SYMACH verdrievoudigd, omvang administratie onveranderd

0

SYMACH, fabrikant van palletiseermachines en zakvulmachines, is onlangs overgestapt op het Enterprise Resource Planning (ERP)-pakket Ridder iQ van Ridder Data Systems. ‘Dankzij de hogere productiviteit die dit pakket mogelijk maakt, kunnen we onze snelgroeiende productie opvangen zonder hiervoor extra administratief medewerkers te hoeven aannemen’, verklaart Patrick Gijsel, verantwoordelijk voor sales bij SYMACH.

Groeiend SYMACH stapt over van Ridder R8 naar Ridder iQ ERP-systeem

Met zijn palletiseer- en zakvulmachines richt SYMACH zich op uiteenlopende sectoren, variërend van de agrofood tot de industrie en chemie. ‘Onze machines zijn modulair opgebouwd en worden op maat afgestemd op de wensen van de klant’, aldus Gijsel. Het betreft machines voor uiteenlopende toepassingen, waarvoor verschillende modules in meerdere breedtes en lengtes beschikbaar zijn. De systemen van SYMACH worden in een flink aantal landen wereldwijd gebruikt. ‘Hier gelden telkens andere certificeringen en andere eisen. Ook hierop kunnen wij de palletisers en verpakkingsmachines aanpassen. De basis is dus altijd gelijk, maar de details zijn afhankelijk van de toepassing en de klant.’

Van Ridder R8 naar Ridder iQ
SYMACH maakt al een jaar of zes gebruik van een ERP-pakket van Ridder Data Systems. Hiervoor werd gekozen na een analyse van alle beschikbare ERP-systemen. ‘Er zijn vele ERP-systemen op de markt, die alle net even anders werken. Het ERP-systeem van Ridder Data Systems is echter specifiek ontwikkeld voor de maakindustrie’, zegt Gijsel. ‘Daarom hebben we destijds Ridder R8 geïmplementeerd, de voorloper van Ridder iQ. Deze oplossing konden wij eenvoudig integreren met ons Product Data Management-systeem (PDM) en SolidWorks. Dat bespaart onze medewerkers veel tijd en levert dan ook belangrijke toegevoegde waarde’, zegt Gijsel.
Inmiddels is SYMACH overgestapt op Ridder iQ, eveneens specifiek gericht op de maakindustrie. Het pakket kan worden aangevuld met additionele modules die zijn toegespitst op specifieke branches, zoals modules voor locatiebeheer, productieplanning, traceability en liquiditeitsprognoses.

Een palletiseermachine van SYMACH bij een klant

Gebruiksvriendelijk
Een andere reden om niet meteen voor Ridder iQ te kiezen, was dat de oplossing toen net nieuw was en Ridder R8 zich al in de praktijk had bewezen. Dit jaar stapte SYMACH dus alsnog over. Gijsel: ‘Dit nieuwere pakket maakt onder andere gebruik van een MS-SQL database, wat een stuk gebruiksvriendelijker is. Zo kun je hierin eenvoudiger zoeken dan in de database van R8 en is de database veel gemakkelijker te koppelen aan andere systemen.’
Genoemde gebruiksvriendelijkheid is voor SYMACH van groot belang, nu het bedrijf de afgelopen jaren hard gegroeid is: in acht jaar tijd verdrievoudigde het personeelsbestand. ‘De inkoop, verkoop, facturering en andere administratieve taken worden echter nog steeds uitgevoerd door eenzelfde aantal administratief medewerkers. Dit kan alleen omdat Ridder iQ het mogelijk maakt via workflows de productiviteit te verhogen. Veel taken kunnen worden geautomatiseerd, zoals het controleren van ingevoerde gegevens. Dit scheelt veel tijd en helpt ons dan ook op arbeidskosten te besparen’, aldus Gijsel.

Integratie met PDM-systeem
Als een engineer een product tekent, koppelt hij hier in het PDM-systeem de artikelnummers van alle benodigde onderdelen aan. Dit kan een nieuw onderdeel zijn dat de engineer zelf heeft ontworpen, maar bijvoorbeeld ook een elektromotor van een externe leverancier. ‘Deze gegevens worden vervolgens met één druk op de knop vanuit het PDM-systeem doorgezet naar Ridder iQ’, legt Gijsel uit. ‘Vroeger moest je de artikelnummers van alle producten handmatig invoeren in het ERP-pakket, wat tijdrovend en foutgevoelig is. Het automatiseren van dit proces levert dan ook winst op.’ Daarnaast vergroot de integratie de efficiëntie van inkopers omdat zij direct over de gegevens beschikken die zij nodig hebben om artikelen in te kopen.
Een ander belangrijk voordeel van Ridder iQ is de integratie met een service-app. Deze app geeft servicemonteurs via een tablet toegang tot alle informatie over een klant. Te denken valt aan eerder uitgevoerde werkzaamheden en gegevens van contactpersonen. Zo hoeft informatie niet langer fysiek te worden overhandigd aan servicemonteurs, maar wordt deze op afstand realtime aangeleverd. ‘Daarnaast kan de servicemonteur in de app direct invoeren welke artikelen zijn gebruikt tijdens het uitvoeren van werkzaamheden, wat vervolgens wordt verwerkt in ons ERP-pakket.’

Soepele implementatie
De implementatie van het pakket verliep soepel, ondanks het feit dat Ridder iQ volledig opnieuw ontwikkeld en dus geen doorontwikkeling van Ridder R8 is. ‘Omdat gebruik wordt gemaakt van een volledig andere database, had de implementatie meer voeten in de aarde dan het simpelweg uitvoeren van een upgrade. Desondanks is het pakket uiteindelijk sneller opgeleverd dan gepland’, aldus Gijsel, die vooraf een goed beeld had van de uitdagingen tijdens de implementatie doordat meerdere partners waarmee SYMACH samenwerkt al langer gebruik maken van Ridder iQ. ‘Zij liepen tegen uitdagingen aan doordat eigen medewerkers te weinig bij de implementatie waren betrokken. Daarom hebben we er bewust voor gekozen om van iedere afdeling minimaal één persoon bij de implementatie te betrekken. Specifieke wensen van afdelingen konden hierdoor direct worden meegenomen.’
Ridder iQ werd tijdens de implementatie uitgerold naast het bestaande Ridder R8-systeem, waarbij beide systemen enige tijd naast elkaar draaiden. Alle data die SYMACH in deze periode in het oude ERP-pakket invoerde, nam Ridder Data Systems over in het nieuwe pakket. ‘Toen bleek dat het nieuwe ERP-pakket naar behoren functioneerde, is de schakelaar omgezet en zijn we volledig overgestapt op Ridder iQ. Deze werkwijze was erg prettig, aangezien het ERP-pakket van kritiek belang is voor onze bedrijfsvoering.’

Productconfigurator
Op termijn wil SYMACH een product configurator introduceren die het voor klanten eenvoudiger maakt producten op maat te selecteren. De klant geeft hierbij zijn voorkeuren en wensen op, zoals de toepassing waarvoor de machine wordt gebruikt, de beschikbare ruimte en de capaciteit van het systeem. ‘Vervolgens krijgt hij alle beschikbare relevante opties gepresenteerd om hem te helpen de juiste keuze te maken. Een integratie met ons ERP-systeem is voor een dergelijke configurator cruciaal.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.