‘Ooit verkochten we software, nu sparren we over de product-roadmap’

0

Een nieuwe website, huisstijl en logo. Een groot personeelsfeest en een geweldige barbecue voor klanten en relaties. cards PLM Solutions laat het jubileum niet stilletjes voorbijgaan. Ceo en eigenaar Erik Burghoorn blikt terug en vooruit op het sterk veranderde speelveld in de machinebouw en hightech toelevering. En signaleert vier megatrends met grote impact op het productiecreatieproces.De lenigheid van onze organisatie biedt ons geweldige kansen.’

‘Heel lang vonden directeur-eigenaren PLM iets van de tekenkamer’

In 1999 gaf Erik Burghoorn een mooie baan bij een gerenommeerde softwareleverancier op en begon voor zichzelf. ‘Niet gehinderd door enige voorzichtigheid en terughoudendheid; op een kale vloer, met een telefoon en fax’, vertelt hij. Om meteen met zijn neus op de feiten gedrukt te worden: de baas bij wie hij was vertrokken, cancelde de deal die ze hadden gesloten. Wat de klanten die Burghoorn al had, niet pikten. ‘Niet doorgaan? Dat zullen we nog wel eens zien!’ – en ze belden die baas: ‘Hoor eens: ik doe zaken met Erik, niet met jou.’ De baas zwichtte. Moraal van dit verhaal? ‘In de omgang met mensen draait alles om eerlijk en betrouwbaar zijn’, vertelt Burghoorn, ‘Om like, trust en respect: elkaar aardig vinden en vanuit de klik die je hebt vertrouwen opbouwen. Beschaam je dat niet – vertrouwen komt te voet en gaat te paard, zei mijn oma altijd – dan ontstaat er wederzijds respect en kun je heel mooie dingen doen.’

Uit de hardware

Burghoorn begon zijn reis in softwareland in de tijd dat de tekenplank plaatsmaakte voor 2D-CAD. ‘Een fantastische tijd. In het land der blinden was eenoog koning, en je kon 100 procent productiviteitswinst bieden.’ Toen hij cards startte, was 3D-CAD in opmars. ‘Over product lifecycle management (PLM, red.) spraken we nog niet echt; dat was voor grote bedrijven. We zaten nog erg in de tijd van die grote werkstations en zware beeldschermen. Veel hardware in combinatie met software; daar was iedereen druk mee. Als partner van Sun en HP hebben we veel hardware geleverd.’

20-jarig cards PLM Solutions steekt in op strategisch niveau

Het bedrijf dat nu cards PLM Solutions heet, begon als cards Engineering en de hardware was in ICT Solutions ondergebracht. ‘Een aantal jaren geleden zijn we daarmee gestopt. Door eroderende prijzen en marges moest je om nog iets te verdienen zeer grote volumes draaien. Dus hebben we dat afgebouwd en volledig gefocust op PLM. Een goede keuze, die ons geen windeieren heeft gelegd.’

Groeiend medical

cards is door de jaren heen gestaag gegroeid. Tegenwoordig werken er ruim veertig man (‘ja, het blijft wel een mannenberoep, dat krijgen we niet echt veranderd’). Die werken in en vanuit Best, Genk (voor de Belgische markt) en sinds kort ook Hengelo (op het High Tech Systems Park). ‘Oost-Nederland is belangrijk voor ons. Een bloeiende regio; we groeien er flink en denken daar makkelijker talent te kunnen aantrekken dan in de regio Eindhoven.’

Het gros van cards’ klanten zijn maakbedrijven: machinebouwers en vooral toeleveranciers van machinebouwers. Burghoorn ziet veel van die first en second tiers in de medical devices-markt stappen. ‘Die markt is heel hot aan het worden. En je hebt er met strenge wet- en regelgeving, compliancy en de FDA te maken. Daardoor neemt de interesse in PLM toe: PLM zorgt voor systematische ontwerpcontroles en maakt de auditing-processen beter en makkelijk te sturen.’

Taal van de klant

‘Consequentie is,’ zegt hij, ‘dat we mensen aan boord moeten hebben die in de medische wereld geacteerd hebben en de taal van de klant spreken. Die zijn we nu aan het werven.’ Waardoor het profiel van de cards-populatie verandert. De eerste medewerkers die Burghoorn aannam, waren constructeurs, engineers. ‘Hts- en mts-werktuigbouwers die het leuk vonden om als consultant klanten te helpen om het beste uit CAD-software te halen. Of die op de helpdesk van ASML, DAF en Philips NX support deden. Dat verschuift heel erg: mensen die we nu aannemen, hebben een bedrijfskundige, wiskundige of it-opleiding en zijn veel meer mechatronisch onderlegd.’ In zijn ogen wordt PLM eindelijk gezien als cruciaal voor de bedrijfsvoering. ‘Heel lang waren directeur-eigenaren wel erg betrokken bij ERP-selecties, maar vonden ze PLM iets van de tekenkamer; laat die maar beslissen over de aanschaf. Terwijl PLM of PDM enorm bepalend is voor je productcreatieproces.’

Megatrends

Burghoorn ziet vier megatrends met grote impact op dat productcreatieproces. Globalisering is daar eentje van. ‘Dat machinefabriekje in Strijp dat nu niet alleen veel groter maar ook wereldwijd actief is – met verkoop, maar ook met productie, logistiek en service. Dat heeft grote impact op de bedrijfsvoering en de manier waarop je producten ontwerpt en maakt. Mede omdat de wet- en regelgeving steeds strenger wordt en per regio sterk verschilt. Hoe ga je daarmee om in je ontwerpproces, zodat je niet te zwaar engineert, maar ook niet te voorzichtig?’ En dan die time-to-market: de noodzaak om supercomplexe producten alsmaar sneller én first time right te ontwerpen, te maken en op de markt te zetten. Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat brengt Erik Burghoorn op de megatrend multidisciplinair ontwerpen. En op de vele innovatieve softwareoplossingen, zoals digital twinning – waar de fysieke en virtuele wereld worden verenigd om problemen te kunnen voorspellen voordat ze optreden. ‘Al die nieuwe technologie biedt mogelijkheden om het productcreatieproces drastisch te verkorten en de foutkans tot nul te reduceren. Digitale tweelingen als basis voor onze digitale fabrieken – die zijn er nu.’

Met een kernteam van klanten, en ook minder formeel, bespreekt cards deze megatrends frequent. ‘We toetsen wat hun behoeften zijn, waar ze met hun business naartoe willen en wat de beste weg is om daar te komen. Een prima springplank voor ons om over de bühne te brengen wat PLM daarin kan betekenen en om good practices uit eerdere projecten te delen. Je ziet ons dus sterk naar business consultancy verschuiven. Ooit verkochten we software, nu sparren we met klanten over hun product-roadmap voor de komende drie, vijf jaar. Ook daarvoor halen we andere competenties in huis: mensen die meer vanuit processen denken en minder vanuit de applicatie, die met klanten kunnen meedenken en de soft skills hebben om goed te presenteren. De lenigheid van onze organisatie biedt ons geweldige kansen.’

cards heeft veel millennials in dienst. ‘Die zoeken flexibiliteit, afwisseling, creativiteit, een leven lang leren. En ja, ook een goed salaris, maar een goede werk-privébalans staat voorop. Al vind ik dat nog wel eens lastig, het is wel een van onze onderscheidende factoren.’

Volgende golf

De kolossale hoeveelheden data die automatiseringssystemen als PLM genereren, in combinatie met ontwikkelingen als Internet of Things en big data analytics, banen de weg naar slimme toepassingen, als predictive maintenance en modeling. En naar nieuwe verdienmodellen als betalen voor gebruik in plaats van bezit, schetst de cards-ceo. ‘Dat wordt de volgende golf. De kunst is scherp in het vizier te hebben waar het naartoe gaat, zodat we de organisatie daarop kunnen inrichten en toerusten. Veel toetsen bij klanten helpt ons daar enorm bij.’ Tot besluit: ‘In die twintig jaar heb ik geleerd hoe belangrijk partnerships zijn. Waarom kiezen bedrijven voor cards PLM Solutions? Hoe vreemd het uit mijn mond misschien ook klinkt: zelden omdat Teamcenter de beste PLM-oplossing is. Waar het om draait, is een goede staat van dienst en vooral om eerlijkheid en vertrouwen. En dat krijg je niet automatisch, dat moet je verdienen.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics