Systeem van start-up Lift2Work functioneert goed vanaf dag één. Hoogwerker op zee

0

Start-up Lift2Work ontwikkelde samen met tal van partners een nieuw concept voor het veilig overzetten van mensen in de offshore. De markt reageert enthousiast en bedenkt ideeën voor nieuwe toepassingen waar Lift2Work-oprichter Jan Rooswinkel van staat te kijken.


Lift2Work-oprichter Jan Rooswinkel

Offshore en hydrauliek lopen als rode draad door de loopbaan van Jan Rooswinkel, die tot 2013 bij IHC Merwede werkte. Het geld dat hij verdient met zijn huidige bedrijf Offco (offshore cooperation), dat Nederlandse en Chinese bedrijven aan elkaar koppelt en offshore-projecten voor engineering en bouw uitvoert, investeert hij sinds 2015 in Lift2Work. Deze start-up ontwikkelt het OPTS (offshore passenger transfer system) als nieuwe oplossing voor een oude uitdaging: het veilig overzetten van medewerkers, servicemonteurs en andere bezoekers. Op (ruwe) zee moeten die van een slingerend, stampend en op en neer bewegend schip kunnen overstappen naar een offshore-constructie zoals een boorplatform of windmolen. ‘Ceo Jan van der Tempel van Ampelmann heeft die markt opengebroken’, geeft Rooswinkel de credits aan zijn concullega en bijna-buurman in de Rotterdamse haven, wiens bedrijf een systeem ontwierp bestaande uit een loopbrug op een platform dat met behulp van hydrauliek de scheepsbewegingen kan compenseren.

Compensatie

Het Ampelmann-systeem verbruikt echter veel energie en kan slechts een beperkt hoogteverschil overbruggen. Kan het overzetten van mensen niet met een hoogwerker, vroeg Rooswinkel zich af. Een kwestie van de ‘wal-uitvoering’ van een hoogwerker even aanpassen voor de offshore-omgeving en de bewegingscompensatie eraan toevoegen. Maar grote leveranciers van hoogwerkers waagden zich niet aan de dynamiek van de offshore. ‘Hun markt is kostprijsgedreven. Veel hoogwerkers zijn voor de verhuurmarkt, waar op dagtarief wordt geconcurreerd. Terwijl in de offshore veiligheid op nummer één staat.’ Dus ontwikkelde Lift2Work zelf het concept en ging met partners in zee voor de uitwerking. Ingenieursbureau Tillen in Utrecht deed de engineering en Controllab in Enschede toonde met simulaties de haalbaarheid aan. Vervolgens maakte Mocean Offshore in Amsterdam de regeltechnische software voor de besturing van het compensatiemechanisme. Dit alles conform de offshore-specificaties voor functionaliteit, veiligheid, sterkte, materialen, enzovoort, en goedgekeurd door DNV-GL.

Compensatie in zes vrijheidsgraden van de verschillende bewegingen van een boot – zoals slingeren, stampen en dompen (op en neer bewegen) – zorgt ervoor dat de bak aan het uiteinde van de hoogwerker rustig naar de gewenste positie kan bewegen. Sensoren meten de scheepsbewegingen en gps bepaalt de positie van het schip; de software vertaalt die informatie elke tiende van een seconde in de gewenste bewegingen van de actuatoren die de compensatie verzorgen. Gekozen werd voor hydraulische cilinders. Rooswinkel: ‘De combinatie met meten en regelen maakt elektrisch tot een goede optie, maar vanwege de grote krachtoverbrenging en de betrouwbaarheid onder offshore-omstandigheden is hydrauliek toch beter.’

Eenvoudig en strak

Lift2Work maakte een basisontwerp voor het hydraulisch systeem en zocht daar leveranciers bij. Voor de cilinders viel de keuze op IHC Vremac, dat Rooswinkel van binnenuit kende. Belangrijk was dat het de cilinders van een roest- en slijtvaste inconel-laag kan voorzien. Voor de ventielen en hydraulische powerpack kwam hij na een technische selectie uit bij Parker Hannifin. ‘Zij kunnen de benodigde hoogdynamische, nauwkeurige ventielen leveren, die er ook als beste uitkwamen qua doorstroomkarakteristiek en geleverde druk. Bovendien hebben die ventielen een lange mean time between failure.’ Parker zorgde vervolgens voor een complete uitwerking en finetuning van het ontwerp. ‘Gezien de complexiteit hebben ze het eenvoudig en strak ontworpen en bleek het systeem vanaf dag één goed te functioneren. Dat is uniek voor hydrauliek, dus waren we positief verrast’, aldus Rooswinkel, die ook het meedenken door Parker roemt. ‘Hun systeemontwerper stelde bijvoorbeeld voor om Amerikaanse pompen van Parker te gebruiken. Die kunnen namelijk tot min twintig graden meteen opstarten, terwijl je hun Duitse pompen dan eerst moet voorverwarmen, waardoor je extra toeters en bellen in je ontwerp krijgt.’


Dit project was wel een uitdaging, zegt Pascal Janssen van Parker Hannifin Benelux.

Dit project was wel een uitdaging, zegt Pascal Janssen van Parker Hannifin Benelux. ‘Van niks naar een tekening zien te komen in overleg met de klant. En uiteindelijk moet die combinatie van hydrauliek en software wel werken, een spannend moment. Wij hebben inderdaad voor dit soort applicaties heel goede ventielen. Voorlopig gaat het nog niet om grote aantallen, maar Parker ziet zeker toekomst in dit product.’

Verrassende applicaties

Het product van Lift2Work kan met een ‘bak’ aan de hoogwerker zes personen (inclusief de operator) tot een horizontale reikwijdte van 16 meter afzetten en vier personen zelfs tot 24 meter ver. Ook kan de OPTS als kraan lasten tot 2 ton overzetten. Pluspunten zijn verder nog de eenvoudige installatie op een schip, binnen een dag, en het transport: gewoon in een 40-voetscontainer over de weg. De toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos, weet Rooswinkel inmiddels. ‘Je kunt ’m ook inzetten voor reddingsoperaties, als er bijvoorbeeld mensen in het water liggen. Verder blijkt het een unieke tool voor het veilig werken onder het dek, bij decommissioning van oude boorplatforms. Dat komt voort uit het hoogwerkerprincipe; een kraan kan dit niet. Bij grote schepen op zee overstappen is ook mogelijk, als alternatief voor de helikopter, die duur is en niet 100 procent veilig.’

Dit alles bedenkt Lift2Work overigens niet zelf. Sinds de introductie van de OPTS krijgt het bedrijf continu terugkoppeling en nieuwe applicatievragen binnen. ‘Zoals het repareren van de uiteinden van de wieken van een windmolen, die het meeste te lijden hebben van het agressieve zoutwaterklimaat. Met ons platform kan dat heel eenvoudig. Tot eergisteren had ik daar geen idee van.’ Businesskansen genoeg en ook voor zijn businessmodel ziet Rooswinkel meerdere opties. ‘In principe gaan we voor verkoop, maar er is al veel verhuurvraag. We kunnen dus een verhuurpark opzetten of een onafhankelijke partij dat laten doen. Sowieso blijven we onze systemen tien jaar servicen, we verkopen altijd met een onderhoudscontract erbij. Alle data uit de OPTS loggen we, om de performance te monitoren, en zo nodig kunnen we online met video meekijken. Bij afwijkingen informeren we de operator of de eigenaar.’

Q1 of Q2 2019

De assemblage van de eerste volwaardige OPTS vindt in Rotterdam plaats in het pand van Kwint Offshore, dat Lift2Work kantoorruimte biedt en hand- en spandiensten levert. Verdere partners zijn Elma (Soesterberg) voor de besturing, Machinefabriek Emce (Voorhout) voor de lier en PTS Machinery (Hulst) voor het staalwerk. Rooswinkel maakt nu een plan voor het testen van verschillende applicaties aan boord van schepen. ‘We praten met zeer geïnteresseerde partijen die al een OPTS voor Q1 of Q2 volgend jaar hebben geprojecteerd.’ Tegelijk wil hij met het nog jonge Lift2Work (vijf medewerkers) een professionaliseringsslag maken en samen met leveranciers een verbeterplan opstellen. Het moge duidelijk zijn, Lift2Work heeft de opgaande lijn te pakken.

FOTO

Artikel uit Link magazine 6 2018, lees het hele artikel digitaal.
Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.