Ridder Growing Solutions kan groeien dankzij smart customization-traject

0

Ridder Growing Solutions in Maasdijk brengt onder meer systemen op de markt waarmee gewassen in kassen van water worden voorzien en die water verrijken met meststoffen en ontsmetten voor hergebruik. Al deze systemen worden nu voor meer dan 60 procent configure to order geproduceerd. Daartoe is de afgelopen drie jaar, onder begeleiding van IPL Advies, veel tijd en energie gestoken in een smart customization-traject: in nieuwe informatiesystemen en – bovenal – in het ‘meenemen’ van de medewerkers.

‘Al je mensen meenemen is de grootste uitdaging’

Sjaak Bakker

Sjaak Bakker viel, toen hij in maart 2017 bij Ridder Growing Solutions begon, met ‘zijn neus in de boter’. Bij zijn vorige werkgever had hij het proces van engineering to order (eto) naar configure to order (cto) compleet doorlopen en bij de Westlandse onderneming kon de kersverse managing director meteen aan de slag met eenzelfde veranderingstraject. Want Ridder voorzag, mede door de groei van de wereldwijde agrotechmarkt, een omzetgroei van 15-20 procent per jaar. Die groei was niet te realiseren met uitsluitend specials maken.

Om die transitie in goede banen te leiden, kwam de ervaring van Bakker natuurlijk goed van pas. Om het proces te sturen, werd IPL Advies uit Eindhoven ingehuurd, in de persoon van smart customization-specialist Frank van der Heyden. Gekozen werd voor een pilot met de Ridder FertiMix, een systeem dat meststoffen toevoegt aan water. Om altijd exact te voldoen aan de specifieke wensen van de klant, werden die machines veelal als specials geëngineerd. Een eerste inventarisatie maakte duidelijk dat alleen daarvoor al meer dan duizend verschillende pompen en dertig verschillende frames konden worden toegepast. Wat een forse voorraad noodzakelijk maakte. Nu, bijna drie jaar later, wordt ruim 60 procent van de watersystemen cto geproduceerd, is de voorraad met driekwart gereduceerd (het aantal pompen met 85 procent) en de doorlooptijd teruggebracht van tien naar vijf à zes weken. Terwijl de capaciteit van de systemen de range van vijf tot negentig kubieke meter per uur bleef bestrijken.

 

‘Gangbaar’ definiëren

De overall doelstelling bij de start was met 20 procent van de gangbare systeemvarianten te voorzien in 80 procent van de klantvragen. Alleen bij uitzondering zouden nog specials gebouwd worden. De eerste stap in de pilot was: uitzoeken welke functies in de markt werden gezet en welke gangbaar en minder gangbaar zijn. Bakker: ‘Vervolgens hebben we categorieën met een bepaalde bandbreedte gedefinieerd. Voorheen werd van elke component de optimale variant gekozen op basis van de capaciteitsbehoefte van de klant. Hierdoor ontstonden bijna oneindig veel combinaties van componentvarianten. Door categorieën met een bepaalde bandbreedte – capaciteitsrange – te definiëren, en binnen die bandbreedte altijd dezelfde combinatie van componentvarianten te gebruiken, is het aantal varianten op systeemniveau enorm verlaagd. Om die reden bieden we elektronica geschikt voor heel exotische voltages, van toepassing in slechts een enkel land, niet cto aan. De klant kan die nog wel toegeleverd krijgen, maar als special, dus duurder en met een langere doorlooptijd.’

Pilot met de Ridder FertiMix, een systeem dat meststoffen toevoegt aan water. Foto Ridder

Automatisch van functies naar BOM

Zodra alle meest gangbare functies gedefinieerd waren, werden die vertaald in de technische specificaties van standaardmodules, vervolgt Van der Heyden. ‘En die zijn opgenomen in een sales configurator. Als voor een bepaalde configuratie is gekozen, resulteert dat in een technisch en commercieel veilige offerte en in een technische ontwerpspecificatie. Met de elektrotechnische en mechanische tekeningen en BOM’s (bills of materials, red.) die daaruit gegenereerd worden, wordt het ERP-systeem gevoed. Alles volautomatisch: er komt geen handwerk meer aan te pas. De engineer houdt zich nu bezig met het (door)ontwikkelen van bestaande en nieuwe modules, omdat klantvraag daartoe aanleiding geeft of bepaalde componenten obsolete dreigen te raken en er een alternatief ingepast moet worden.’

Meenemen mensen

Inmiddels wordt dus ruim 60 procent van alle FertiMix-uitvoeringen cto geproduceerd, en dat geldt ook voor alle andere watersystemen die Ridder op de markt brengt. Vanzelfsprekend kwam daar méér bij kijken dan simpelweg investeren in allerhande software en die installeren. ‘Bij de implementatie van smart customization gaat het zowel om de product-marktcombinaties en de bedrijfsprocessen als om de ict, waarbij de ict volgt uit de eerste twee’, duidt Van der Heyden. ‘De grootste uitdaging in dit proces is al je mensen in de denkwijze mee te nemen’, stelt Bakker. ‘Ga vooral niet te snel. Soms denk je dat iedereen volgt. Maar kijk je achterom dan zie je er toch een aantal achterblijven. En dat er weerstanden leven tegen alle veranderingen. Mensen moeten vertrouwd raken met alle nieuwe software. Sommige salesmensen zijn er in eerste aanleg van overtuigd dat met de beschikbare standaardconfiguraties nooit in alle specifieke klantvragen voorzien kan worden. Of dat de iets overgedimensioneerde configuraties veel te duur worden. En sommige engineers vinden het jammer dat ze afscheid moeten nemen van het engineeren van specials.’

‘Standaardiseren leidt tot minder misverstanden en rework, en voor veel mensen tot minder stress’

‘Dan helpt het’, vervolgt hij, ‘dat Frank en ik ervaring hadden met dit traject. Dat we met tal van voorbeelden konden schetsen dat configuraties juist goedkoper worden en wél vrijwel steeds in de vraag van die klant voorzien kan worden. Bovendien geeft deze manier van werken veel meer rust. Standaardiseren leidt ook tot minder misverstanden, minder rework en voor veel mensen tot minder stress. Terwijl het aantal geproduceerde machines stijgt en we groei realiseren.’

 Er bovenop zitten

‘Om een project als dit tot een succes te maken’, vult Van der Heyden aan, ‘is het van belang een team samen te stellen waarin alle disciplines vertegenwoordigd zijn. En maak er een strategisch project van waaraan het topmanagement direct leiding geeft. Ik heb elders trajecten zien vastlopen doordat de directie het overliet aan de operatie. Sjaak echter zat er bovenop’, complimenteert hij. Die betrokkenheid is nodig, illustreert Bakker, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat sales daadwerkelijk de mogelijkheden van de configurator gaat benutten. ‘En zich niet steeds laat verleiden tot specials, om toch maar te voorzien in die specifieke vraag van die klant. Inmiddels hebben we hier een cultuur waarin iedereen zich eigenlijk een beetje schuldig voelt als er toch een special gemaakt moet worden.’ Hij besluit met een tip: ‘Vier het met je mensen als er resultaten zijn geboekt. Vier je feestjes.’

Groeien in het buitenland

Naast systemen voor water treatment brengt Ridder Growing Solutions systemen op de markt voor klimaatregeling en voor het managen en registreren van werk(nemers), eveneens specifiek voor de tuinbouw ontwikkeld. Deze technologie, goeddeels bestaande uit software, wordt vandaag ook via de sales-configurator aangeboden.

Het bedrijf maakt deel uit van de Ridder Group, die voor de tuinbouw tevens aandrijftechniek en klimaatschermsystemen ontwikkelt en produceert; uitsluitend standaardproducten die via een catalogus vermarkt worden. Het bedrijf levert zijn producten aan dealers die Ridder-technologie over de hele wereld verkopen. Door de relatief hoge arbeids- en energiekosten in Nederland is de binnenlandse tuinbouwmarkt voor Ridder ‘stabiel’. Groeien doet de onderneming in het buitenland: plusminus 75 procent van de systemen gaat de grens over.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.