Revolutionaire Nederlands-Duitse SALD-batterij: vijf keer sneller opladen voor meer dan duizend kilometer

0

Het Duitse Fraunhofer Instituut heeft samen met de Nederlandse Organisatie een batterijtechnologie ontwikkeld die een veel groter bereik en veel kortere oplaadtijden mogelijk maakt. De nieuwe batterijtechnologie, bekend als “Spatial Atom Layer Deposition” (SALD), is bedoeld om elektrische auto’s een bereik te geven van meer dan 1.000 kilometer. De technologie is ontwikkeld in een gezamenlijk project van Fraunhofer en TNO.

De ontwikkeling is zo ver gevorderd dat er al een bedrijf is opgericht dat de industriële massaproductie moet bevorderen. Dit is SALD BV, gevestigd in Eindhoven, Nederland. Volgens haar eigen verklaringen heeft de onderneming al te maken met vragen van investeerders. De grote technologie achter de superbatterij is het gepatenteerde “Spatial Atom Layer Deposition” proces. Met dit proces kunnen ultradunne coatings, zogenaamde atomaire coatings, op industriële schaal worden aangebracht. De op deze manier geproduceerde SALD-batterijen maken niet alleen driemaal het bereik van de huidige batterijcellen mogelijk in een even grote installatieruimte.

Frank Verhage

Volgens SALD BV kunnen ze ook met vijf keer sneller worden opgeladen. Op deze manier kan een elektrische auto in tien minuten tot ongeveer 80 procent worden opgeladen en in twintig minuten volledig . Volgens SALD-baas Frank Verhage worden de eerste auto’s uitgerust met de nieuwe accu’s vanaf 2022. Er zijn al gesprekken gevoerd met diverse autofabrikanten.

De SALD-batterijen vormen in eerste instantie een verdere ontwikkeling van de huidige lithium-iontechnologie. De nanocoating zorgt voor een zogenaamde “kunstmatige vaste-elektrische interfase” (A-SEI), die naar verluidt aanzienlijk beter presteert dan de vorige SEI. Dit moet niet alleen de capaciteit en de laadsnelheid beïnvloeden. Ook de duurzaamheid en de veiligheid zouden er baat bij moeten hebben. De SALD-technologie zou ook moeten werken met de solid-state batterijen die momenteel worden ontwikkeld. Dit zou de veiligheid weer aanzienlijk verbeteren. In het algemeen zou de atoomdunne driedimensionale oppervlaktecoating moeten werken met alle kathodematerialen die momenteel worden overwogen, getest of geproduceerd door batterijfabrikanten. Tesla’s nieuwe lithium-ijzerfosfaatbatterijen voor het model 3 kunnen ook profiteren van de SALD-technologie.

Maar zelfs met de eerste versie van de SALD-batterij belooft bedrijfsleider Verhage dat een “elektrische auto in de toekomst meer dan 1000 kilometer kan rijden met kleinere batterijen of zelfs meer dan 2000 kilometer met grotere batterijpakketten zonder op te laden”. Het gaat hier niet om een theoretisch bereikrecord, maar om een batterij die geschikt is voor dagelijks gebruik en die zelfs bij een sportieve, dynamische rijstijl en airconditioning of verwarming nog minstens 20 tot 30 procent restlading heeft na 1.000 kilometer, aldus Verhage.

De technologie is niet alleen geschikt voor elektrische auto’s, maar ook voor smartphones, slimme horloges en andere apparaten die op batterijen werken. Zo kunnen bijvoorbeeld SALD-batterijen zorgen voor smartphones die slechts één keer per week hoeven te worden opgeladen. SALD BV is naar eigen zeggen al in het bezit van alle benodigde patenten en heeft productiemachines voor kleine series in bedrijf.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.