The Future of High Tech – Artificial Intelligence Challenge

0

Op het thema artificial intelligence komt KPN met de uitdaging: ‘Hoe kunnen we nieuwe businessmodellen creëren gebaseerd op ‘IoT-as-a-service’ en welke rol kan kunstmatige intelligentie daarin spelen? En welke rol zou jouw bedrijf daarin kunnen spelen?’ De diverse pitchers hebben de uitdaging breed geïnterpreteerd en komen niet allemaal met pasklare oplossingen.

Van informatie naar kennis en begrip

Manfred van der Voort van ICR3ATE pitcht de DupliOT, een technologie waarmee het mogelijk wordt sensoren en andere devices in een low-power wide-area network te voorzien van software-updates. Want juist dat is in plattelandsgebieden met povere internetverbindingen nu niet mogelijk, zo geeft hij aan. ‘Wij bieden de gedistribueerde infrastructuur’, aldus Van der Voort. ‘Partijen als DHL en Amazon zorgen met hun drones en ballonnen voor de data-update. Wij denken dat we met deze technologie het gebruik van gedistribueerde sensornetwerken kunnen versnellen’, zo licht hij toe op vraag van Carolien Nijhuis van KPN naar het businessmodel van DupliOT.

Gezichtsherkenning

Tauseef Ali van 20Face pitcht innovatieve face-recognition-software en -systemen die heel snel én heel accuraat mensen weten te identificeren. ‘Ook bij weinig licht, als maar een klein deel van het gezicht zichtbaar is, als de afstand tot de camera groot is en de resolutie gering of als mensen rare gezichtsuitdrukkingen hebben, komt onze oplossing steeds tot een juiste identificatie’, zo claimt Ali. Wat Samir Ahmad van KPN Ventures de opmerking ontlokt dat hij wel graag een proof of concept zou willen zien, om zeker te krijgen dat het systeem van 20Face daadwerkelijk beter is dan dat van de concurrentie. ‘Onderscheidend is vooral de snelheid, waardoor ook voorthollende mensen goed geïdentificeerd kunnen worden’, aldus Tauseef Ali in aanvulling.

Smart building

Bart Lelij van SWYCS lanceert zijn smart building-technologie. ‘De komende jaren verandert het onroerend goed snel; het moet energieneutraal worden, installaties moeten op afstand onderhouden kunnen worden en op een betrouwbare manier aangesloten worden op het smart grid. Via onze gateway kunnen domotica-oplossingen en cv-ketels worden ontsloten, de prestaties van zonnepaneleninstallaties worden gemonitord en energieprestaties worden ingezien of ingeregeld. Onze gateway slaat de brug tussen de service providers in de cloud en de IoT-devices in de smart homes.’ Als KPN met SWYCS in zee zou gaan, zou deze technologie binnen zes maanden volledig geïntegreerd kunnen zijn in de Experia Box van het concern, zo verzekert hij desgevraagd aan Nijhuis.

Machine learning

Een expliciete serviceleverancier blijkt Braincreators. Zonder de ruggensteun van slides maakt Jasper Wognum in de beschikbare drie minuten duidelijk dat zijn Amsterdamse team elk bedrijf, of het nu een softwareonderneming is of een bedrijf dat huizen of machines bouwt, vertrouwd kan maken met machine learning. ‘Binnen vijf jaar moet elk bedrijf over die expertise beschikken. Ons expertteam helpt de klant die transformatie te maken’, aldus Wognum. ‘Afhankelijk van het kennisniveau van de klant steken wij in.’ ‘Maar hoe borgt de klant dan die AI-kennis’, wil Samir Ahmad weten. Wognum: ‘Wij bouwen zelf geen platform, wij zorgen dat medewerkers van de klant dat zelf kunnen.’

Mediaconsumptie-algoritme

Peter Hoekstra van Grasp, ten slotte, presenteert een algoritme dat content aanpast aan de stijl en het niveau van complexiteit van de mediaconsument. Speciale software zorgt dat die manual, dat lesboek of dat showbuzz-artikel, qua stijl en kennisniveau exact past bij de lezer, luisteraar of kijker. Met de service van Grasp zou een corporate als KPN zijn persoonlijke communicatie met de klant kunnen optimaliseren, geeft hij mee als mogelijk businessmodel. Om zo van informatie óver, naar kennis en begrip ván te komen.

 

 

 

FOTO (eb170926 future amazon305 (Jasper Wognum))

Jasper Wognum pitcht de machine learning-dienstverlening van Braincreators tijdens de afsluitende plenaire sessie: ‘Binnen vijf jaar moet elk bedrijf over die expertise beschikken. Ons expertteam helpt de klant die transformatie te maken.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.