Operator Guidance System voor schroeven en bouten

0

Bij het seriematig assembleren van complexe machines en voertuigen komt vaak nog veel mensenwerk kijken, zoals het maken – van schroeven tot lijmen – van mechanische verbindingen. Met automatiseren valt veel winst te behalen: je voorkomt fouten, borgt de kwaliteit en kunt alle acties vastleggen. Bosch Rexroth heeft daarvoor het Operator Guidance System (OGS) ontwikkeld, dat bijvoorbeeld aan schroefsystemen kan worden gekoppeld. ‘Uiteindelijk verlaagt het OGS de total cost of ownership.’

Factory of the Future Bosch Rexroth

Het innovatieve softwarepakket OGS leidt de operator stap voor stap door het assemblageproces. Werner Knapen, branchemanager Machine Tool & Automotive bij Bosch Rexroth in Boxtel, illustreert dat voor elektrische schroefsystemen. Door koppeling aan de database (met product- en productie-informatie), de gereedschappen en de onderdelenvoorraad kan het OGS elke assemblagestap visualiseren en de operator sturen bij het selecteren van de juiste schroefmachine en onderdelen (schroeven, bouten en moeren). Bijvoorbeeld met pick-to-light: bij het juiste gereedschap of het bakje met het juiste onderdeel gaat een lampje branden. Als een onderdeel niet van de juiste positie is gepakt, kan het systeem het starten van de schroefmachine blokkeren. Bovendien kan het OGS borgen en registreren dat elke schroefhandeling met de juiste instellingen wordt uitgevoerd.

Assemblage automatiseren met het Operator Guidance System van Bosch Rexroth

Lagere tco

Een belangrijke winst ligt in het voorkomen van menselijke fouten en daarmee misschien wel dure productiestops of product recalls, zegt Knapen. ‘Het OGS borgt dat de operator bijvoorbeeld de juiste dop voor de juiste bout gebruikt met het juiste aanhaalmoment. Het schroefsysteem meldt alle data en procesresultaten via het OGS terug naar de database, waarin ze voor de traceability worden opgeslagen. Bij een toekomstig probleem kan worden nagegaan dat alle boutverbindingen goed zijn gezet.’ Verder hoeft de operator niet meer te bladeren in papieren tekeningen of te zoeken naar gereedschappen en onderdelen. ‘Uit een TNO-studie bleek dat cyclustijden en werkbelasting afnemen en het comfort voor de operators toeneemt’, meldt collega Roel Boessen. Alles bij elkaar verhoogt het de efficiency van de assemblage, concludeert Knapen. ‘Uiteindelijk verlaagt het OGS de total cost of ownership voor de fabrikant.’

Upgrade

Implementatie in een bestaande productieomgeving vergt de installatie van computers en schermen op de werkplekken, en zo nodig een upgrade naar gereedschappen die digitaal ingepast kunnen worden. ‘Met de ouderwetse pneumatische schroefmachines lukt het niet. De draadloze Nexo elektrische schroefmachines met WiFi-connectie van Bosch Rexroth zouden die kunnen vervangen.’ Het OGS bevat twee softwaremodules. De operationele module presenteert voor elke productiestap de operator views met bijbehorende instructies. De andere is voor het programmeren: het configureren van het proces, met foto’s, instructies en ingetekende aanwijzingen, het toekennen van gereedschappen en onderdelen aan deelstappen en het definiëren van alle parameters. Uniek is dat het OGS een open systeem is, meldt Knapen. ‘Naast de schroefsystemen en andere tools van Bosch Rexroth kun je ook apparaten van derden aansluiten. Denk aan kitdispensers, rfid-lezers of scanners voor het lezen van (bar)codes of framenummers, die toegang kunnen geven tot het juiste programma.’ Ook andere ‘processtappen’ kunnen worden geïntroduceerd, zoals controles (Is de olie afgevuld?) of waarschuwingen (Pas op voor krassen in de lak!). Het OGS is als apart systeem leverbaar, maar ook samen met passend gecombineerde modules, zoals een werkstation, scherm of pick-to-light-systeem.

Totale filosofie

Het OGS is onlangs geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk bij bedrijven als Triumph en London Cab en in Duitsland bij ThyssenKrupp. Introductie in Nederland volgt binnenkort. Een van de eerste, tevreden gebruikers is Triumph. Dat combineerde de invoering van het OGS met herinrichting van het productieproces van motorfietsen. Ruim honderd pneumatische schroefmachines, die aan persluchtleidingen ‘hingen’, werden vervangen door slechts twaalf draadloze Nexo-tools. Dat resulteert in een betere kwaliteit en hogere flexibiliteit bij wisselende productievolumes, aldus een woordvoerder. Verder draagt de afname van het ‘papierwerk’ bij aan brede acceptatie op de werkvloer, aldus Triumph. ‘Alleen het OGS invoeren en verder vasthouden aan die pneumatische schroefmachines zou niet effectief zijn’, benadrukt Werner Knapen. ‘Het OGS is de interface tussen tools zoals schroefsystemen enerzijds en de rest van de fabriek en de databases anderzijds. Het gaat om de totale filosofie achter de digital factory.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.