Platform Route42 maakt vrachtauto’s slimmer, zuiniger en veiliger

0

 

route-3De Bredase start-up Route42 is goed op weg de ‘connected truck’ op de rit te zetten. Sterker, er rijden al honderden vrachtwagens rond met hun platform, N-able, aan boord. ‘Ze gedragen zich goed en zijn volledig operationeel’, vertelt Max den Dopper, die Route42 in maart 2015 samen met broer Jasper oprichtte.

Op weg naar de connected truck 

De hele vloot in de cloud – 24/7 inzicht in de conditie, veiligheid en het brandstofverbruik van de truck. Dat doet het N-able platform, dat Route42 heeft bedacht en waarvoor het een hele reeks innovatieve applicaties ontwikkelt. De start-up, anderhalf jaar geleden opgericht, doet dat snel en goed. ‘Sinds we in april RDW-gecertificeerd zijn, zijn we ons ‘kastje’ gaan inbouwen – dat is een kwartiertje werk. Vandaag rijden een kleine zevenhonderd vrachtauto’s met onze technologie rond, zegt medeoprichter/-directeur Max den Dopper. ‘En, heel belangrijk natuurlijk: de hardware uit de eerste productieruns gedraagt zich goed en is volledig operationeel. Dat was nog het meest spannend, want haal je geen data meer op omdat het kastje begint uit te vallen, dan heb je echt een probleem. Daar zijn we heel blij mee.’

routeSlimmer, veiliger

‘N-able is een merkonafhankelijk platform waarop je heel veel en heel uiteenlopende sensoren kunt aansluiten’, vervolgt Den Dopper. ‘In trucks zitten al een jaar of tien telemetriesystemen. Maar de data die ze genereren, worden eigenlijk alleen gebruikt om de logistiek te optimaliseren, dus om de meest efficiënte route van A naar B te bepalen. Terwijl ons platform, gebruikmakend van hetzelfde systeem en dezelfde data, zorgt dat de vrachtauto technisch beter presteert en de chauffeur gedurende de rit beter ondersteund wordt. We maken de vrachtauto dus slimmer, zuiniger en veiliger.’ Route42 (vijftien medewerkers) is niet de enige die dit soort oplossingen aanbiedt, aldus Den Dopper. ‘Dat zijn er best veel, maar die tackelen maar één functie of zijn heel erg merkspecifiek. Onze oplossing is zo generiek, zo breed en krachtig – kan ook video verwerken – dat we al die individuele functies erin kunnen samenbrengen en tevens een stuk slimmer kunnen maken. Dat is uniek.’

Jasper den Dopper, mededirecteur/-oprichter van Route42, bouwt een N-able device in een vrachtwagen in.

Het N-able platform kan een grote hoeveelheid data ontsluiten. ‘We sturen data naar de cloud, en van daaruit kun je met een breed scala aan applicaties meer inzicht krijgen in de performance van je voertuigen en chauffeurs. Zo kan de transporteur er analyses op doen en bijvoorbeeld de zuinigste auto’s van zijn vloot op de langste ritten inplannen. Daarnaast heb je informatie waar de bestuurder nu, meteen, iets mee moet. Voorbeeld: de truck staat stil, de motor uit en toch ziet de bestuurder via ons platform dat het brandstofpeil terugloopt – wat betekent dat er diesel gestolen wordt.’ Talloze applicaties zijn er al, of zitten eraan te komen: brandstofverbruiks- en bandenspanningsmonitoring, foutdiagnose, track & trace, stop-/starttechnologie en eyetracking. ‘Ziet de eyetracker aan de ogen van de chauffeur dat hij is afgeleid of vermoeid begint te raken, dan wordt via de speaker op ons platform meteen een signaal afgegeven. Uiterst relevant: jaarlijks komen in West-Europa negentig mensen om het leven door onoplettendheid van beroepschauffeurs. En, nog iets: waarom zou je de camera die wordt gebruikt om bij ongevallen bewijsmateriaal te hebben, niet ook inzetten om de kleur van een stoplicht te herkennen?’

erik-elizen

Erik Elizen, Metatronics

Durven dromen

Route42 heeft ‘heel mooie partners’ aan zijn platform weten te binden, waaronder gerenommeerde fleet owners en TVM Verzekeringen. Met De Burgh, een grote serviceorganisatie in Eindhoven, werken ze aan remote diagnostics. ‘Zien zij hier dat er met een vrachtauto in Zuid-Frankrijk iets loos is, dan instrueren ze de chauffeur real time en precies. Zo van: ga nu naar de dichtstbijzijnde garage of maak de rit af, want het valt nogal mee.’ Aan de kant van hardwareontwikkeling, inclusief embedded software, en de fabricage van het N-able apparaat werkt de Bredase start-up samen met het Eindhovense Metatronics – dat op zijn beurt Matas Electronics in Best in de arm nam. Den Dopper: ‘Zeker in die eerste fase is het heel fijn als je een partij hebt met een prima track record in hardwareontwikkeling. Daardoor kunnen wij ons volledig richten op waar wij goed in zijn: softwareontwikkeling, op het platform en in de cloud.’

Verder groeit Route42 hard, maar dat wil niet zeggen dat ze al in veilige haven zijn. ‘In onze huidige fase gaan een hele hoop kosten voor de baat uit. Dé uitdaging nu is: durven te blijven dromen, niet te comfortabel worden bij wat we doen. Enerzijds hard gaan en gecalculeerde risico’s nemen en anderzijds de juiste beslissingen blijven nemen. In deze fase vandaag de verkeerde afslag nemen, kan betekenen dat je morgen niet meer bestaat. Maar het gaat dusdanig goed dat we een mooie basis hebben.’ Binnenkort verwacht Max den Dopper de volgende financieringsronde succesvol af te sluiten.

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.