Technology Dispute Solutions: alternatief voor kostbare rechtszaak

0

Het komt nogal eens voor: een leverancier levert iets en de klant vindt het tegenvallen. Er is bijvoorbeeld een handmatig proces geautomatiseerd, maar de klant vindt dat het nog niet werkt zoals hij vooraf voor ogen had. En wil daarom niet (alles) betalen. Dan staat het de partijen natuurlijk vrij om naar de rechter te stappen, maar aantrekkelijk is dit niet, weet Jos van der Wijst. Hij is als advocaat gespecialiseerd in IP- en mededingingsrecht al vaak betrokken geweest bij rechtszaken tussen technologische bedrijven. ‘Want een rechtszaak kost veel tijd – je bent zo een half jaar verder – en veel geld en brengt zo’n verschil van mening vaak in de openbaarheid. En dat kan de relatie danig verstoren, terwijl veel klanten en leveranciers zich van elkaar afhankelijk weten en daar helemaal niet op zitten te wachten.’

Daarom heeft het platform Brainport TechLaw (in het leven geroepen om de juridische wereld en die van de techniek, ‘die elkaar vaak maar moeilijk begrijpen’, dichter bij elkaar te brengen) de stichting Technology Dispute Solutions opgericht, vertelt Van der Wijst, tevens bestuurslid van Brainport TechLaw. ‘Heel belangrijk in de naam is het woord ‘dispute’. Want dit geeft aan dat de hulp van de stichting kan worden ingeroepen vóórdat er van een conflict sprake is. In dat vroege stadium schakelt de stichting een onafhankelijke persoon in met vooral veel kennis van de technologie en de branche waarin de betrokken partijen actief zijn. Die deskundige beoordeelt de documenten, hoort de betrokkenen, en gaat ook ter plaatse kijken, om met eigen ogen te zien hoe bijvoorbeeld die geautomatiseerde productielijn functioneert.’

Om te zorgen dat dat proces volgens de juiste juridische procedure verloopt, zal er een secretaris van de stichting bij aanwezig zijn: ‘Om te borgen dat alle partijen gehoord worden, dat die alle beschikbare informatie ontvangen en genoeg tijd hebben om die tot zich te nemen en erop te reageren, et cetera.’ Deze onafhankelijke persoon kan een mediator zijn die de betrokken partijen helpt zélf een beslissing te nemen. Lukt dat niet, dan kan de stichting een arbitrage verzorgen. Met een arbiter, evenzeer technologisch onderlegd, met kennis van de branche. ‘Die neemt uiteindelijk wel een beslissing. De gang naar de rechter is dan niet nodig.

De stichting Technology Dispute Solutions wordt officieel gelanceerd tijdens de Dutch Technology Week in mei, met een symposium over geschillenbeslechting in de wereld van de technologie. Voordien wordt de tijd genomen om de procedure en reglementen op orde te brengen, vast te leggen waaraan mediators en arbiters moeten voldoen en een shortlist van deskundigen op te stellen, waarvoor de hulp van diverse brancheorganisaties zal worden ingeroepen. Tevens wordt er de komende periode een eerste pilotprocedure uitgevoerd, aldus Van der Wijst.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.