Scheepswerf De Hoop levert de eerste van twee Hybride Multi-Purpose Surveillance Vessels aan BLUE OCTAGON / NIMASA.

0

De levering van de eerste van twee Hybride Multi-Purpose Surveillance Vessels aan Blue Octagon, een Israëlische firma voor veiligheidsoplossingen, heeft plaatsgevonden in de Eemshaven bij Delfzijl. Na het succesvol afronden van haar proefvaarten medio oktober van dit jaar is de werf van De Hoop met nummer 457, genaamd DB Abuja, nu klaar om haar taken, die door de NIMASA (Nigerian Maritime Administration and Safety Agency) zijn vastgesteld, in de Nigeriaanse waterwegen uit te voeren. In de laatste week van november 2019 werd het tweede schip voor NIMASA – werf nummer 459, genaamd DB Lagos – naar de haven van Eems gesleept voor de laatste fase van de voltooiing en de uit te voeren proeven op zee.blank

De uitgestrekte wereldzeeën kunnen een breed scala aan criminele en terroristische activiteiten verbergen, zoals illegale visserij, spionage, terrorisme, oliediefstal, illegale immigratie, smokkel en piraterij. De daders van deze misstanden worden steeds geraffineerder en maken gebruik van de modernste technologie.

Deep Blue is gebaseerd op een “early detection”-aanpak voor High Tech kustbeveiliging. Het is bedoeld om illegale activiteiten te voorkomen door de defensieve perimeter van de zeegrenzen van de exclusieve economische zones (EEZ) van het land te verschuiven, door verdachte activiteiten in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen en te analyseren.

Met behulp van een reeks geavanceerde sensoren creëert Deep Blue een meerlagig beveiligingsnetwerk dat wordt gebruikt door volledig uitgeruste schepen voor speciale missies – waaronder snelle onderscheppers met verreikende observatiesystemen, satellietonderscheppingsapparatuur, maritieme voorspellingssystemen, bewakingssystemen en interventieteams – in combinatie met missiespecifieke vliegtuigen en cyberinlichtingenapparatuur. Gecombineerd dienen deze als een specifiek systeem voor de verbetering van de maritieme veiligheid in de EEZ.

Het project biedt een uitgebreide en innovatieve oplossing en omvat verschillende goed uitgeruste instrumenten zoals: Maritieme vliegtuigen met navigatie- en communicatiesystemen, helikopters, gepantserde voertuigen met communicatie- en veiligheidsapparatuur, onderscheppers (snelle boten), schepen voor speciale missies en onbemande luchtvoertuigen, allemaal met de capaciteit om te communiceren met elk instrument en elk apparaat, evenals met het commando- en controlecentrum, dat het hele project bestuurt. Daarnaast omvat het project diverse instructeurs zoals trainers, analisten, piloten, monteurs, projectmanager, IT-manager, systeemmanager, etc.

Naast een goed beheer van de maritieme middelen levert Deep Blue een onbetwistbare economische meerwaarde op, door de bijdrage aan de douane-inkomsten via de boetes en de return on investment. In vergelijking met andere projecten werden binnen drie jaar miljarden dollars bespaard, terwijl directe inkomsten van duizenden miljoenen dollars .

Nigeria, gelegen op een strategisch punt in de Golf van Guinee, is een van de drukste maritieme gebieden ter wereld. De kustlijn van het land beslaat 853 kilometer en de Exclusieve Economische Zone is meer dan 77.000 vierkante meter groot. Dit dwingt Nigeria om nieuwe, baanbrekende en geavanceerde veiligheidsoplossingen te gebruiken voor de bescherming van de kustlijn en de maritieme activa, die een volledig overzicht bieden van de relevante gebieden en alles wat zich daarbinnen afspeelt – 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.

Het doel van Blue Octagon, in het kader van het Deep Blue Project, is om de regering van de Republiek Nigeria via NIMASA (een overheidsorgaan dat vergelijkbaar is met de Nederlandse Rijkswaterstaat) te helpen bij het opzetten van geïntegreerde nationale kustbewakings- en waterwegbeveiligingsoplossingen, met bevels- en controle-infrastructuur, in de territoriale wateren van het land; waarbinnen Blue Octagon apparatuur, Hi-Tech-systemen en -oplossingen zal ontwerpen en implementeren, evenals trainings- en exploitatieperiodes. blank

NIMASA is verantwoordelijk voor het reguleren van ‘scheepvaart, maritieme arbeid en kustwateren’ in Nigeria. NIMASA voert ook inspecties uit en levert opsporings- en reddingsdiensten. Eenmaal ter plaatse hebben DB Abuja en DB Lagos drie belangrijke doelstellingen in het kader van de opleiding van Blue Octagon: Controle op verantwoord gebruik van de Exclusieve Economische Zone van Nigeria, waaronder het verlenen van assistentie bij olielozingen of andere verontreinigingen; toezicht op de veiligheid op zee en diverse andere diensten aan het NIMASA, waaronder toezicht op onderwerpen als visserij; het verstrekken van informatie aan het NIMASA met betrekking tot de naleving van (inter)nationale wetgeving en verplichtingen.

Hybride multifunctionele bewakingsschepen
De technisch geavanceerde schepen hebben de kennis en ervaring van Scheepswerf De Hoop op het gebied van luxe cruiseschepen opnieuw benut om een hoogwaardige accommodatie te bieden. Dit omvat een laag geluids- en trillingsniveau en extra voorzieningen om de bemanning een zeer hoog comfortniveau te bieden.

De hybride diesel-elektrisch aangedreven 55 meter schepen, die door De Hoop op maat zijn ontworpen met een strenge milieucontrole, zijn voornamelijk gebouwd voor een laag brandstofverbruik. De schepen van de DP2-klasse zijn ontwikkeld voor een continue werking, 24 uur per dag, en zijn in staat om minstens 30 dagen autonoom op het station te blijven. De bovenbouw en de romp bieden geïntegreerde accommodatie voor maximaal 36 personen op elk schip. Op het voor- en achterdek zijn speciale afneembare eenheden geplaatst die kantoren en opslagruimten bevatten en die met de systemen van het schip zijn verbonden door middel van houders en slangaansluitingen. Op het achterdek is een standaard helikopterlandingsplatform gemonteerd, geschikt voor een AW109Trekker of Grand New. Op het achterdek aan stuurboordzijde bevindt zich een speciale hydraulisch zwenkbare A-frame davit, die geschikt is voor het te water laten en ophalen van een onderscheppingsboot van maximaal 5000 kg. Aan bakboordzijde is een SOLAS-goedgekeurde hydraulisch zwenkbare davit gemonteerd, die een MOB-werkboot met een totale massa van maximaal 3000 kg aankan.

De schepen worden aangedreven door een uniek hybride diesel-direct/diesel-elektrisch systeem. Bij lage snelheid en tijdens het manoeuvreren wordt slechts één dieselmotor gebruikt om een generator aan te drijven, die stroom levert voor twee elektromotoren (die de schroefassen door de tandwielkasten drijven) en een boegschroef. Dit levert een brandstofbesparing op bij lage snelheid tot 12 knopen en in de Dynamic Positioning modus. Bij hoge snelheid zullen beide dieselmotoren direct in contact komen met de versnellingsbakken om de twee vast opgestelde propellers (die direct door de versnellingsbak worden aangedreven) van 4700kW te voorzien.

De multichine volledig stalen romp is geoptimaliseerd voor brandstofefficiënte operaties, zowel tijdens het transport als in de DP-modus. De lichtgewicht stalen constructie is gebouwd volgens de Lloyd’s High Speed Craft (HSC) regels, terwijl gewichtsbesparingen zijn bereikt door gebruik te maken van High Tensile Steel in combinatie met geavanceerde constructietechnieken. De kleine ingangshoeken van de waterlijnen en de ‘lange’ boeglijnen hebben als bijkomend voordeel dat ze betere zeegaande eigenschappen hebben en dus minder snelheidsverlies in meer uitdagende zeetoestanden. Zelfs bij een snelheid van 20 knopen blijven de versnellingen ruim binnen het comfortniveau, terwijl de verlengde en uitlopende bovenbooglijnen de hoeveelheid groen water en de nattigheid van het dek verminderen. Om de zeewaardigheid te verhogen en de golfweerstand te verminderen, is het achterschip uitgerust met een romp-vaan unit.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics