Problemen overwonnen, eerste MultiToolTrac uitgeleverd

0

Multi Tool Trac 3Met enige vertraging wordt deze maand de eerste MultiToolTrac, een multifunctionele hybride-aangedreven landbouwmachine, afgeleverd in Ens. Daar, in de Noordoostpolder, gaan twee biologische akkerbouwers de tractor samen gebruiken. Net na de zomer draagt Multi Tool Trac BV, een joint venture van Machinefabriek Boessenkool uit Almelo (de bouwer) en Van Ham Organisatie & Advies uit Wageningen, het tweede exemplaar over aan een Zeeuwse akkerbouwer. Vertaalt de belangstelling (ook uit het buitenland) zich in concrete orders, dan start Multi Tool Trac met een serie van tien voertuigen. ‘De eerste echte gebruikerservaringen in de onbereden-beddenteelt zullen daar zwaar voor wegen’, weet directeur Eelco Osse van Boessenkool. De totale Europese markt voor dit type duurzame tractor schat hij op 2.000 stuks per jaar.

Dat de trekker later op de markt is gekomen, hangt samen met het afhaken van de toeleverancier van de cruciale powertrain, bestaande uit elektromotoren, besturingssoftware en accusysteem. ‘Gelukkig werd de partij die de software levert overgenomen door Eekels TBI; die heeft nu ook de productie van de powertrain op zich genomen.’ Natuurlijk ging de ontwikkeling van de MultiToolTrac ook niet vanzelf, aldus Osse: ‘De aansturing van het accusysteem was de grootste uitdaging.’ De aandrijving bestaat uit elektromotoren die gevoed worden door de accu, die zijn stroom krijgt van een dieselmotor aangedreven generator. De accu krijgt ook elektriciteit van de wielen bij remmen (of uit het elektriciteitsnet waarop de boerderij is aangesloten, dan wel uit hernieuwbare bronnen). ‘Het terugwinnen van remenergie bleek lastig als er tegelijk ook stroom naar de accu gaat vanuit de generator. Maar we hebben ook dit probleem opgelost’, aldus een verheugde Osse.

‘Nederland kan in deze fase niets betekenen, want dat zou ‘staatssteun’ zijn’, gaf EZ-minister Henk Kamp aan.

Voor de ontwikkeling deed Boessenkool met succes een beroep op EFRO-gelden. Voor de eerste productiefase die nu aanbreekt, loopt een aanvraag in Brussel voor subsidie vanuit Horizon 2020, maar Osse acht de toekenningskans klein. ‘Ik heb daar met EZ-minister Henk Kamp persoonlijk over kunnen spreken. ‘Nederland kan in deze fase niets betekenen, want dat zou ‘staatssteun’ zijn’, gaf hij aan. Waarom VDL Nedcar voor de (weder)opbouw van zijn fabriek dan wel subsidie heeft ontvangen, is mij niet duidelijk. Blijkbaar maakt het verschil of je bijdraagt aan behoud van werkgelegenheid of aan het creëren ervan.’

De eerste series worden in de machinefabriek in Almelo geproduceerd, maar neemt de vraag toe dan komt er een eigen tractorfabriek. ‘In Nederland, al is Duitsland ook nog altijd een optie’, aldus Osse, die eerder in Link Magazine meldde de subsidie- en leenfaciliteiten in Duitsland aantrekkelijker te vinden dan in ons land.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.