Professionele training van Siemens zorgt voor uniforme werkmethoden bij Nexperia

0

Nexperia is actief in de wereld van microscopisch kleine onderdelen, waarbij de grens voor innovatie in productiemethoden en materialen constant verlegd wordt. Er zijn zelfs zoveel innovaties dat het bedrijf zichzelf continu opnieuw moet uitvinden. “We bevinden ons in een mooi spanningsveld tussen mechanica, dynamiek, elektronica en de bijbehorende software om machines te leveren die perfect op elkaar zijn afgestemd”, zegt Theo ter Steeg, senior mechanical development engineer bij Nexperia. “Andere bedrijven doen misschien wel hetzelfde als wij, maar leggen het tegen ons af qua snelheid.” Om dit concurrentievoordeel te kunnen behouden, heeft Nexperia Teamcenter® software voor product lifecycle management (PLM) van Siemens PLM Software geïmplementeerd.

 Mensen, processen en afdelingen verbinden

Met Teamcenter wilde Nexperia alle afdelingen, mensen en processen in zowel Nijmegen als Hong Kong koppelen aan één bron van productinformatie. Nexperia heeft veertig medewerkers aan het werk in het Industrial Technology and Engineering Center (ITEC) in Nijmegen, de R&D-afdeling van het in Nederland gevestigde bedrijf. ITEC is verantwoordelijk voor het sneller, beter en goedkoper maken van machines. In de vestiging in Hongkong is een vergelijkbaar aantal medewerkers betrokken bij field engineering, supply chain en serviceactiviteiten voor regionale klanten.

 Om de PLM-investering snel te kunnen verzilveren, vroeg Ter Steeg om een intensieve Teamcenter-training. Ook werd bij de implementatie van de software bij Nexperia ervoor gezorgd dat de bestaande werkprocessen binnen het bedrijf zoveel mogelijk onaangetast bleven. Met de helft van de Teamcenter gebruikers in Hong Kong en de andere helft in Nijmegen was een uniforme werkwijze onontbeerlijk. De teams op beide locaties moesten niet alleen de nieuwe functionaliteiten leren kennen, maar het systeem ook gaan zien als de belangrijke business tool die het is.

 Maatwerktraining

Tom de Koning, opleidingsadviseur van Siemens, werkte samen met Ter Steeg aan het opzetten van een opleidingsprogramma. Hierbij was het zo goed mogelijk afstemmen van de training op de Nexperia-werkprocessen extreem belangrijk. Ter Steeg volgde samen met zijn collega’s een standaard Teamcenter training en stelde vervolgens een trainingsprogramma op maat samen voor de eindgebruikers.

 Hierbij was het de uitdaging om een trainingsprogramma op te zetten in twee landen, China en Nederland, met twee groepen aan Teamcenter auteurs en gebruikers. Daarnaast moest de training ook worden gegeven in een Nexperia-specifieke Teamcenter-omgeving en in een relatief korte periode.

 Samen met Siemens-instructeur Sander Neugebauer besloot het team welke onderwerpen en activiteiten aan bod moesten komen in de training. Op deze manier werd de opleiding aan de specifieke behoeften van Nexperia aangepast. “We vulden het standaard lesmateriaal aan met materiaal op maat,” zegt Neugebauer. “Zo sloot de opleiding perfect aan op wat ze zochten.”

“Een onvoldoende opgeleide medewerker heeft veel vragen en – nog erger – leert mogelijk zaken verkeerd aan. Door de training en de videomethode hebben we veel leergeld bespaard.”

 Van Nijmegen tot Hong Kong

De training werd gegeven vanuit Nederland, en was dankzij de videoverbinding tussen Nijmegen en Hong Kong interactief. Zo kon de Siemens instructeur tijdens de uitleg de gezichtsuitdrukkingen van de deelnemers zien en direct reageren als de deelnemers verloren leken in de materie. De interactie tussen de groepen zorgde voor veel hulp onderling en het lesmateriaal bleek heel nuttig. “Ook al is een schermdemonstratie van een Siemens-docent voor iedereen gemakkelijk te begrijpen, echt leren doe je toch pas zodra je met opdrachten oefent,” zegt Ter Steeg. 

Hij is ervan overtuigd dat de Siemens video-opleidingsmethode extreem waardevol is voor ITEC. “Een onvoldoende opgeleide medewerker heeft veel vragen en – nog erger – leert mogelijk zaken verkeerd aan. Door de training en de videomethode hebben we veel leergeld bespaard.”

 Meer dan een licentie

Na de training konden beide afdelingen zelfstandig aan de slag met Teamcenter. Ter Steeg kijkt tevreden terug op deze trainingen. “Training blijft een investering, dus het moet goed landen”, zegt Ter Steeg. Op beide locaties is men meer dan tevreden over de cursus; de ITEC-medewerkers konden direct na de training vol vertrouwen aan het werk met Teamcenter. De gebruikersacceptatie is dus zeker geslaagd. “Juist vanwege deze professionele aanpak hebben we voor Siemens gekozen”, zegt Ter Steeg. “De aanschaf van de licenties is één ding, maar je kunt de software pas echt optimaal benutten als je de basis op orde hebt.”

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.