‘Naar de orderintake kijk ik niet meer’

0

‘We zitten in een extreme situatie. Normaal gesproken ben ik vooral bezig met het bewaken van de orderintake, want die vertaalt zich vanzelf in omzet. Maar daar is nu geen sprake meer van. Naar de orderintake kijk ik niet meer. Veel belangrijker is hoeveel van de elektronica en kabelbomen die we produceren we daadwerkelijk – want compleet – kunnen uitleveren en resulteren in omzet. Wat dat betreft denk ik dat we voor dit jaar met pijn en moeite onze targets halen, en dan doen we het nog goed in vergelijking met de markt.’

Aldus een businessunitmanager van een specialist in kabelassemblage en elektronica. Hij wil zijn verhaal liever niet met naam en toenaam in het blad, maar wil wel graag gezegd hebben hoezeer hij zich verbaast over het grote aantal bedrijven dat nog altijd in de veronderstelling leeft dat ze zonder forecast een order kunnen plaatsen in de verwachting dat die dan conform hun planning wordt uitgeleverd. ‘En ze hebben je gebenchmarkt en willen daarom graag nog 10 procent van de prijs af. Vooral Amerikaanse en Chinese opdrachtgevers denken nog steeds dat alles kan. Dan bellen ze je met de vraag wat je nog op voorraad hebt en of je dat dan maar meteen in een order kunt toeleveren. Die snappen niet dat die voorraad reeds toebedeeld is aan klanten die wel forecasten, trouw afnemen wat ze besteld hebben, tegen de afgesproken prijs en niet steeds weer met heel kleine repeat-orders komen. Ik denk dat een kwart van de klantbedrijven nog denkt in een wereld te leven waarin snelle levering met korting geregeld kan worden. Maar dat is echt niet meer het geval.’

Link magazine editie oktober/november thema 2021: Data is key hoe kan het mkb daar winst mee maken? Lees Link digitaal of vraag een exemplaar op: mireille.vanginkel@linkmagazine.nl’

Op dit moment, aldus de manager, zijn de veel gevraagde elektronica-componenten bij de distributeurs op. ‘Alleen sommige brokers hebben nog wat voorraden liggen. Dat zijn bedrijven die in slechte tijden met weinig vraag voorraden hebben opgekocht die ze nu voor de hoofdprijs kunnen verkopen. Maar ook die zijn bijna door hun spullen heen. Nu krijg je van distributeurs tips over componenten die nog te verkrijgen zijn bij die en die Chinese leverancier. Maar vaak zijn dat nagemaakte zaken die snel stuk gaan of überhaupt niet werken. Copyright staat in China toch nog steeds voor: ‘the right to copy’. Dus dan zeg ik ze: “Koop ze zelf in. Als ze in orde zijn, nemen wij ze van je over.” Meestal bedenken ze zich dan zelf ook.’

Voor nu neemt hij liever geen orderaanvragen meer aan. ‘Tenzij de klant akkoord gaat met levering in 2023, want tot dan zal dit supply-probleem wel duren. We willen ons orderboek stabiel houden en cashflow-problemen voorkomen. Dat heeft nu onze prioriteit.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.