Nederlandse innovatie, Canadese springplank

0

Food partnership tussen Enschede en Prince Edward Island

De Canadese levensmiddelenindustrie wil leren van Nederland, dat zich heeft ontwikkeld tot de mondiale leider in foodinnovatie. Vanaf het Oost-Canadese Prince Edward Island richten Canada’s Smartest Kitchen en de Food Island Partnership hun blik onder meer op Food Valley en Enschede.

Vanwege de kleine thuismarkt en de grote concurrentie moeten Nederlandse foodbedrijven zich onderscheiden door innovatie, hoge productiviteit en nicheproducten. Weg van de Canada’s Smartest Kitchen   bulk en de lage marges, die richting wil de Canadese foodindustrie ook inslaan. Met deze boodschap waren Peter Crooks, ceo van r&d-centrum Canada’s Smartest Kitchen, en Sebastian Manago, ceo van de Food Island Partnership, onlangs op werkbezoek in ons land. De Food Island Partnership is representant van de foodindustrie op Prince Edward Island, dat zich als een van de leidende foodregio’s van Canada opwerpt. Het eiland is ook de thuisbasis van Canada’s Smartest Kitchen. Crooks en Manago bezochten, onder begeleiding van ontwikkelingsmaatschappij Oost NV, onder meer Food Valley. Daar legden ze contacten met onderzoekers en bedrijven als solyntafoodinnovatiedienstverlener TOP. Eerder al waren ze in zee gegaan met de Wageningse bedrijven Solynta (veredeling van aardappelen met zaad) en NSure (kwaliteitstesten voor aardappels, fruit en bloemen). In Deventer spraken ze met Akzo Nobel Research over zoutvervangers en in Enschede met Het Foodatelier en DéDutch.

Verpakkingsinnovatie

De twee Enschedese partijen onderhouden samen met de European Packaging Gallery sinds 2013 contacten met Canada. Afgelopen najaar bezocht Joris Leferink, international business developer voor Het Foodatelier en DéDutch, de eerste Food Island Day op Prince Edward Island (PEI). Hij vertelde er over het Nederlandse perspectief op food- en verpakkingsinnovatie en de vertaling van foodtrends in nieuwe verpakkingsconcepten. Contacten heeft hij er al gelegd met de PEI Fishermen’s Association en Loblaws, de grootste retailer in Canada. De samenwerking krijgt dit jaar concreet gestalte met zeven opdrachten die Het Foodatelier en DéDutch gaan uitvoeren voor Canadese foodfabrikanten die behoefte hebben aan vernieuwing van producten en verpakkingen. Het gaat om twee visverwerkende bedrijven (aantrekkelijke presentatie en verbeterde houdbaarheid van kreeft en andere schaaldieren) en vijf in de agrofood (onder meer houdbaarheid van aardappelproducten en nieuwe verpakkingen voor vlees). De kracht van Het Foodatelier en DéDutch is dat ze fabrikanten kunnen helpen om de wensen van de consument te vertalen naar nieuwe product- en verpakkingsontwerpen. De provinciale overheid van PEI ondersteunt de projecten financieel.

Kennisuitwisseling

‘Deze samenwerking is van strategisch belang voor ons’, zeggen Peter Crooks en Sebastian Manago. ‘Wij willen leren van Nederland. Deze kennis van product- en procesinnovatie nsurekunnen we niet in Noord-Amerika vinden. Met kennisuitwisseling hopen wij oplossingen te vinden voor foodfabrikanten die met hoge productiviteit en meer toegevoegde waarde nichemarkten willen bedienen.’ De samenwerking moet ook helpen om Prince Edward Island te profileren als ‘a place of origin for premium food products and a destination for culinary excellence in Canada’, vult Manago aan, en Canadese bedrijven voet aan de grond in Europa bezorgen. Omgekeerd biedt de samenwerking Nederlandse bedrijven toegang tot een interessante markt. ‘Prince Edward Island kan voor hen de brug naar Canada zijn.’ Joris Leferink beaamt dat en trekt het breder: ‘De smaken verschillen. Canada’s Smartest Kitchen kan helpen producten uit ons land op smaak te brengen voor de Noord-Amerikaanse markt. Of denk aan groente en fruit, dat wordt het nieuwe vlees en vis. In Amerika zie je na de WHO-publicatie over bewerkt vlees veel vraag naar alternatieven. In Europa was de regelgeving al dichtgetimmerd op gebied van hygiëne en grondstoffen. Noord-Amerika is nog niet zover, daar liggen dus kansen.’ Canada kan daarvoor de springplank zijn.

The Dutch package

Vanuit Enschede onderhouden drie nauw verwante partijen de Canadese connectie. Het Foodatelier werkt sinds 2001 voor de levensmiddelenindustrie en ontwikkelt nieuwe marktstrategieën en foodconcepten en -producten. In 2013 werd DéDutch afgesplitst als zelfstandige specialist in food packaging die de volledige keten van agro tot en met consument bestrijkt. Uit een samenwerking tussen DéDutch en de Universiteit Twente is de European Packaging Gallery (EPG) voortgekomen, met een financiële bijdrage vanuit het Agrofood-innovatieprogramma van de provincie Overijssel. EPG is een onafhankelijk kennisplatform waar de levensmiddelenindustrie samen met kennisinstituten en verpakkingsspecialisten onderzoek doet op het gebied van structural packaging en processing. Thema’s zijn kostenefficiency, duurzaamheid en convenience (inclusief houdbaarheid en gebruiksgemak). EPG telt zo’n 35 leden, voor tweede derde bedrijven, van Aviko tot Zwanenberg. Ook buitenlandse bedrijven, zoals de Canadese projectpartners, kunnen lid worden om toegang te krijgen tot de ontwikkelde kennis.

Dit artikel hebben wij gepubliceerd in de Oost Nederland special 2016

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics