Erik-Jan Dekker: Risico’s sneller reduceren

0

directeur Eric-Jan Dekker van Post en Dekker

Time-to-market is tegenwoordig cruciaal voor een succesvolle introductie van nieuw ontwikkelde producten. Als system developer zet Post en Dekker engineers en consultants (ruim 25 medewerkers) in Amsterdam daarom vol in op het snel reduceren van de risico’s die inherent zijn aan ontwikkelprojecten. ‘Wij proberen zo veel mogelijk agile te werken en snel een proof-of-concept te maken van het te ontwikkelen systeem. Dat kan inzicht geven of een bepaald nieuw concept kansrijk is en het schetst al een beeld van het uiteindelijke product’, verklaart directeur Eric-Jan Dekker. Tegenwoordig gebeurt veel digitaal en is de digital twin onmisbaar in de complete levenscyclus van een systeem. ‘Toch is in de eerste, fuzzy, fase van een ontwikkelproject de houtje-touwtje fysiek van een product ook belangrijk. Daarvoor maken we onder meer gebruik van 3D-printen, om meteen een concept-product in handen te hebben. We hebben een professionele 3D-printer gekocht, de Bolt Pro van Leapfrog, waarmee we verschillende kunststofmaterialen kunnen printen.’ Voor het bouwen van een proof-of-concept of een prototype kan Post en Dekker de complete verantwoordelijkheid nemen. ‘Wij hebben ook mensen met een passie voor het bouwen van dingen. Bij ons kan dat veel flexibeler dan bij de klant en dat is logistiek een voordeel. De klant vindt het vaak lastig om het snel in eigen huis te doen, omdat alles via ERP moet worden besteld.’

Post en Dekker combineert de agile aanpak, waarbij in sprints van twee weken telkens een resultaat wordt opgeleverd, met klassiek projectmanagement volgens Prince2. Dekker: ‘We pakken het wel gestructureerd aan. Als we een proof-of-concept maken, stellen we eerst een hypothese op over wat we willen toetsen en welk risico we willen wegnemen. Het grootste risico pakken we dan als eerste aan. Intern hebben we wel discussies gehad over hoe we het beste van beide wereld kunnen combineren, want uiteindelijk moeten we wel een compleet ontwerp opleveren. Bij Prince2 gaat het ontwerp van het complete systeem met alle onderdelen tegelijk door de verschillende fases van een project en dan zijn we soms langere tijd bezig zonder dat de voortgang inzichtelijk is. Bij agile werkt het anders en zeggen we bijvoorbeeld: “Wij geloven heus wel dat we een basisframe kunnen maken, maar willen nu eerst dit grote risico aanpakken. Dus de komende twee weken gaan we daaraan werken, omdat daar de meeste toegevoegde waarde ligt.” Zo hebben we voor een klant bijvoorbeeld een nieuw deurconcept voor hun machine ontwikkeld en daarvoor eerst snel het sluitmechaniek kunnen testen.’

Het verder aanscherpen van de agile aanpak staat voor de komende jaren hoog op Post en Dekkers eigen roadmap. ‘Hoe krijgen we alle benodigde informatie om in de conceptfase de goede beslissingen te nemen. Die informatie moet integraal de keten bestrijken, want in die fase willen we al weten wat de integrale kostprijs wordt en hoe het nieuwe product makkelijk te assembleren is. We zijn op zoek naar tools om die informatie naar voren te halen en er beter over te kunnen communiceren met de keten. Centrale vraag voor ons: hoe doen we wat we nu doen over vijf jaar in de helft van de tijd?’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.