RET gunt 55 elektrische bussen voor regio Rotterdam aan VDL

0

Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET gunt VDL Bus & Coach, de divisie Bussen van VDL Groep, de levering van 55 elektrische bussen. Het gaat om het type Citea SLF-120 Electric. Hiermee zet RET een belangrijke volgende stap in de verduurzaming van haar busvloot. De elektrische stadsbussen worden vanaf eind 2019 ingezet op lijndiensten in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen. VDL is tevens systeemleverancier en gaat ook de laadinfrastructuur leveren.

algemeen directeur Maurice Unck van RET

“Met deze voorlopige gunning komt de verduurzaming van onze busvloot een stap dichterbij”, stelt algemeen directeur Maurice Unck van RET. “De 55 elektrische bussen van VDL worden ingezet op de kortere stadslijnen. We zijn blij dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van Rijk, regio en de RET.” Rijk, provincies en de vervoersregio’s hebben vastgelegd dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. Transitiepartner President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Het afgelopen jaar heeft VDL grote stappen gezet om onze positie als transitiepartner naar elektrische mobiliteit verder te versterken. Als Europees marktleider hebben wij met onze volledig elektrische bussen inmiddels in totaal ruim 11 miljoen kilometer afgelegd. Het is natuurlijk geweldig dat wij met onze partners middels de levering van bussen, laadinfrastructuur en projectmanagement nu ook als eerste een bijdrage gaan leveren aan de verduurzaming van het openbaar stadsvervoer in de regio Rotterdam.”

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep. Foto: Bram Saeys

Eén druk op de knop

De elektrische bussen voor de RET, voorzien van een snellaad-batterijpakket, worden ’s nachts op het depot aan de Kleiweg door middel van een 50 kW Slow Charger geladen. De 55 bussen vertrekken elke ochtend met een volgeladen batterij vanaf de Kleiweg en worden overdag op knooppunten en eindpunten bijgeladen. Op deze punten worden snelladers met een vermogen van 300 kW geïnstalleerd. Laden gebeurt via een pantograaf, een ‘arm’ die vanaf het dak van de bus omhoog komt als de bus onder een laadpaal staat. Daarvoor volstaat één druk op de knop van de chauffeur. Een volgeladen bus heeft voldoende capaciteit om in de spits zonder bijladen door te rijden. De bussen rijden op honderd procent groene stroom.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics