantrekkelijk en eigentijds mbo-onderwijs, dat ruimte biedt aan regionale verschillen in een veranderende arbeidsmarkt. Een belangrijk ontwikkelprincipe binnen het project Tech2create, dat valt onder het Techniekcollege,  is co-creatie; de opleidingen worden gezamenlijk met de bedrijven ontwikkeld, dit gaat verder dan input leveren. De moederorganisatie Arcus is penvoerder van het project en is, samen met VDL Nedcar, de founding partner. Andere partners die meedoen aan het project Tech2create zijn Thomas Regout, IAC, Stork, Spie, Engie, Goflex, Emma Safety Shoes, Randstad en Adecco. Publieke partners zijn gemeente Heerlen, gemeente Sittard-Geleen, en de provincie Limburg.

 

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.