Nidec: Meer innovatie aan producten en processen, mits in belang van de klant

0

Nu Control Techniques en Leroy-Somer tot de Nidec Corporation behoren, moet de focus primair liggen op de eigen technische producten. Wat niet moet worden uitgelegd als ‘technology push’. ‘Bij elke beslissing die wij hier of elders binnen het concern nemen vragen we ons altijd nadrukkelijk af: is dit in het belang van de klant?’ Een gesprek met de sales directors van de beide Nidec-business units.

Nieuwe moeder Nidec zorgt voor nieuwe mindset bij Control Techniques en Leroy-Somer

In de jaren negentig kocht het Amerikaanse Emerson eerst de Franse specialist Leroy-Somer en een paar jaar later het Britse Control Techniques. Echter pas in 2013 werden in diverse landen de vestigingen van de twee bedrijven zo veel mogelijk op één plek samengebracht. Voor Nederland betekende dit dat Leroy-Somer in 2014 introk bij Control Techniques in Sliedrecht. Waren de twee bedrijven tot dan betrekkelijk onafhankelijk van elkaar opererende BV’s, vanaf dat moment moest er veel meer samenhang komen om de synergetische voordelen te benutten. Slechts drie jaar later werden de twee wereldwijd opererende ondernemingen gekocht door Nidec Corporation. Deze Japanse multinational, groot in elektromotoren, staat juist focus op één technische specialisatie voor ogen voor de bedrijven die tot de groep behoren. Indachtig de filosofie van oprichter en ceo Shigenobu Nagamori‘all for dreams’ – die als pay-off onder het Nidec-logo staat. Wat zoveel betekent als: ‘Doe je uiterste best je dromen waar te maken en richt je daarbij op één ding, want dan is de kans het je lukt het grootst.’

 Eigen focus

Die managementfilosofie ‘je op één ding richten’ betekende dat de focus voor de salesmensen in Nederland op de eigen, afzonderlijke ‘pilaar’ – frequentieregelaars, elektromotoren, generatoren en klantspecifieke oplossingen – moest komen te liggen. Het benutten van de synergie kwam dus minder centraal te staan, verhalen Bastiaan de Boer, sales director voor Leroy-Somer, en Bastiaan Streefkerk, sales director voor Control Techniques. ‘Wij hebben elk onze eigen focus: hij op motoren, ik op frequentieregelaars’, aldus Streefkerk. ‘Maar dat betekent niet dat we nu steeds met z’n tweeën naar klanten moeten gaan. Verderop in klanttrajecten, als het meer aankomt op de detailkennis van de producten, is dat wel het geval, maar bij een eerste oriëntatie bij een nieuwe klant vanzelfsprekend niet. Dan plukken we nog de vruchten van de tijd waarin we veel kennis van elkaar en van elkaars productgroepen hebben opgedaan.’

‘We komen heel vaak, meer dan ooit, bij de klant over de vloer’

 Bij de klant

Die focus op de producten betekent geenszins dat de aandacht minder op de klant komt te liggen, verzekert De Boer. ‘Integendeel. Als onderdeel van het Nidec-concern hebben Control Techniques en Leroy-Somer veel meer ruimte om te investeren in het innoveren van producten en processen, mits goed voor de klant. Bij elke beslissing die wij hier of elders binnen het concern nemen, vragen we ons altijd nadrukkelijk af: is dit in het belang van de klant?’ Zo heeft Leroy-Somer recent een hybride motor op de markt gebracht waarin de techniek van de permanent-magneetmotor gecombineerd wordt met die van de reluctantiemotor. ‘In feite een motor die voldoet aan de classificatie IE5, die met een rendement van rond 97 procent een vol procent minder energieverlies heeft dan de nu wettelijk voorgeschreven IE3-motor. Hoe we weten dat de klant juist die efficiencyverhoging wil? Omdat we heel vaak, meer dan ooit, bij de klant over de vloer komen.’ 

Luisteren

Bij Nidec, schetst Streefkerk, gaat het om het ontwikkelen van de beste technologie die optimaal aansluit bij de wensen van de klant. ‘Voor ons als salesmensen draait het er nu om zoveel mogelijk bij de klant te zitten, heel goed ons oor te luisteren te leggen en natuurlijk zoveel mogelijk te scoren.’

En die klant is vaak niet meer dezelfde onderneming: ‘Voorheen lag de focus op het bezoeken van de eindgebruiker, tegenwoordig gaan wij vooral naar de oem’er die onze technologie in zijn machines opneemt. Immers, in de meeste sectoren is het toch echt de machinebouwer die bepaalt wat hij toepast’, aldus Streefkerk.

 Japanse visie

De overname door Nidec heeft de nodige koerswijzigingen met zich meegebracht. Een nieuwe mindset die – Japan eigen – top-down is gecommuniceerd. Nagamori heeft alle productieplants bezocht en heeft daar de mensen toegesproken. Via een videoverbinding konden de medewerkers in Sliedrecht zijn bezoek aan de fabrieken in Frankrijk en Wales live volgen. Twintig minuten speech, gevolgd door veertig minuten vragen voor de zaal. Een veelzeggende tijdsverdeling, vindt Streefkerk. ‘Het zegt dat, na de klant, de medewerker centraal staat. Dat het bedrijf naar de mensen wil luisteren. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de gedachten van die medewerker. En om die vervolgens zo goed mogelijk te kunnen bijsturen en in lijn te brengen met de Japanse visie: “Denk goed na alvorens je iets doet, opdat je het in één keer goed doet”.’

 Leren

Leroy-Somer en Control Techniques moeten conform die visie ‘lerende organisaties’ worden, indachtig een andere stelregel van de oprichter: ‘Als je elke dag een verbetering doorvoert, presteer je beter dan de dag ervoor.’ Wat de voor de hand liggende vervolgvraag uitlokt: ‘Noem eens een verbetering die recent is doorgevoerd?’ Het antwoord onderstreept nog maar eens dat binnen Nidec technologische specialisatie toch echt gepaard gaat met een sterke focus op de concrete, actuele vraag van de klant die snel geholpen wil worden: ‘Wij zijn als verkooporganisatie meer onderling gaan overleggen. Meer informeel, ad hoc en bilateraal’, aldus De Boer. ‘Even direct met elkaar sparren werkt efficiënter, dan met je vragen of opmerkingen wachten op het centrale overleg. Het doel: met de brede set aan aandrijftechnologische competenties waarover we beschikken voor de klant de meest innovatieve aandrijfoplossingen creëren. Wat dat betreft is er niets veranderd.’

 Nidec Netherlands

Nidec is een wereldleider in de ontwikkeling en productie van elektromotoren, generatoren en regelaars. Wereldwijd zijn er meer dan zes miljard Nidec-elektromotoren, in de vermogensrange van 3 watt tot 75 Megawatt, in gebruik voor zeer uiteenlopende toepassingen: van diskdrives, autospiegels en wasmachines tot en met motoren met megawatt-vermogen voor processen in de olie & gas, de staalindustrie en de hybride-voortstuwing van schepen. Het bedrijf telt meer dan 110.000 medewerkers, verdeeld over 300 bedrijven in 40 landen.

Op 1 februari 2017 werden Control Techniques en Leroy-Somer onderdeel van Nidec. Sinds oktober 2018 maken beide bedrijven deel uit van Nidec Netherlands in Sliedrecht. Deze BV bestaat uit verkoopgroepen per productgroep: Control Techniques voor de frequentieregelaars, Leroy-Somer voor motoren, motorreductoren en generatoren – en ISA, de ‘solutiontak’, voor grote klantspecifieke systemen. Voorts zit er in Sliedrecht nog een serviceorganisatie.

Wandelend door het pand valt de kleur groen op. Dat blijkt geen Nidec-groen te zijn, maar het groen van het Control Techniques-logo dat net twee kleuren verderop in de kleurwaaier zit. Die kleur blijft zeker aanwezig in de uitingen van Control Techniques, verzekert Bastiaan Streefkerk: ‘We hanteren ‘Nidec’, ‘Leroy-Somer’ en ‘Control Techniques’ nu als merknamen, zeer bekende namen met een rijke geschiedenis. Het zou zonde zijn die weg te gooien.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.