One NTS: versterking interne samenwerking, gericht op de klant

0

Het beste Nederlandse woord waarmee hij ‘One NTS’ kan duiden is ‘herfocusprogramma’. Een programma dat de samenhang binnen de NTS Group versterkt en zo een impuls geeft aan de klantgerichtheid. Incluis die van de NTS-divisie Development & Engineering (met vestigingen in Eindhoven, Nijmegen, Wijchen en Doetinchem) waaraan managing director Hans Scholtz leiding geeft. ‘NTS is gegroeid door overnames van allerlei maak-, assemblage- en engineeringbedrijven. Ondernemingen met elk hun eigen werkmethodes en culturen. One NTS versterkt de interne samenwerking, gericht op de behoeften van de klant. Zo zorgt het programma er ook voor dat NTS een herkenbaar profiel krijgt. Niet met een abstracte visie en missie, maar met proposities die concreet maken waar de onderneming voor staat. Omdat de klant dat wil weten als hij een eerstelijns toeleverancier zoekt. En omdat dat intern voor meer duidelijkheid zorgt.’

Zo moet NTS in de markt beter zichtbaar worden als een hightech optomechatronica specialist die niet alleen een prototype kan engineeren en maken, maar ook de vervolgseries, in eigen fabrieken, in Nederland of in andere landen als Tsjechië, Singapore en China. Het NTS Group-management werkt nu aan een vijftal proposities waaronder ‘value engineering’. ‘De klant kan bij ons komen met een bestaand product. Wij hebben dan de specialisten en de werkmethodes om bijvoorbeeld te achterhalen welke specificaties minder belangrijk zijn en goedkoper kunnen worden uitgevoerd, om zo tot een cost down roadmap te komen.’

Artikel uit de juni uitgave 2018

Zo’n duidelijke focus maakt het de diverse NTS-bedrijven makkelijker echt klantgericht te gaan samenwerken. Scholtz: ‘Wij groeien toe naar een organisatie waarin de engineering-, maak- en assemblagebedrijven elkaar versterken. Als een assemblagebedrijf de competenties ontbeert om exact te voldoen aan de klantspecificaties, springen wij bij. Wij komen met re-engineeringsvoorstellen, bijvoorbeeld het aanpassen van de maatvoering of het gebruik van andere materialen. De ‘fabriek’ kan bij ons komen met een bepaald probleem, maar wij kunnen als D&E-divisie ook proactief met verbetervoorstellen komen. Met voorstellen voor bijvoorbeeld value engineering om zo de kostprijs voor de klant omlaag te brengen.’ Het wilde in het verleden nog wel eens een issue zijn wie het initiatief nam, maar Scholtz is ervan overtuigd dat dat ‘interne not invented here-syndroom’ historie is. ‘Als de klantvraag het nodig maakt, vormen de mensen van de engineering-, maak- en assemblagebedrijven nu één team dat met het team van de klant in gesprek gaat om tot een oplossing te komen. Voorheen was het niet vanzelfsprekend dat wij daarbij aanschoven, nu wel.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.