‘Opvouwbare telefoon is echt dichtbij’

0

 

Ze komen eraan: de buigzame en waterdichte mobiele telefoons, de oprolbare beeldschermen, de flexibele pleisters die je bloeddruk en hartslag meten en naar de dokter sturen. Met dank aan het Holst Centre en diens commerciële partners. Zoals Meyer Burger, dat machines ontwikkelt waarmee de revolutionaire generaties (beeld)schermen geproduceerd worden.

Meyer Burger maakt voor ontwikkeling graag gebruik van r&d in Holst Centre Eind.

Tom van Mol

Tom van Mol

Nog een jaar of twee, dan ligt de smart tablet in de (online) etalages. Een kruising tussen de smartphone en de tablet. ‘Heel veel mensen gebruiken nu nog twee apparaten’, zegt Ton van Mol, directeur van Holst Centre. ‘Een smartphone om mee te bellen en een tablet of laptopje om snel een stukje te tikken of een presentatie mee te verzorgen. In de toekomst is er de hybride: een opvouwbaar, vederlicht apparaat dat beide functies verenigt. Past in je binnenzak. Je kunt ermee bankieren, onderweg vast thuis de verwarming aanzetten en al die andere dingen die je via apps kunt regelen. En dat zijn nog slechts enkele van de vele toepassingen van het flexibele beeldscherm. De tijd dat je je scherm op een willekeurige plek tegen de muur plakt om een tv-serie te kijken, is nu echt dichtbij.’

 

Folies versus glas

Claus Lichtenberg glimlacht bij het enthousiaste verhaal van tafelgenoot Van Mol. ‘Klopt helemaal’, zegt de ceo van Meyer Burger, gevestigd aan de rand van Eindhoven Airport. ‘Ik denk zelfs dat de opvouwbare telefoon al eerder op de markt kan zijn. In ieder geval wordt glas in de toekomst in veel producten vervangen door folies van pet-grondstof. Met dezelfde eigenschappen als glas, dat dus geen water en lucht doorlaat en transparant is – en flexibel. Op laagjes van dat materiaal worden de chips, antenne en andere elektronische componenten geplakt en vervolgens worden de laagjes samengevoegd.’ Waarmee de plastic telefoon een feit is. Leuk, maar hoe revolutionair is dat dan? ‘Nou’, vervolgt Lichtenberg, ‘de buigzame telefoon is veel duurzamer, kan bijna niet stuk, gaat veel langer mee en gebruikt minder energie. En door het gebruik van simpel plastic is die ook nog eens goedkoper. De folies zijn geschikt voor toepassingen in verschillende markten. Zoals de farmacie, medische instrumenten en andere slimme elektronica.’

Samen pionierenholst

Als Claus Lichtenberg praat over ‘we’, doelt hij nadrukkelijk op de partners waarmee hij samenwerkt in een project van het Holst Centre. Dat is gevestigd op de High Tech Campus Eindhoven en in 2006 opgericht door TNO en zijn Belgische evenknie Imec om innovaties aan te jagen. ‘Holst is een research & development centre waar bedrijven kennis en kunde vinden om innovatieve ideeën daadwerkelijk uit te voeren’, legt Ton van Mol uit. ‘Innoveren kost veel geld. Zeker de kleinere ondernemingen hebben niet de middelen om een eigen r&d-afdeling in te richten. In het Holst Centre brengen we partijen bij elkaar en zetten we onze eigen ingenieurs en experts in. In een model van open innovatie wordt dan gewerkt aan nieuwe vindingen, zoals het flexibele beeldscherm.’

‘Het is nu net de kracht van samenwerking als elke partij zijn eigen expertise inbrengt’

‘Correct’, vult Claus Lichtenberg aan. ‘In dit geval zijn we met zes bedrijven. Waaronder een chemisch bedrijf dat het basismateriaal levert, een producent, een designer en wij. Wij willen de machines produceren waarmee de producenten van beeldschermen op hun beurt hun klanten kunnen bedienen. De telefoonfabrikanten bijvoorbeeld. Elke partij investeert in dit project, we delen ook de kosten en hoeven geen eigen r&d-faciliteit op te zetten. Dat zou waarschijnlijk te kostbaar zijn. Met de inbreng en faciliteiten van Holst kunnen we samen pionieren tegen een verantwoorde investering.’

Harde afsprakenholst-2

Lichtenberg is niet bang dat de concurrentie aan het einde van de rit profiteert van het model van open innovatie. ‘Het is niet zo dat we onze kennis en resultaten delen met anderen. Ik zie deze groep meer als een hechte familie die waakt over de gezamenlijke eigendommen. Uiteraard hebben we wel elk een eigen commercieel belang. Meyer Burger wil die machines kunnen bouwen en verkopen. Maar dat bijt niet met de leverancier van de plastics. Ik ga hier geen plastic maken. Dat kan ik niet en dat wil ik niet. Het is nu net de kracht van samenwerking als elke partij zijn eigen expertise inbrengt.’ Vanzelfsprekend worden vooraf harde en duidelijke afspraken gemaakt, vult Van Mol aan. ‘Vertrouwen is goed, maar als je aan zo’n project begint, is het niet de bedoeling dat er iemand tussentijds afhaakt. Daarom is deelname in het Holst Centre ook niet gratis. Alleen leden nemen deel in projecten. We worden betaald door de ondernemers, TNO, de provincie Noord-Brabant en het ministerie van EZ. Door dit model wordt innovatie betaalbaar. Bedrijven besteden hun r&d als het ware uit.’

Ton van Mol van Holst Centre en Claus Lichtenberg van Meyer Burger: ‘De tijd dat je je scherm op een willekeurige plek tegen de muur plakt om een tv-serie te kijken, is nu echt dichtbij.’

Afgelopen jaar vierde het Holst Centre zijn tienjarig bestaan. Inmiddels werken er ruim 200 mensen en lopen er diverse innovatieprogramma’s. De ontwikkeling van het flexibele beeldscherm is momenteel een van de grotere projecten. ‘Omdat het de weg baant voor heel veel nieuwe toepassingen. Het materiaal is zo goed als onbreekbaar, water- en luchtdicht en in alle vormen te gebruiken. Mooi voorbeeld is de buigzame pleister die verschillende lichaamsfuncties meet en, indien nodig, een arts waarschuwt. Je kunt er smart cards mee maken, boordevol met elektronica. Nog een kansrijke toepassing is het zonnepaneel. Nu nog beperkt door zijn afmetingen en het onbuigzame glas, straks vrijwel overal te gebruiken zonder beperkingen.’

meyer-2Eigen proeffabrieken

Meyer Burger, het vroegere OTB en nu onderdeel van een Zwitserse multinational, is al sinds de oprichting in 2006 lid van het Holst Centre. Na afloop van dit project stopt de deelname niet. ‘Wij willen voortdurend innoveren’, zegt Claus Lichtenberg. ‘Ons bevalt het model van Holst uitstekend. Ook omdat er altijd producenten en potentiële eindgebruikers betrokken zijn bij de projecten. Voor ons is het cruciaal om te weten wat de markt wil. We bouwen machines op maat en willen kunnen anticiperen op de vraag. We willen verder groeien en daarvoor is innovatie een vanzelfsprekendheid. Met Holst hebben we daarin een uitstekende partner.’ Ton van Mol hoort dat natuurlijk graag. ‘We hebben in tien jaar wat neergezet. Tijd voor de volgende stap: eigen proeffabrieken. Een kostbare investering, maar in mijn ogen noodzakelijk. We trekken nu al veel bedrijven uit heel Europa. Dat worden er met meer faciliteiten gegarandeerd meer.’

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.