Pilot bij Nijdra met kostenbesparende SmartBin geslaagd. Niet meer misgrijpen, veel lagere kosten

0

Het logistiek systeem SmartBin wordt steeds belangrijker voor technisch groothandel Jeveka uit Almere. Een eerste proef ermee verliep succesvol. Eind volgend jaar hoopt het bedrijf zes klanten van een SmartBin-oplossing te hebben voorzien.

Rob Koppes van Jeveka: ‘Productiemedewerkers grijpen niet meer mis.’ Foto: Jeveka

Het Zwitserse Bossard ontwikkelde SmartBin. Jeveka is de exclusieve reseller van het systeem in Nederland. Kort gezegd komt het erop neer dat de aanwezige voorraden schroeven, bouten en moeren tijdens het productieproces op basis van gewicht in de gaten worden gehouden. Voorraadbakken langs de productiestraat hebben elk hun eigen weegschaal. Zodra de voorraad in een bak onder een afgesproken gewicht komt, geeft het systeem via de computer een signaal af aan de leverancier. Die kan de voorraad aanvullen.

Goed verlopen proef

Jeveka heeft dit jaar een pilot met het systeem gedaan bij Nijdra, een toeleverancier van fijnmechanische onderdelen en mechatronische modules voor de hightech industrie in Middenbeemster. Die is zo goed verlopen, dat Nijdra het systeem volgend jaar op meer plekken in het bedrijf gaat gebruiken. ‘Ze zijn erg content met de uitkomsten van de proef’, zegt adviseur supply chain management Rob Koppes van Jeveka. ‘Wat ze zelf als belangrijkste voordeel van SmartBin zien: de productiemedewerkers grijpen niet meer mis. Zodra een voorraadbak leeg dreigt te raken, krijgen we via de computer een melding en kunnen we tijdig bijvullen.’

Ontzorgen 4.0

Koppes zelf is één van de voorbeelden dat Jeveka steeds meer aan de weg wil timmeren met SmartBin. Hij is deze zomer aangenomen, mede om het logistieke systeem bij klanten onder de aandacht te brengen. Dat gebeurt in het kader van wat ze in Almere ‘Ontzorgen 4.0’ noemen. ‘We willen de klanten helpen succesvol te zijn en ze daarom in logistiek opzicht helemaal ontzorgen. Dat doen we door het complete logistieke proces, van intake en data-analyse tot advisering en implementatie, voor onze rekening te nemen’, aldus Koppes. ‘En SmartBin past daar goed in, het is één van de manieren om klanten te helpen. We bekijken per klant of het goed voor ze zou kunnen werken. En als dat zo is, zullen we het systeem zeker aanbevelen. Wij zijn er zelf enthousiast over. Het is volledig geautomatiseerd, je grijpt niet meer mis en je hebt minder voorraad nodig dan bij een 2-bin-systeem, waar immers per artikel met twee bakken wordt gewerkt. Dat betekent minder vierkante meters stelling op de werkvloer. In totaal kunnen bedrijven tussen de zestig en zeventig procent besparen op de kosten van het order- en aanvulproces.’

Vergevorderd stadium

Met een ‘stuk of tien klanten’ voert Jeveka op dit moment ‘serieuze gesprekken’ over de implementatie van een SmartBin-systeem, zegt Koppes. ‘En met een aantal zijn we al in een vergevorderd stadium.’ Namen wil hij niet noemen. ‘Maar we hopen voor het eind van het jaar in ieder geval nog één klant te kunnen noemen die voor SmartBin heeft gekozen. En eind volgend jaar zijn dat er – hopen we – een stuk of zes. Dat is ons doel. En ik zou niet weten waarom we dat niet zouden halen. De markt is zeker geïnteresseerd.’

‘We bekijken per klant of de SmartBin goed voor ze zou kunnen werken’

Ook anderszins zet Jeveka vol in op het logistieke systeem. Tot dusver werd SmartBin nog niet echt actief onder de aandacht gebracht bij de klanten, maar dat gaat nu veranderen, aldus Koppes. Zo is er onlangs een speciale website gelanceerd met informatie over SmartBin. En Jeveka staat op beurzen en verzorgt presentaties voor belangstellende klanten. ‘De komende maanden gaan we het systeem pro-actief promoten. Dat wordt een spannende en leuke tijd. Ik krijg daar zelf veel energie van. Met name omdat ik, net als mijn collega’s, echt geloof in deze oplossing. Het is nu aan ons om ook de klanten te overtuigen.’

Artikel uit Link magazine 6 2018, lees het hele artikel digitaal.
Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.