Start-up Prewave tackelt met AI inbreuken van toeleveringsketen op duurzaamheidseisen Volkswagen

0

Intelligente duurzaamheidsradar voor de toeleveringsketen: de merken Porsche, Audi en Volkswagen maken gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om duurzaamheidsrisico’s zoals milieuvervuiling, mensenrechtenschendingen en corruptie in een vroeg stadium te identificeren – niet alleen bij directe zakenpartners, maar ook op de lagere niveaus van hun toeleveringsketen. De basis voor dit monitoringsysteem is een intelligent algoritme dat is ontwikkeld door de Oostenrijkse start-up Prewave.

Marco Philippi, Hoofd Inkoopstrategie bij Audi.

De technologie is in staat om leveranciersgerelateerd nieuws uit openbaar toegankelijke media en sociale netwerken in meer dan 50 talen en meer dan 150 landen te identificeren en te analyseren. Als er aanwijzingen zijn voor een duurzaamheidsrisico in de toeleveringsketen, worden de klanten daarvan op de hoogte gebracht. Inkoop kijkt dan naar de feiten van de situatie en overweegt tegenmaatregelen te initiëren. Op deze manier biedt AI een proactief systeem voor vroegtijdige waarschuwing voor inbreuken op de duurzaamheidseisen van de Volkswagen Groep. Het is daarmee een aanvulling op traditionele reactieve klachtkanalen zoals brievenbussen en ombudspersonen. Sinds het proefproject in oktober 2020 van start ging, hebben de merken meer dan 5.000 trefwoorden geanalyseerd en houden ze meer dan 4.000 leveranciers in de gaten.

Risico’s keten gericht beheren

“Prewave stelt ons in staat om risico’s op een gerichte manier te beheren – zelfs in de toeleveringsketens op lager niveau. Voor ons gaat het om transparantie. Artificial Intelligence vereenvoudigt de complexe analyse van data, waardoor we partners direct kunnen aanspreken en vragen om verbeteringen op het gebied van duurzaamheid. Het doel is om dit in partnerschap met leveranciers te bereiken. Bij escalatie is beëindiging van de zakenrelatie echter zeker ook een optie”, zegt Markus Wagner, hoofd inkoopstrategie en duurzaamheid bij Porsche AG.

“Het grote voordeel van AI is de snelheid waarmee het online relevant nieuws kan herkennen en gebundeld kan doorsturen. Hierdoor komen we veel eerder achter duurzaamheidsrisico’s, zodat we sneller kunnen reageren”, zegt Marco Philippi, Hoofd Inkoopstrategie bij Audi. “AI is een ideaal voorbeeld van hoe digitalisering kan bijdragen aan meer transparantie in de toeleveringsketen.”

Harald Nitschinger, CEO Prewave

Overtredingen aan het licht brengen

Ullrich Gereke, Hoofd Inkoopstrategie van de Volkswagen Group, voegt toe: “We voldoen aan onze verantwoordelijkheid voor het waarborgen van een duurzame en eerlijke toeleveringsketen – we hebben al in 2014 duurzaamheidscriteria voor onze leveranciers op contractuele basis vastgesteld. Sinds 2019 controleren we de naleving van onze normen als onderdeel van het gunningsproces. Door samen te werken met Prewave hebben we nu een ander instrument om mogelijke overtredingen aan het licht te brengen en te onderzoeken en zo bij te dragen aan betere sociale en milieuomstandigheden op de productielocaties van onze leveranciers.”

Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Leveranciers realtime screenen

“We zijn verheugd om met Porsche, Audi en Volkswagen samen te werken aan dit vlaggenschipproject in de auto-industrie. Onze technologie stelt ons in staat om duizenden wereldwijd verspreide leveranciers in realtime te screenen op duurzaamheidsrisico’s. Machine learning en geautomatiseerde taalverwerking geven ons een mogelijkheid die we handmatig nooit zouden kunnen bereiken: continue risicobeoordeling in de hele toeleveringsketen als basis voor inkoopafdelingen om leveranciers proactief te benaderen,” zegt Harald Nitschinger, CEO Prewave.

De duurzaamheidseisen van de Volkswagen Groep zijn samengevat in de gedragscode voor zakenpartners. De Groep neemt gefundeerde meldingen van overtredingen zeer serieus en geeft hier systematisch gevolg aan. Vanaf 2019 is de S-Rating – een duurzaamheidsbeoordeling voor leveranciers – achtereenvolgens door de afzonderlijke merken van de Groep ingevoerd als verplicht gunningscriterium voor bestellingen.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.