Timmerije investeert in digitale printers om sneller te kunnen reageren op veranderende klantwensen.

0

Kunststofspuitgietbedrijf Timmerije in Neede maakt hoogwaardige producten zoals onderdelen van consumentenproducten en covers van machines en apparaten. Sommige van die producten moeten worden bedrukt, onder meer met logo’s en bedrijfsnamen of displays en user interfaces. Tot nu toe gebeurt dat buiten de deur bij gespecialiseerde tampon- en zeefdrukkers. Om de logistiek te beperken en sneller te kunnen reageren op veranderende klantwensen, stapt Timmerije over naar digitaal printen in eigen huis. Daarvoor heeft het twee printers geïnstalleerd, voor zwart-wit en kleuren. Het bedrukken gebeurt op de assemblageafdeling, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Het proces is ingericht in een samenwerking tussen Roelofs Techniek uit Didam (handling), het Duitse Atlantic Zeiser (printen) en Timmerije zelf, meldt directeur Wim Simons. ‘De crux zit in de automatisering eromheen. Het printen moet passen in de complete cyclus van het spuitgietproces. Daarom laten wij nooit iets turnkey doen, maar verzorgen wij zelf de systeemintegratie.’

Uitharden met uv-led-licht zorgt voor een goede hechting en droging van de print. Dat verbetert de kwaliteit van de print in vergelijking met een techniek als tamponeren, waar vegen kunnen optreden. ‘We besparen een externe bewerkingsstap die extra handling – met kans op beschadiging – en transport, met bijbehorende CO2-uitstoot, vergt. Het gaat bijvoorbeeld om machinekappen die wel een meter bij een meter kunnen zijn’, schetst Simons. ‘Bovendien gaat de kwaliteit omhoog en zijn we flexibel in het bedrukken; de klant hoeft bij wijzigingen alleen maar een ander bestand aan te leveren. Bij mijn weten zijn wij de eerste in Nederland met dit inline printen.’ Een van de eerste bedrukte producten is het waterreservoir voor een koffiezetapparaat. Dit product bracht meteen extra uitdagingen met zich mee. Het moet namelijk voldoen aan de food-eisen. Bovendien is het product niet helemaal vlak, wat extra eisen stelt aan de besturing van de printkop, die nogal fragiel is en dus absoluut niet in contact mag komen met het product.

Timmerije heeft met studenten van Universiteit Twente onderzoek gedaan naar het personaliseren van producten. Dat biedt nieuwe kansen, maar is voor een B2B-bedrijf als Timmerije toch lastig, verklaart Simons. ‘Hiervoor moet het klantorderontkoppelpunt zo ver mogelijk in de keten liggen, dus bij de partij die direct aan de eindklant levert. We hebben het aan meerdere bedrijven laten zien die het interessant vonden maar wel zaten met dat klantorderontkoppelpunt. Een aantal van hen heeft daarom besloten zelf printers aan te schaffen. Daar hebben wij niet meteen wat aan, maar het heeft onze klanten wel de bevestiging gegeven dat wij met de goede dingen bezig zijn.’ En het bedrukken van (grote) series producten trekt voor Timmerije wel degelijk nieuw werk aan. Het bedrijf laat al jaren een gestage groei zien.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.