Slimmere inkoopafspraken om ‘spookfiles’ te voorkomen

0

Elke dag een nieuwe uitdaging. De lean consultant van vier jaar terug heeft een belangrijke regel tussen de oren gekregen. ‘Een order start niet als we hem niet af kunnen maken.’ Heel goed, dat vermindert het onderhanden werk en vergroot de doorstroming. Dit impliceert echter ook een cruciale rol van de supply chain: de juiste delen moeten op het juiste moment aanwezig z?n.

Op de werkvloer heerst de dagelijkse spanning. Het l?kt erop dat we compleet z?n …. L?kt. Voor de zoveelste keer bl?kt tijdens het werk dat een leverancier niet geleverd heeft. Een onderdeel dat notabene in meerdere modellen voorkomt. ‘Ze hebben beloofd te leveren maar helaas, niet gelukt’, stamelt de inkoper.

De productieleider is des duivels, medewerkers zuchten: ‘Het is alt?d weer een andere smoes. Die inkoper moet eens meer eisen! Kies een andere leverancier! Bestel gewoon meer! Verhoog de voorraden!’ En zo gaat het nog wel even door. Begr?pel?ke reacties die echter het probleem niet oplossen. Maar het ergste komt nog: ‘En w? moeten zeker weer overwerken om dit in te halen.’

Navraag toont dat de leverancier z?n orders te laat had binnengekregen, omdat de inkoper orders over enkele dagen gebundeld had. Dit zou een betere inkooppr?s geven. En ook dat klopte: twee procent korting, kassa. ‘Normaal is dit geen probleem’, aldus de inkoper, ‘maar de drukte heeft de leverancier de das omgedaan.’ De vloer heeft echter veel meer problemen: te grote hoeveelheden, moeilijke verpakking, geen identificatie van producten.

De gevolgen zijn groot. Gefrustreerde mensen, stilstanden, organiseren van overwerk, vertraagde orders. Er worden beloftes gedaan om klanten tevreden te houden zoals extra opties en spoedtransporten. En het zorgt zelfs voor extra administratief werk, omdat de factuur niet matcht met de standaardpr?s.

Elk probleem blijft nagalmen. Files op de snelweg lossen nooit in één keer op. Elk incident leidt tot meerdere ‘spookfiles’, zeker als het drukker is. En dat gebeurt in een productieorganisatie ook. Het ritme op de werkvloer terugvinden duurt veel langer, maar daar heeft verkoop geen boodschap aan.

In dit geval is prijsgerichte inkooppolitiek de boosdoener, een strop om de nek voor operations en de leveranciers. Alles in spoedmodus. Wat is er eigenlijk aan gedaan, zodat de leverancier beter kan reageren? Want daar gaat het om: met slimmere afspraken een veel betere performance krijgen.

Thomas Luiten, directeur QRM Management Center, publiceert in Link Magazine of op de website een serie columns over de kloof die er in veel bedrijven gaapt tussen de business (kantoor) en de werkvloer, en de gevolgen die dat heeft voor doorlooptijd en flexibiliteit. Hij doet dat steeds vanuit een andere invalshoek.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics