Nieuwe siliciumcarbide halfgeleiders Bosch ‘maken elektrische auto’s efficiënter’

0

Vandaag rijdt geen enkele auto nog zonder halfgeleiders. Elk voertuig dat van de band rolt, is uitgerust met meer dan 50 van deze chips. Nieuwe microchips uit siliciumcarbide (SiC) van Bosch zorgen nu voor een technologische sprong voorwaarts in elektromobiliteit. De chips uit dit ‘wonderbaarlijk materiaal’ bepalen voortaan de koers van de vermogenselektronica – het controlecentrum van elektrische en hybride voertuigen, zo stelt chipfabrikant Bosch.

Bosch-directeur Harald Kroger. Foto Bosch

In vergelijking met de tot nu toe gebruikte siliciumchips hebben SiC-halfgeleiders een betere elektrische geleidbaarheid. Enerzijds maakt dit hogere schakelfrequenties mogelijk en anderzijds zorgt het ervoor dat aanzienlijk minder energie in de vorm van warmte verloren gaat. “Siliciumcarbide halfgeleiders creëren meer vermogen in elektrische aandrijvingen. Voor automobilisten betekent dat zes procent meer actieradius”, aldus Bosch-directeur Harald Kröger. Met één acculading kunnen bestuurders zes procent verder rijden. Hiermee tackelt Bosch een van de grootste obstakels voor het kopen van elektrische auto’s: bijna één op de twee consumenten (42 procent) koopt geen e-voertuig uit angst onderweg zonder stroom te vallen. In Duitsland geldt dit zelfs voor 69 procent van de consumenten (bron: Consors Finanz Autobarometer 2019).

Aandeel smartphones gecompenseerd door aandeel mobiliteit

Bosch produceert de nieuwe generatie halfgeleiderchips in zijn fabriek in Reutlingen, 40 kilometer ten zuiden van Stuttgart. Daar produceert het bedrijf al tientallen jaren enkele miljoenen microchips per dag. In 2018 werd wereldwijd voor circa 469 miljard dollar (ongeveer 427 miljard euro) aan halfgeleiders verkocht, een stijging van zowat 15 procent in vergelijking met 2017 (bron: World Semiconductor Trade Statistics). Geheugenchips hebben het grootste marktaandeel met 40 miljard dollar (ongeveer 36 miljard euro). De Duitse halfgeleidermarkt groeide in 2018 met ongeveer acht procent en was goed voor ongeveer 16 miljard euro (bron: ZVEI). De stagnering van het aandeel halfgeleiders in smartphones, tablets, computers en televisietoestellen in de komende jaren wordt gecompenseerd door een stijgend gebruik in voertuigen vanwege toenemende elektrificatie, automatisering en koppeling van netwerken.

Sterke groei waarde chips in auto

Bosch, aldus persinformatie van het bedrijf, is vandaag een van de belangrijkste fabrikanten van halfgeleiders voor automobieltoepassingen en sinds 2013 toonaangevend in de productie van MEMS-sensoren. In 2018 was een auto uitgerust met chips ter waarde van 370 dollar (ongeveer 337 euro). Tegen 2021 zou dit aandeel moeten stijgen tot ongeveer 406 dollar (ongeveer 369 euro) (bron: ZVEI).  Experts voorspellen de grootste groei voor het kleine en middelgrote segment, wanneer typische high-end functies geleidelijk hun weg vinden naar de massamarkt.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics