Nedschroef standaardiseert en digitaliseert wereldwijd zijn processen met Merino Consulting Services

0

Het 125 jaar oude Nedschroef, met de hoofdvestiging in Helmond, wil zijn processen stroomlijnen door deze wereldwijd, in alle productie- en verkoopvestigingen, uniform in te richten. Om dat doel te bereiken, startte het bedrijf eerder dit jaar een ERP-implementatie met Merino.

‘Multinationale klant wil overal ter wereld op dezelfde manier bediend worden’

Tegen de achtergrond van dat laatste is de afspraak gemaakt met de group IT director van Koninklijke Nedschroef Holding, Joris te Molder. Niet in Helmond, maar net over de grens bij Venlo, in Schloss Krickenbeck. Een landelijke, comfortabele vergaderlocatie waar de kick-off is gegeven voor CROWN, een acroniem voor Continuously Refining Operations with Nedschroef dat tegelijk verwijst naar het kroontje in het logo van de onderneming. Onderdeel van dat traject van continu verbeteren is de implementatie van ERP. Vandaar dat ook Frank Manders is aangeschoven; hij is managing director van Merino Consulting Services, een multinationale implementatiepartner voor het Amerikaanse Infor LN ERP.

Mensen van Nedschroef trokken zich het afgelopen voorjaar terug met medewerkers van Infor en Merino voor de start van een traject dat alles bij elkaar vier jaar in beslag zal nemen. Aanwezig zijn managers van alle disciplines – inkoop, verkoop, productie, r&d, et cetera – van vier verschillende Europese Nedschroef-productieplants. Deze medewerkers gaan stuk voor stuk een belangrijke rol spelen, als business process owner of key user. Een meeting waarin het traject dat voorligt in grote lijnen is uitgelegd en waarin benadrukt is hoe belangrijk de inzet van deze ‘uitverkorenen’ is voor het slagen ervan.

Standaardiseren

Het traject moet resulteren in een standaardisering van de werkwijzen op alle 25 productie- en saleslocaties die Nedschroef in 14 landen, verspreid over de wereld, heeft. ‘Dit bedrijf is groot geworden door acquisities. Vanzelfsprekend had elke verworven onderneming haar eigen, deels nog handmatige manier van werken. De komende jaren willen we al die processen gaan uniformiseren, zodanig dat een operator van een vestiging in Frankrijk bij wijze van spreken binnen een halfuurtje uit de voeten kan als hij in Spanje aan de slag moet’, licht Joris te Molder toe. ‘Standaardisering van de processen verhoogt niet alleen onze efficiency en effectiviteit, het zorgt er ook voor dat onze multinationale klant overal ter wereld op exact dezelfde manier bediend wordt. In risico-averse sectoren als de automotive en de aerospace doen oem’ers het liefst overal op precies dezelfde manier zaken met dezelfde, betrouwbare leverancier.’

Digitale platforms

Door te standaardiseren kan er gedigitaliseerd worden, evenzeer een wens van de klant die heel graag de processen van zijn leveranciers in detail gedocumenteerd ziet, en wil kunnen tracken en tracen als er ergens iets fout is gegaan. Daartoe wordt er nu, onder leiding van Te Molder, aan twee digitale platforms tegelijk gebouwd. Eén aan de ‘voorkant’ van de onderneming om het sales- en engineeringproces met PLM, PDM en CRM te digitaliseren. Een platform dat Nedschroef, met ondersteuning van externe partijen, zelf zal gaan bouwen en dat bij uitstek bedoeld is om die plek hoger in de keten te faciliteren.

Begin 2020 live

Daarnaast wordt er gewerkt aan het CROWN-platform dat gebaseerd wordt op de ERP-software van Infor LN, met dus Merino als implementatiepartner. Vorig jaar zijn de strategische redenen vastgelegd en ook welke stappen daartoe gezet moeten gaan worden. Op basis daarvan zijn er standaardwerkinstructies ontwikkeld en in een softwaremodel vastgelegd. Momenteel worden in de productievestiging in Frankrijk de medewerkers vertrouwd gemaakt met de nieuwe manier van werken. Voorts worden tal van tests gedraaid met de diverse applicaties van Infor.

Off-the-shelf applicaties, ontwikkeld speciaal voor de multinationale markt waarin Nedschroef actief is’, duidt Frank Manders. Per 2 januari van het volgend jaar moet deze eerste vestiging live gaan. ‘Vervolgens gaan we elders aan de slag. Daarvoor is drie jaar uitgetrokken, maar omdat het steeds hetzelfde model betreft zal, met de ervaring die al werkendeweg wordt opgedaan, het implementeren naar verwachting steeds sneller gaan. Dus wellicht zijn we eerder klaar.’

 Cloud-based

Het complete systeem krijgt een plek in de cloud. Of het nu een medewerker in China betreft of één in Nederland, hij werkt met software en data op de servers van een datacenter bij Frankfurt. Optimaal te beveiligen, verzekert Manders. ‘Met als voordeel voor het voortdurend verbeteren van onze processen dat we steeds gebruik kunnen maken van de nieuwste updates van Infor’, aldus Te Molder. ‘Zo willen we de komende jaren toe naar een volledig gedigitaliseerd proces waarin een digitale order volautomatisch leidt tot de productie, verpakking en het transport ervan.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.