SAS Institute biedt maakbedrijven digitale strategie op basis van een analytics-platform

0

Hoewel een kopgroep binnen de maakindustrie de digitalisering omarmt, blijft die transformatie bij veel andere bedrijven nog achter. Met name het mkb moet nog veel stappen zetten. Want ook voor die bedrijven is investeren in digitaliserering essentieel, willen ze internationaal concurrerend blijven. Liefst gefocust, dus met behulp van een digitale strategie. ‘Het doel is waardecreatie voor het bedrijf. Dan helpt een digitale strategie om de kosten te verlagen en de omzet te verhogen.’

Analytics voegt in 99 procent van de gevallen waarde toe’

Aan het woord is Jasper Alkema, account executive bij SAS Benelux, dat grote en middelgrote bedrijven adviseert over analytics, artificial intelligence en machine learning. Dat de maakindustrie grotendeels achterblijft als het gaat om digitalisering, begrijpt hij wel. ‘De toeleverketen is complex en machines gaan doorgaans decennia mee, dus zien zij geen dwingende reden om deze tussentijds te vervangen. Te meer omdat ondernemers jarenlang de noodzaak voor digitalisering minder hebben gevoeld. Nu is het echter zaak de concurrentiepositie veilig te stellen, om niet ingehaald te worden door bijvoorbeeld Aziatische landen’, zegt hij.

Jasper Alkema van SAS Benelux: ‘Als je vanuit één silo blijft redeneren en analytics toepast, mis je heel veel waarde.’

Veel ondernemers onderzoeken dit al wel en dat leidt tot succes in de markt. ‘Voor anderen is het veelal nog een ver-van-mijn-bedshow, zo blijkt ook duidelijk uit de kennis- en innovatieagenda van het topsectoreninitiatief van de Nederlandse overheid. Maar digitalisering is een feit, de bedrijven die dit inzien en omarmen, plukken hier de vruchten van.’

 Versplintering
Vooralsnog ziet Alkema nog talloze voorbeelden van suboptimale digitalisering. ‘Bedrijven zetten wel stappen, maar kijken in de praktijk nog te veel naar een tool, als oplossing voor één probleem. Als een ander probleem ontstaat, bedenken ze daar weer een andere oplossing voor. Zo ontstaat een versplintering van tooling en systemen in je organisatie’, stelt hij. ‘Digitalisering gaat echter verder dan technologie. In onze optiek moet je zoeken naar optimale samenwerking tussen mens, proces en technologie. Als je dat perspectief als uitgangspunt neemt, kijk je meer vanuit de platformgedachte naar technologie en zie je elk specifiek probleem in het grotere geheel. Alleen dan heb je volledig overzicht en kun je de meeste waarde genereren.’

De waarde van een analytics-platform is dan ook dat bedrijven alle data binnen de silo’s in hun organisatie én daarbuiten kunnen koppelen. ‘Als je vanuit één silo blijft redeneren en analytics toepast, mis je heel veel waarde. Want als je met data al vroeg in het productieproces kunt zien wat er mis is, kun je vroegtijdig bijsturen’, verklaart Alkema. ‘Analytics levert bijna altijd waarde op: zo hebben we onlangs bij een klant de opbrengst met 3 procent verbeterd en bij een andere klant de voorraad met 15 procent verlaagd. En ander mooi voorbeeld is dat we bij Volvo Trucks er met de platformbenadering in geslaagd zijn de diagnostics-tijd met 70 procent te reduceren.’

 Vooroordelen
SAS Institute heeft al ruim veertig jaar ervaring met analytics, artificial intelligence en machine learning. In de maakindustrie telt het bedrijf wereldwijd meer dan tweeduizend klanten. Alkema kent alle vooroordelen dan ook van buiten. ‘Vaak wordt gedacht dat analytics duur is en een zwaar implementatietraject vergt. Dat is niet zo. Door onze analytics-expertise te combineren met onze branchespecifieke kennis, bieden we gerichte oplossingen voor de maakindustrie. Als wij een onderneming analyseren, kunnen we in 99 procent van de gevallen waarde toevoegen. Door het optimaliseren van de supply chain, door service levels te verhogen, de kwaliteit te verbeteren of door een betere customer experience.’

‘Digitalisering gaat verder dan technologie’

Bij het ontwikkelen van een digitale strategie start SAS met een assessment. Binnen enkele dagen krijgt een ondernemer, bestuurder of manager een overzicht van de analytics-mogelijkheden voor zijn bedrijf. ‘Een heel duidelijke roadmap, met daarin de huidige en toekomstige analytics-behoefte. Waar wil je over vijf, tien jaar staan en hoe kun je volwassen worden op dit gebied? Wat moet je doen om daar te komen, welke waarde moet je nu toevoegen? Voor een digitale strategie heb je zo’n einddoel nodig, maar je kunt klein beginnen. Analytics is een ontdekkingsreis van leren en ontwikkelen en als organisatie evolueren’, zegt Alkema.

 Diagnosticeren
De tweede stap is diagnosticeren. ‘Stel dat uit het assessment blijkt dat de kwaliteit van het productieproces met x procent omhoog kan en je hebt vijf fabrieken in Nederland en verschillende productielijnen. Dan nemen we één productielijn in één fabriek voor één klant. We brengen dan in kaart hoe het beter kan en welke veranderingen dat teweegbrengt voor mensen, proces en technologie. Als dit een goede manier van werken blijkt, kun je die vervolgens integreren in je bedrijfsvoering en opschalen naar de rest van de organisatie. En soms zelfs nog verder, door met klanten je digitale strategie af te stemmen en zo de klant-van-de-klant nog beter te bedienen. Zo kun je elkaar versterken als je zelf volwassen bent in het gebruik van analytics.’

Link magazine juni/juli 2020, Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op: uitgever@linkmagazine.nl

 Andere competenties

Momenteel zijn artificial intelligence en machine learning buzzwords in de markt. ‘Data-analyses leiden tot inzichten die vervolgens tot betere besluitvorming leiden. Hoe meer data, hoe meer inzichten, hoe meer beslissingen er genomen moeten worden. Dan kan het efficiënt zijn om dat proces te automatiseren en verbeteren. Daar komen artificial intelligence en machine learning om de hoek. Daarmee kun je een toenemend aantal parameters monitoren, waarbij machines steeds slimmer worden’ zegt Alkema. ‘Dit vraagt andere competenties van mensen – en mensen zullen altijd nodig zijn. Zij blijven beter in het inschatten van de context dan technologie. Wel verandert de manier van werken.’

Kansen in hele supply chain

Alkema wijst erop dat bedrijven door middel van digitalisering niet alleen hun eigen business en die van de klant kunnen verbeteren, maar dat er ook kansen liggen in de gehele supply chain. ‘Sommige klanten van ons bespreken hun digitale strategie met hun leveranciers om zo veel mogelijk waarde toe te voegen aan de hele keten. Dat kan ervoor zorgen dat er bijvoorbeeld minder grondstoffen nodig zijn. Daarnaast kan het leiden tot meer kwaliteit in de productie, een efficiënter productieproces en een hogere output.’

LINK: https://www.sas.com/sas/offers/20/i-40.html

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.