Smart Service: Toetsenbord en teamwork vervangen de tang

0
Bas Kimpel

Bas Kimpel

THEMA  Smart industry, smart service? 

Een groot tekort aan mensen is er in zijn sector niet. Zeker, het is een vergrijsde populatie van gemiddeld vijftig jaar, waarin vooral de dertigers dun gezaaid zijn. Vergroening is dus noodzaak, niet alleen om de uitstroom naar pensionering op te vangen. Het onderhoudsvak verandert snel, wat vraagt om mensen die vertrouwd zijn met it en al vanaf het ontwerp van een machine betrokken zijn, aldus Bas Kimpel, voorzitter van de NVDO (Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud). ‘Assetmanagement moet naar-elkaar-wijzen-als-er-iets-misgaat voorkomen.’

Onderhoud vraagt minder én andere mensen, die al vanaf de ontwerpfase betrokken zijn. 

In het onderhoudsvak draait het steeds meer om big data – om gegevens, afkomstig van machines en installaties, waarmee online hun onderhoudsstatus kan worden achterhaald. ‘Maar dat vergt wel dat je met de analyseprogrammatuur kunt omgaan en de juiste onderhoudsacties kunt plannen of ondernemen. Apparatuur is ook complexer geworden. Het is niet slechts mechanica, maar ook elektronica en embedded software. Een monteur moet dus discipline-overstijgend kunnen werken om storingen op te lossen. Nee, daar kunnen de opleidingen niet voldoende in mee. Maar dat ze achterlopen op de ontwikkelingen in de praktijk, is niet zo vreemd. Middelbare scholen moeten nu opleiden voor beroepen die nog niet bestaan. Desalniettemin zijn hun afstudeerders wel de jonge mensen die veel meer vertrouwd zijn met it.’

Door nieuwe, slimme technologie vergt het onderhoudswerk veel minder tijd, constateert NVDO-voorzitter Bas Kimpel: ‘Een kapotte module is snel verwisseld, zonder tijdrovend gesleutel.

Gestegen aanzien

Bang zijn dat ze werk wacht waarin ze in overalls vuil werk moeten doen, hoeven ze niet, verzekert Kimpel. ‘Misschien dat in een conservatieve, sterk op kosten sturende sector als de petrochemie nog vrij veel fysiek werk moet worden verricht, maar in andere sectoren als de food is daar in veel mindere mate sprake van.’ Ook stappen ze in een beroep waarvan het aanzien volgens hem is gestegen. ‘In veel grote bedrijven heeft de hoogste onderhoudsman een plaats in het managementteam. Dat heeft veel te maken met de dwingende noodzaak om compliant te zijn. Als er ergens in je proces iets misgaat dat tot bijvoorbeeld milieuvervuiling leidt, is het van groot belang dat de inspecties kunnen constateren dat alle controle- en onderhoudsbeurten tijdig zijn uitgevoerd. Zo niet, dan kan dat leiden tot zeer forse boetes of zelfs stilleggen’, aldus Kimpel.

‘In veel grote bedrijven heeft de hoogste onderhoudsman een plaats in het managementteam’

safandarley_eye_hololens

Gebruik van de HoloLens staat nog in de kinderschoenen, maar gaat de effectiviteit van monteurs zeker verbeteren.

It-impact

Om die vergroening een impuls te geven, heeft zijn NVDO onder meer een ‘Jongerenboard’ in het leven geroepen, een platform waar leden tot 35 jaar kennis en ervaringen kunnen uitwisselen met generatiegenoten. Maar die behoefte aan verjonging betekent dus niet dat er een groot acuut tekort aan onderhoudsmensen is. Dat heeft alles te maken met de impact van it, waardoor de effectiviteit en efficiëntie van onderhoudswerk fors is gestegen. ‘Denk aan alle slimme instrumentatie waarmee storingen online gesignaleerd, voorkomen en opgelost kunnen worden. Augmented reality waarbij de monteur niet meer in zijn handleiding kijkt maar door de HoloLens-bril van Microsoft. Die bril, waardoor hij ziet waar hij welke handelingen moet verrichten, staat nog in de kinderschoenen, maar gaat de effectiviteit van monteurs zeker verbeteren. Daarnaast worden er steeds meer componenten, modules, machines en complete lijnen gestandaardiseerd. Dat maakt het niet alleen mogelijk om een kapotte module snel te verwisselen voor een nieuwe, zonder tijdrovend sleutelwerk ter plaatse. Het maakt het ook makkelijker om het functioneren van een lijn of een plant te benchmarken en op basis van de best practices de overall kwaliteit en uptime omhoog te krijgen. En het is natuurlijk eenvoudiger onderhoudsmensen voor een beperkter aantal verschillende apparaten op te leiden. Overigens zijn er nog wel grenzen aan die standaardisatie. De EU hanteert weer andere normen dan de VS en China. De maatvoering die wordt voorgeschreven voor diameters voor leidingen bijvoorbeeld, is overal anders.’

Assetmanagement

Er is nog een trend die het werk van de onderhoudsman complexer maakt, maar de hoeveelheid werk zal gaan drukken: assetmanagement. Kimpel legt uit: ‘Voordat de ontwikkeling van bijvoorbeeld een nieuwe productielijn start, vormt de assetmanager een intern team van inkopers, engineers, operationele mensen en natuurlijk onderhoudstechnici. Dat team stelt de specificaties op voor die lijn die tegen lage kosten valt te bouwen en goed te bedienen en gemakkelijk te onderhouden is. Daarmee gaat het vervolgens naar de machinebouwer en alle andere partijen die bij de ontwikkeling en installatie van de lijn betrokken zijn en nemen die in hun team op. Om te zorgen dat ook de leverancier van bijvoorbeeld de verpakkingsmaterialen betrokken wordt, zodat diens karton of glas storingsvrij door de lijn kan. Ik heb zes jaar bij een ingenieursbureau gewerkt en ben te vaak tegengekomen dat partijen achteraf naar elkaar gaan wijzen als er iets misgaat en dat dan de eindgebruiker de dupe is. Assetmanagement moet dat voorkomen.’ Aldus Bas Kimpel, wiens NVDO de noodzaak van een zo brede functie als assetmanagement vanzelfsprekend niet in haar eentje kan uitdragen, dus daarin samenwerkt met andere belangenverenigingen zoals Bouwend Nederland en inkoopbrancheverenging NEVI.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.