NTS-ceo Tjarko Bouman over de interne samenwerking en die met klanten

0

Midden in het coronajaar is Tjarko Bouman aan het roer komen te staan van NTS. Een onderneming die nog een aanmerkelijk deel heeft af te leggen van het interne integratietraject One NTS. En die opereert in een uitgesproken internationale markt, terwijl reizen nu met allerlei restricties gepaard gaat. Toch heeft hij zich – vooral langs digitale en telefonische weg – al een ‘behoorlijk compleet’ beeld gevormd van de verhoudingen intern, en ook extern. ‘We verrichten hier zeer hoogwaardig werk en dan is het wat vreemd om, zodra het om de prijs gaat, als een contract manufacturer te worden benaderd.’

– ‘Je krijgt pas echt een goede indruk als je er op bezoek kunt.’

– ‘Ik ben zwaar onder de indruk van het vakmanschap van de medewerkers.’

– ‘In het global accountteam zijn de kennis van de klant, de technische kennis en het beheer samengebracht.’

– ‘Juist het zicht op de eigen financiële prestaties zorgt voor klantgerichtheid en ondernemerschap.’

– ‘Wij willen van build to spec verder opschuiven in de keten.’

‘Een zeker spanningsveld tussen belang groep en dat van afzonderlijke bedrijven is juist goed’

In december is hij naar Singapore gereisd, op uitnodiging van de Economic Development Board van de stadsstaat. NTS heeft er ruim 200 mensen aan het werk, zowel in de productie als in de assemblage, in een voor Singapore strategische sector. Vandaar de uitnodiging die hem het voorrecht verleende niet in quarantaine te hoeven. Al moest hij wel de nodige tests ondergaan, tijdens zijn verblijf allerhande veiligheidsmaatregelen opvolgen en een strikt schema in acht nemen.

Digitaal aansturen

Het stelde Tjarko Bouman in de gelegenheid, op dat moment al ruim vier maanden op zijn stoel, eindelijk ook zijn medewerkers daar persoonlijk te ontmoeten. In augustus en september, toen de restricties minder streng waren, bezocht hij de diverse vestigingen in Nederland en ook die in Tsjechië. Voor een meeting met zijn mensen in de VS en China moet hij voorlopig nog even de digitale weg volgen. ‘Ook al bekijk je vooraf tachtig foto’s en video’s van een locatie, je maakt toch pas echt kennis, krijgt pas echt een goede indruk als je er op bezoek kunt’, stelt hij tijdens het gesprek op zijn werkkamer, gevoerd op een verantwoorde anderhalve meter afstand. Tot nog toe heeft hij NTS hoofdzakelijk moeten aansturen via Teams en Zoom en ook met klanten en leveranciers langs digitale of telefonische weg het contact moeten onderhouden. Desondanks heeft hij al een vrij compleet beeld van het wel en wee in en rond de Eindhovense system supplier, zo blijkt, al zijn er nog enkele onderwerpen waarover hij zijn beeldvorming ‘nog niet heeft afgerond’.

Afkomst niet verloochenen

‘Ik ben zwaar onder de indruk van het vakmanschap van de medewerkers en hun betrokkenheid bij de onderneming’, trapt hij af. Het bevorderen van een betere onderlinge samenwerking en betrokkenheid is de afgelopen jaren een belangrijk doel geweest van het One NTS-project. Een omvangrijk project dat van een groep van – voorheen zelfstandige – bedrijven één, geïntegreerde onderneming moet maken. ‘Natuurlijk’, zo heeft hij geobserveerd, ‘wordt er nog regelmatig over Nebato, Te Strake of een van de andere ondernemingen gesproken die in de NTS groep zijn opgegaan. Dat is ook niet zo gek in een bedrijf met zoveel mensen die hier al lang werkzaam zijn. Meteen in mijn eerste week mocht ik al iemand met zijn 25-jarig jubileum feliciteren. Die betrokkenheid spreekt uit de trouw aan de onderneming, maar ook uit de trots waarmee over dit bedrijf gesproken wordt, uit de gretigheid om kennis over te dragen, bij klanten maar ook op scholen. Daarbij hoeven ze van mij echt hun afkomst niet te verloochenen.’

Eén global accountteam

‘Naar buiten, naar de klant toe, opereren we met één global accountteam waarin de kennis van de klant, de technische kennis en het beheer zijn samengebracht. Dat team kan samengesteld zijn uit medewerkers die in diverse vestigingen werkzaam zijn, zowel in binnen- als buitenland, in Drachten, Eindhoven en Singapore of de VS. Mensen die onderling goed samenwerken en als één team communiceren met de klant. Maar een zeker spanningsveld tussen het belang van de groep en dat van de afzonderlijke bedrijven zal altijd blijven en dat is juist goed. Elk bedrijf heeft zijn eigen grootboek. Want juist dat zicht op de eigen financiële prestaties zorgt voor klantgerichtheid en ondernemerschap. Anders verworden de bedrijven waaruit deze groep is opgebouwd tot áfdelingen. Belangrijk daarbij is wel dat er open en transparant wordt gecommuniceerd over de reden waarom werk in eigen huis gehouden wordt, zodat, wanneer zinvol, tijdig de voordelen van de groep benut kunnen worden.’

Al het werk klantspecifiek

Het woord ‘afdelingen’ spreekt hij met een zeker dedain uit. ‘Een oem’er is vaak opgebouwd uit afdelingen, wars van marktcontacten en ondernemerschap. Maar binnen die grote bedrijven, waar gestandaardiseerde producten worden ontwikkeld en gemaakt, kun je de commercie en de operatie gemakkelijker van elkaar loskoppelen’, legt hij uit: ‘Bij NTS echter is ál het werk klantspecifiek en moet iedereen, waar ook in het bedrijf, zich heel goed bewust zijn van de klantwensen. Die klantwensen willen we vanuit een One NTS-gedachte invullen. Wensen die in elke NTS-vestiging ook kunnen verschillen. In de basis verwachten onze klanten wendbaarheid. Als onze klanten hun supply-chain-strategie aanpassen, dan dienen wij wendbaar te zijn en mee te bewegen. Echter altijd vanuit de One NTS-gedachte. De klant ziet ons namelijk als één bedrijf.’

‘Iedereen moet zich heel goed bewust zijn van de klantwensen’

Nog grotere planningsuitdaging

Voordat hij bij NTS aan de slag ging, bekleedde Bouman als managing director van Vanderlande Warehouse Parcel International, een functie aan de ‘voorkant’. Maar als een tender gewonnen of juist verloren werd, kreeg hij goed mee wat de impact was op de achterkant van de organisatie. ‘Dat ging typisch om grote projecten die gemakkelijk 10 procent van de jaaromzet konden uitmaken. Als een project werd gewonnen, dan moesten alle zeilen worden bijgezet. Omgaan met die sterke fluctuaties, het goed inplannen van productiecapaciteit en van inkoop, is een van de grote uitdagingen binnen een oem-bedrijf. Maar hier bij NTS is die planningsuitdaging nog veel groter. Natuurlijk maken projecten hier niet gauw een significant deel van de omzet uit. Maar het moment waarop je geïnformeerd wordt, ligt veel later en dan is er dus veel minder tijd voor alle ontwikkeling en productie. Want je wordt wel geacht binnen de planning van de klant te leveren.’

Eerder commitment

Ervoor zorgen dat de klant NTS eerder in het proces betrekt, is een van Boumans ambities en daarbij is het een voordeel dat hij die positie van de oem’er van binnenuit heeft leren kennen, weet hij. Desgevraagd geeft hij aan dat hij dat voordeel nog niet in een concreet geval heeft kunnen benutten – daarvoor waren de omstandigheden van zijn eerste half jaar ‘te bijzonder’. Maar hij zal zich persoonlijk gaan inzetten om het commitment van de klant eerder te verkrijgen. ‘Om met de klant langetermijnafspraken te maken, over de prijs en het afnamevolume, rekening houdend met de ontwikkelingen in de markt en de designwijzigingen die nog kunnen volgen, en over het risico dat wij nemen.’

Rendabel businessmodel

Ook acht hij zijn persoonlijke inzet nodig omdat hij ‘verrast…, nee niet verrast’ is door de wijze waarop menige klant NTS bejegent. ‘We verrichten hier zeer hoogwaardig werk en dan is het wat vreemd om, zodra het om de prijs gaat, als een contract manufacturer te worden benaderd. Natuurlijk worden wij geduid als “een strategische partner voor de lange termijn”, wordt er intensief samengewerkt en op hoog niveau technische en marktkennis gedeeld en de wederzijdse afhankelijkheid is groot. Ons wordt gevraagd een technologiepartner te zijn die voor eigen risico meeontwikkelt. Wij kunnen hier voor eigen rekening IP ontwikkelen en daarmee fantastische modules voor de klant engineeren. Maar voor het succes daarvan zijn we nu nog helemaal afhankelijk van de klant, van in hoeverre die erin slaagt die module toe te passen in een succesvol product. Wij willen van build to spec (ontwikkelen op basis van de functionele specificaties, red.) graag verder opschuiven in de keten. We willen al aanschuiven in de eerste designfase van de klant, zodat we voor hem, ook in commercieel opzicht, de goede sparringpartner kunnen zijn die hij wil dat we zijn. Maar hoe daarvoor het businessmodel eruit zou moeten zien dat voor ons voldoende rendabel is? Dat is een vraag die ik dit jaar wil beantwoorden.’

Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

Internationaal ervaren

Tjarko Bouman (50) is per 1 augustus vorig jaar in dienst getreden als ceo van NTS in Eindhoven, als opvolger van Marc Hendrikse. Hij heeft geen technische achtergrond, wel ruime ervaring in de internationale hightech industrie. Na zijn studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft hij diverse rollen in consulting en management bekleed. In zijn laatste rol bij Vanderlande was hij eindverantwoordelijk voor de Warehousing en Parcel business in grote delen van Europa en Azië, inclusief verkoop, engineering, realisatie en oplevering van projecten en services & maintenance. Die internationale ervaring komt goed van pas bij de ontwikkelaar en bouwer van (opto)mechatronische modules die 80 procent van de omzet behaalt bij internationaal opererende hightech machinebouwers. Het ontwikkelwerk vindt voornamelijk plaats in Nederland, maar de productie en assemblage veelal in de buurt van de klant, in Nederland, Tsjechië, China en Singapore. NTS beschikt wereldwijd over 1.700 medewerkers. Over 2019 werd een omzet behaald van ruim 280 miljoen euro.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.