Schaeffler-SPIT luisteren naar heartbeat van de machine

0

schaeffler-smartcheckTHEMA  Smart industry, smart service?

Een lagergigant en een innovatieve mkb’er in elektrische aandrijfsystemen delen hun monitoringdata over prestaties van lagers en roterende elektrische apparatuur in productieprocessen. Resultaat voor de klant: lagere kosten, hogere productiviteit. ‘We kijken niet alleen naar levensduur maar ook naar bedrijfsrendement.’

Samenwerking Schaeffler-SPIT leidt tot nauwkeuriger voorspelling van falen 

Zo’n drie jaar geleden introduceerde Schaeffler de SmartCheck, een hoogwaardig monitoring-apparaat om de conditie van lagers – core business van de Duitse multinational met Nederlandse vestiging in Barneveld – te meten. ‘Een zelflerend systeem. Als je het op het machinehuis monteert, voert het zelf een nulmeting uit. Daarna detecteert het veranderingen: een oplopende temperatuur, een trilling. De SmartQB vertaalt die data in een stoplichtaanduiding – rood, oranje, groen –, zodat de klant weet of het lager moet worden vervangen’, verklaart salesmanager Jan Heuvelman. De SmartCheck kan tot veertig centimeter in het machinehuis afwijkingen detecteren; dit is mede afhankelijk van de hoeveelheid omgevingsgeluid en het aantal rondom gelegen lagers. Het apparaat heeft extra universele ingangen voor bijvoorbeeld vochtsensoren en toerental- en stroomverbruikmeters.

Mark van Ent

Mark van Ent

Vinger aan de pols

Tijdens de Hannover Messe in 2014 kwam Schaeffler in contact met SPIT, dat roterende elektrische apparatuur (elektromotoren, tandwielkasten en pompen) engineert, levert en onderhoudt. Heuvelman: ‘Wij zochten een partij die voldoende verstand heeft van softwarematige monitoring, want de SmartCheck is voor leken niet eenvoudig af te lezen. SPIT is veel verder dan de doorsnee servicebedrijven en ze zitten door heel Europa bij grote partijen in de papier-, dranken- en chemische industrie. Kortom, een mooie ingang voor ons om de SmartCheck te verkopen.’

De SmartCheck detecteert afwijkingen in machines.

Het Almelose SPIT beschikte over vergelijkbare uitleesapparatuur als de SmartQB, maar niet over een monitoring-apparaat. ‘Schaeffler bleek te meten wat wij willen weten. Wij laten algoritmen los op hun ruwe data over trillingen en temperatuur, combineren die met eigen data en dan komt er meteen een diagnose terug’, verklaart ceo Mark Ent. Die informatie gebruikt Schaeffler om hun applicatie te verbeteren. ‘De SmartQB vermeldt dus niet alleen het euvel, zoals een bepaalde trilling, maar ook de oorzaak ervan. Denk aan onvoldoende smering, onbalans of cavitatie door onderdrukbelletjes in een pomp’, zegt Heuvelman. Op een SmartQB kunnen standaard zes of op klantwens meer SmartChecks worden aangesloten.

Ook SPIT krijgt meer kennis in handen door de samenwerking. ‘Schaeffler neemt onze data voor condition monitoring in de cloud over, analyseert de geanonimiseerde gegevens over lagers en geeft een voorspelling af over de levensduur ervan. Die verrijking van data stelt ons in staat de vinger aan de pols te houden en op het juiste moment onderhoud te plegen bij onze klanten. Dat betekent dat machines zo lang mogelijk kunnen blijven draaien, tegen zo laag mogelijke kosten’, aldus Ent. ‘En sinds kort werken wij met hun FAG-lagers om in de toekomst de voorspellingen omtrent onderhoud nog verder te verbeteren en klanten een nog betere service te kunnen bieden.’ Eerder dit jaar tekenden Schaeffler en SPIT een memorandum of understanding om hun samenwerking te bekrachtigen.

jan-heuvelman

Jan Heuvelman

Resterende levensduur

En de ontwikkelingen zijn nog niet ten einde. Momenteel werkt Schaeffler aan een uitbreiding van z’n Bearinx-rekenprogramma, dat een stap verder gaat dan monitoren en predictive maintenance. ‘Op basis van gegevens uit de SmartCheck en de Debris, een partikelmeter in olie waarmee de grootte en hoeveelheid deeltjes gemeten wordt, maakt Bearinx het mogelijk de nog resterende levensduur van een lager of lineaire geleiding te berekenen. We hebben deze noviteit gepresenteerd op de Hannover Messe. De interesse is groot, met name in de machinebouw’, aldus Jan Heuvelman. Momenteel lopen er allerlei tests. Duidelijk is dat de klant gaat profiteren. ‘Uit de heartbeat van de machine kunnen wij afleiden hoeveel vermogen deze levert en allerlei andere informatie deduceren omtrent overbelasting, koeling en wikkelingen. Want we kijken niet alleen naar levensduur maar ook naar bedrijfsrendement. De gecombineerde kennis van Schaeffler en SPIT resulteert in een downtime-reductie van zeventig procent, een dertig procent langere levensduur en een energiebesparing tot tien procent’, stelt Mark Ent tot slot. ‘Zo kan de klant zijn kosten reduceren en de productiviteit verhogen.’

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.