MTA wil hele supply chain op spoor van configure-to-order te zetten

0

TOPIC Van ETO naar CTO

Cto is geen engineering-feestje

patrickConfigure-to-order (cto), system supplier MTA heeft daar ‘zeer positieve’ ervaringen mee opgedaan. En deelt die met ketenpartners. ‘Om maximaal profijt te halen, moet de hele supply chain daarin mee’, verklaart algemeen directeur Patrick Geerts. ‘Als first tier, bij wie oem’ers een steeds groter stuk van de ketenregie neerleggen, past ons een proactieve rol om daar stappen in te maken.’ 

Eind vorig jaar was MTA in Helmond gastheer van de ‘CTO Awareness Dag’. Wat is cto? Wat schiet je ermee op? En wat komt er allemaal bij kijken om dat te implementeren? Deze vragen stonden die (mid)dag centraal. Zo’n twaalf oem’ers uit de Brainport-regio, relaties van MTA, kwamen erop af. , jeroen vosmanaging director van Asintik, stuurde de geanimeerde bijeenkomst aan. Zijn bureau, gevestigd in Groningen – ‘met een tweede kantoor in Eindhoven zijn we bezig’ – ondersteunt ondernemers om te groeien. ‘Onze competentie is configure-to-order. Die voegen we toe aan het ontwerpteam van onze klant. Geen team met alleen engineers, maar met ook mensen van sales, inkoop, productie, logistiek, kortom de hele keten. Samen met zo’n multidisciplinair team – of beter, als tijdelijk teamlid – stellen we ontwerpen van een productplatform en supply chain samen.’ Tijdens zo’n exercitie, bij een gezamenlijke klant/oem’er, leerden Asintik en MTA elkaar kennen – en dat klikte. Vos: ‘We hebben dezelfde filosofie en zijn complementair aan elkaar. MTA is in zijn rol van system supplier sterk in ontwikkeling/engineering en productie, wij zitten in het traject ervoor.’ Uit die relatie ontstond het idee om samen een CTO Awareness Day op touw te zetten.

Smeermiddel

Als die middag één ding duidelijk werd, dan is het dat je een organisatie niet even snel, op ’n achternamiddag, ‘cto-compliant’ maakt. En, ja dat ook, dat de machinebouw in Brainport – die inzet op high mix, low volume, high complexity – daar veel baat bij kan hebben. Vos: ‘Veel doen projecten die toch geheel of grotendeels klantspecifiek zijn, ieder volgend project wéér. Want iedere klant heeft andere wensen en eisen. Dat triggert om je af te vragen: hoe kunnen we nou intern de zaak beheersbaar krijgen en toch de gewenste diversiteit aan klanten bieden? Dat zet ze op het spoor van cto, ook wel smart customization of modulair ontwerpen genoemd.’ Patrick Geerts van MTA: ‘Cto is het smeermiddel dat je in staat stelt om aan de voorkant customized systemen aan je klanten te verkopen, terwijl je het aan de achterkant dusdanig georganiseerd hebt dat je toch nog steeds de voordelen hebt van kleinschalig seriematig produceren en een korte leadtime. Dus met zo min mogelijk verstoringen in je processen, zonder dat de kosten en doorlooptijden torenhoog oplopen – en je in nog een nieuw pand, nog meer personeel en equipment moet investeren. Want onze klanten eisen juist dat we hun functionele modules steeds sneller en goedkoper ontwikkelen en leveren. De kunst is om méér te doen met wat je hebt – niet door maar harder en harder te werken, want dat houdt een keer op, maar door slimmer, efficiënter te werken.’MTA

Ontkoppelpunt

Cto maakt dat in principe mogelijk. In principe, want bij het goed implementeren komt heel wat kijken. Geerts: ‘Je zult van een project- naar een procesorganisatie moeten. Je gaat onderscheid maken tussen standaardfunctionaliteit en product- en/of klantspecifieke functionaliteit. Waarbij je je heel goed moet afvragen waar het ontkoppelpunt ligt: welk deel van het systeem dat de klant vraagt is standaard en welk deel specifiek voor hem? Wat vóór het ontkoppelpunt ligt, kun je seriematig maken en logistiek perfect inrichten, zodat je orders aan je second tiers en dieper de supply chain in voorspelbaar zijn en daar beter in te plannen, waardoor je kostenefficiënt blijft en de leverbetrouwbaarheid beter is. En voor wat na het ontkoppelpunt ligt, configureer je zeg maar optionele kits – klant- en productspecifieke opties/configuraties waaruit de klant kan kiezen.’

Maar welke opties configureer je, bied je klanten aan? Daar komen die multidisciplinaire ontwerpteams om de hoek kijken. Of, zoals tijdens de CTO Awareness Dag regelmatig werd beklemtoond: cto is geen engineering-feestje; alle disciplines in de organisatie en de supply chain hebben daar een rol in te spelen. John Willems, salesmanager bij MTA: ‘Dat begint aan de voorkant, bij sales. Daar moet je donders goed weten wat de markt, de klant vraagt; hoe het zit met de diversiteit in die vraag. Die inventarisatie moet je heel goed doen, niet één keer maar steeds weer. Pas dan kun je je zaakjes zo inrichten dat je engineering- en productietechnisch de snelheid erin houdt en kostenefficiënt blijft.’ Waar Patrick Geerts aan toevoegt dat sales alle opties en de consequenties ervan door en door moet kennen en, aan de hand van een matrix (productconfigurator, red.), met klanten moet bespreken. ‘Zo van: op deze optie zit tien weken levertijd, op die tien dagen; aan jou de keuze.’

Handen op elkaar

Die manier van werken vraagt om een nieuw organisatorisch model en een andere mindset binnen de organisatie, sterker: de hele supply chain. Willems: ‘Het is zaak dat de oem’er de hele keten meekrijgt. Dat begint aan z’n eigen voordeur. Zijn sales moet zich heel goed realiseren wat de eindgebruiker per se wil en niet per se hoeft – en wat de supply chain kan behappen en wat niet, binnen de vereiste levertijd en kosten.’ Veel moet op de schop: engineering moet anders – minder solitair – gaan werken, de rol van sales verandert, productie mengt zich in maakbaarheidskwesties. En ook de partijen dieper de supply chain in moeten hun werkwijze wellicht aanpassen. Fascinerend, maar met de nodige obstakels. Geerts: ‘Op boardniveau worden de voordelen van cto meestal snel begrepen, krijgen we de handen op elkaar, de voordelen in kosten en leadtime-reductie zijn soms enorm. Maar dat in de operationele organisatie aan de man brengen heeft meer voetjes in de aarde. Begrijpelijk, dit betekent nogal wat – is niet iets wat je er zomaar even tussendoor fietst. Maar uiteindelijk praat je wel over een aanpak/werkmethode die gaat zorgen dat de oem’er en zijn suppliers concurrerend blijven, toekomst hebben en kunnen groeien.’ MTA heeft dat in een aantal projecten ervaren: ‘Voor bepaalde systemen hebben we met cto de levertijd weten te verlagen van acht tot tien weken naar acht tot tien dagen.’ De omloopsnelheid neemt enorm toe, wat de basis is voor groei.’

Proactief

Met die CTO Awareness Dag levert MTA een kleine, maar waardevolle bijdrage om die mindset in de hele supply chain tussen de oren te krijgen. Patrick Geerts: ‘Veel oem’ers krijgen dat alleen niet voor elkaar, als ze er al mee bezig zijn. We zien daar nog steeds vaak een projectmatige manier van werken – en dan verlies je het op kosten en doorlooptijden. Met dit event hebben wij de handschoen opgepakt. Dat past in de rol die oem’ers ons, als first tier, steeds meer toebedelen: meer verantwoordelijkheden, meer regie over hoe de supply chain acteert – dus, zeggen wij, proactief zijn. Met als doel dat we daar hier in Brainport allemaal beter van worden.’

Link magazine, editie 1 2016.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.