Professionele drones horen écht thuis in het hightech domein.

0

Tot die conclusie komen 25 hightech engineers tijdens een masterclass, georganiseerd voor Innovatiecluster Drachten bij Neopost Technologies in Drachten. De combinatie van satellietnavigatie, cameraobservatie, big data en wet- en regelgeving levert hightechpuzzels op voor gevorderden.

Een snelle vraag aan de zaal leert dat 80 procent van de engineers zelf ook dronepiloot is. Een échte toy for boys dus. Niet alleen engineers van de aangesloten hightechbedrijven laten zich deze middag bijpraten. Ook techneuten van niet ICD-bedrijven tonen interesse. Bijvoorbeeld in het heldere mini-college van Hein Zelle van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Hij toont aan hoe een gigantisch netwerk van satellieten op 20.000 kilometer hoogte, essentieel is voor de dagelijkse communicatie, navigatie en informatiebehoefte op aarde. En hoe allerlei fysische verschijnselen nauwkeurige positiebepalingen kunnen beïnvloeden.

U-space

Wie spreekt over drones, komt snel bij de luchtvaart en de regels die hier gelden. Want hoe leuk en vernuftig drones ook zijn, het delen van hetzelfde luchtruim met vliegtuigen zorgt voor nogal wat hoofdbrekers. Niet voor Judith van Bruggen, ook van het NLR. Zij weet alles van de U-space regelingen en legt uit hoe een verzameling diensten en procedures ervoor zorgen dat grote aantallen drones veilig gebruik kunnen maken van het luchtruim. Dat dit nodig is blijkt uit haar voorbeeld, waarin een onbekende dronepiloot dagenlang het vliegverkeer van luchthaven Heathrow bij Londen verstoorde. Volgens Van Bruggen zullen de nieuwe regels dergelijke problemen in de toekomst voorkomen. En dat is geen luxe, want drones nemen steeds vaker bestaande economische en maatschappelijke over.

Ambulancedrone

Bijvoorbeeld in de zorg. Jan Westera van dronespecialist Vliegend.nl uit Dokkum toont een speciale drone die medicijnen vervoert van Lauwersoog naar Schiermonnikoog en weer terug. Zo kan de huisarts zorg blijven leveren met bijvoorbeeld medicijnen en bloed, dankzij een zogenaamde ambulancedrone. Westera vertelt over de uitdaging van dit project waarbij er maar liefst 7 kilometer gevolgen moet worden over de Waddenzee, inclusief vliegtijd out-of-sight. Het trotseren van hoge windkrachten, duurzaam batterijmanagement, vliegrouteoptimalisatie en landen achter de dijk zonder direct stuursignaal zijn ware hightechpuzzels voor de liefhebber. Eenmaal opgelost, levert dit in de nabije toekomst tijdige hulpverlening op het platteland op. Binnen vijf minuten kan er dan een levensreddend middel van Lauwersoog naar Schiermonnikoog worden gevlogen.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.