Smart industry veel besproken thema tijdens Techconn-beurs

0
pieter

Pieter Dillingh

Onder de aandacht brengen welke kansen internationalisering en de ‘nieuwe werkelijkheid’ van Industrie 4.0 de Oost-Nederlandse industrie bieden. Dat is de toegevoegde waarde van de Techconn-beurs in Hengelo (Ov), aldus Pieter Dillingh, directeur industriële innovatie en ketensamenwerking van Kennispark Twente, die medio juni de korte openingsceremonie leidde. Henk Zengerink, directeur van Herikon, gaf als vice-voorzitter van de Verenigde Maakindustrie Oost aan dat de leden voorbereiden op die smart industry centraal staat in het VMO-programma. Jaap Beernink, van de Economic Development Board Twente en als zodanig de spreekbuis van de hightech start-ups, sprak de wens uit dat de Techconn zich ontwikkelt tot een platform waarop de bestaande industrie en zijn (jonge) achterban elkaar vinden, om samen hun rol in de waardeketen te versterken.

eddy provincie Overijssel

Eddy van Hijum

Eddy van Hijum, Overijssels gedeputeerde voor economie en financiën, onderstreepte eveneens het belang van samenwerken en netwerken om kansen te creëren en te pakken. En hij nam de gelegenheid te baat te wijzen op de inzet van zijn provincie voor het financieel ondersteunen van die samenwerking, onder meer via het zojuist geopende Interreg-programma iPro, dat expliciet gericht is op het stimuleren van Nederlands-Duitse samenwerking binnen Industrie 4.0/smart industry-projecten. Daarbij zien de beleidsmakers graag dat ook binnenlandse grenzen overschreden worden. Het BOOST-programma, dat Van Hijum’s Gelderse collega meefinanciert, ondersteunt de Oost-Nederlandse industrie bij het digitaliseren van haar processen. De regeling mag gezien worden als antwoord op de veel omvangrijkere Industrie 4.0-financiering aan Duitse zijde.

De beurs werd omzoomd door een aantal workshops. Start-up Lenig verzorgde het onderwerp ‘Van maakindustrie naar waarde-industrie’. Rens Leerkes en Egbert Rinsma maakten duidelijk dat het voor veel industriële bedrijven nog altijd lastig is de eigen toegevoegde waarde goed helder te krijgen. En dat je, om die waarde te achterhalen, maar beter niet eerst het hele product – een auto bijvoorbeeld – kunt uitontwikkelen, maar er beter aan doet de klant eerst eens ‘iets wat rolt’ voor te houden. Een filosofie die zij als marketingadviseurs ook zelf praktiseren door de klant eerst van een nieuwe pitch te voorzien alvorens voor hem een compleet aangepast businessmodel te ontwikkelen. ‘Eerst kleine stapjes zetten die je de gelegenheid geven je klant goed te leren begrijpen.’

Als vakbeurs voor de maakindustrie in Nederland en Duitsland biedt Techconn innovatieve ondernemers en opdrachtgevers uit de maakindustrie de gelegenheid elkaar te ontmoeten en ideeën, concepten, kennis en mogelijkheden uit te wisselen. De eerste editie vond dus dit voorjaar plaats, de tweede staat gepland voor 15 juni 2017.

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.