Nieuwste ERP-suite IFS helpt vraaggedreven industrie lean en agile te worden

0

Een toekomstbestendige onderneming moet niet alleen agile zijn – flexibel kunnen reageren op veranderende (markt)omstandigheden – maar ook lean – om kosten te verlagen en de toegevoegde waarde te verhogen. Lean en agile worden vergt goede samenwerking, met collega’s en ketenpartijen. ERP-leverancier IFS heeft daartoe in zijn nieuwe IFS Applications 10 drie belangrijke tools geïntegreerd.

THEMA LEAN EN AGILE, SAMEN MET DE KETEN: Snel de buffer bepalen

Demand Driven MRP (Materials Requirement Planning) biedt de gebruiker de mogelijkheid veel scherper te forecasten, ondanks de onzekerheden die de vraaggedreven industrie tegenwoordig het hoofd moet bieden. ‘Ontwikkelingen vergen meer tijd en kosten meer geld. En als het product eenmaal op de markt is, moet het snel overal beschikbaar zijn, in de juiste varianten, met steeds een andere, complexe Bill of Material. Tegelijk is het moeilijker te voorspellen hoe lang een product life cycle zal duren. Het zijn innovatieve producten zonder veel historie waarop teruggevallen kan worden’, schetst Martin Gunnarson van IFS de uitgangspunten. En dit maakt het lastiger in te schatten wat de kritische componenten zijn en hoeveel daarvan op voorraad moeten worden gelegd, als buffer. ‘Met onze tool kan nauwkeurig berekend worden hoe groot die buffer moet zijn en hoe die moet worden samengesteld, om de risico’s zo klein mogelijk te houden. En het mooie ervan is dat de tool onderdeel is van Applications 10 en als upgrade van ‘9’ geïmplementeerd kan worden. SAP biedt deze technologie nu ook, maar daar gaat het om een geheel nieuw platform, met veel grote integratievereisten’, aldus de product director & ERP evangelist, die ook claimt dat de tool ervoor zorgt dat de klant steeds compliant is met de standaarden van het Demand Driven MRP Institute (DDI).

 Balanceer-act

De tweede tool, die Martin Gunnarson duidt met Product Estimate Management, slaat de brug tussen de verkoper in het veld en de technisch verkoper van de binnendienst. ‘Als een klant in plaats van rood liever paars heeft, is het lastig voor die verkoper ter plekke bij de klant een goede kostencalculatie te geven. Met deze module kan de technisch verkoper die vlot genereren en er zo voor zorgen dat de klant snel inzicht heeft in wat het product gaat kosten. Na akkoord kunnen de specificaties één-op-één worden doorvertaald naar de specificaties waarmee Productie moet gaan fabriceren.’

Sales & Operation Planning is de derde tool die Gunnarson noemt. ‘Gezien de omvang van de vraag die tegenwoordig op een bedrijf afkomt en de snelheid waarmee gereageerd moet worden, is het lastiger dan ooit te bepalen hoeveel materiaal er moet worden ingekocht en hoeveel mensen en machines voorhanden moeten zijn. Moet er nú geïnvesteerd worden, of kan het nog wachten? Deze balanceer-act wordt elke dag bij elk bedrijf gedaan, vaak met behulp van Excel. De tool visualiseert al die parameters en maakt dat balanceren veel eenvoudiger.’

 Doordacht kiezen

Als kanttekening stelt hij dat de kwaliteit van de uitkomsten van al deze tools natuurlijk afhankelijk is van de informatie die je erin stopt. ‘Is dat informatie van een toeleverancier die zelf geen goed zicht heeft op zijn deel van de toeleverketen, dan tast dat ook de kwaliteit van de eigen forecast aan. Juist in deze tijd van vraaggedreven productie is het belangrijker dan ooit je suppliers heel doordacht te kiezen.’

Marco Verdonschot, managing director van IFS Benelux, geeft aan dat ook in Nederland en België klanten steeds meer vraaggedreven te werk willen gaan en daartoe hun processen willen flexibiliseren en leaner maken. ‘Je kunt eigenlijk wel stellen dat er geen klant is die er niet mee bezig is. Ze constateren dat hun processen niet agile en lean genoeg zijn, vaak doordat ze in korte tijd stevig gegroeid zijn. Ze realiseren zich dat ze hun organisatie moeten digitaliseren. Onze software kan helpen hun processen smart in te richten, met modules als Sales & Operation Planning en Demand Driven MRP. Geen maatwerkpak, maar wel een oplossing die klantspecifiek is en makkelijk aanpasbaar als de actualiteit daar om vraagt. De klant moet flexibiliseren en is dan niet gebaat bij software die in beton gegoten is.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.