Met overname Vilant zet Turck stap richting turnkey rfid-oplossingen

0

Industriële automatisering draait steeds meer om het met behulp van sensoren verzamelen van veel data in een machine of productielijn. Dit is het specialisme van Turck, dat 600 miljoen euro omzette in 2017 bij een groei van vijftien procent. Om dit groeitempo te kunnen aanhouden, heeft het van origine Duitse concern – voor het eerst in zijn vijftigjarige geschiedenis – een overname gedaan, van de Finse rfid-specialist Vilant. ‘Wij willen totaaloplossingen aanbieden, ook voor de logistiek, en die bestaan voor een steeds groter deel uit software zoals Vilant die heeft ontwikkeld.’

Kansen, overal waar goederen worden verplaatst

Turck (4.500 werknemers) is een grote fabrikant van industriële automatisering, met ontwikkel- en productievestigingen in Duitsland, Zwitserland, de Verenigde Staten, Mexico en China. Vanuit de bakermat sensortechniek zijn detecteren, verbinden, communiceren en identificeren de specialismen. Een belangrijke techniek is rfid, radio-frequency identification: met rfid-tags worden onderdelen en complete producten individueel gelabeld om ze in de logistiek te kunnen volgen (track & trace) en er in de productie besturingsinformatie mee uit te lezen. Turck is een marktleider met hf-rfid, de high-frequency-techniek voor korte afstanden zoals bij industriële toepassingen. Het kon echter nog geen complete rfid-oplossingen bieden voor logistieke toepassingen. Reden om eind vorig jaar het Finse Vilant Systems (ruim vijftig medewerkers) over te nemen. Vilant is juist sterk in uhf-rfid, de ultra-high-frequency-techniek die ook werkt over grotere afstanden.

Steeds meer software

‘Onze klanten hebben niet alleen behoefte aan excellente hardwareproducten, maar steeds vaker ook aan complete systeemoplossingen, zoals software, integratie en onderhoud’, verklaart Christian Wolf, managing director van Turck. ‘Met de ervaren specialisten van Vilant kunnen wij onze klanten begeleiden op hun weg naar Industrie 4.0.’ Vilant heeft sinds 2002 meer dan 1.000 rfid-installaties gerealiseerd, in 35 landen. ‘Zij hebben slimme algoritmes ontwikkeld en daarbij hun leergeld betaald’, vult Frans Brouwer, directeur van Turck Nederland, aan. ‘Uhf klinkt eenvoudig, maar er zit veel technologie en software achter. Bij heftrucks bijvoorbeeld heb je te maken met bewegende rfid-antennes en pallets die kriskras door elkaar bewegen. De algoritmes van Vilant kunnen bepalen welke producten zich precies op welke heftruck bevinden. Dat alles had Turck onmogelijk zelf in twee jaar kunnen ontwikkelen.’ Vandaar dat Turck voor het eerst een overname heeft gedaan. ‘Wij willen totaaloplossingen bieden en die bestaan voor een steeds groter deel uit software. Vilant is vooral een softwarebedrijf, dat de benodigde hardware inkoopt, onder meer bij Turck. Kijk naar de sensoren die wij tegenwoordig leveren, in iedere sensor zit een microprocessor. Bij sommige sensoren kan de gebruiker wel vijftig parameters softwarematig instellen. Onze oplossingen maken het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk, met modules die de data verzamelen en alvast een voorfiltering doen: is hier onderhoud nodig, welke data moeten naar de cloud, welke niet? Met die decentralisatie belast je de centrale besturing minder; alleen bij problemen komt er een melding.’

Complexe ketenprojecten

Turck Vilant Systems doet vooral turnkeyprojecten, waarin het draait om de rfid-software en koppeling aan de informatiesystemen van de klant. Dat begint vaak met consultancy, vertelt Brouwer: ‘Samen met de klant kijkt Turck Vilant naar diens logistieke processen en eventueel doen ze eerst een pilot om te onderzoeken of een rfid-implementatie haalbaar is en welke winst daarmee te behalen valt. Denk aan verbetering van de logistieke processen, met minder fouten en minder menselijke handelingen.’

Brouwer ziet kansen voor gezamenlijke projecten met Turck Vilant, waardoor Turck Nederland (Zwolle, ruim twintig medewerkers) naast de industrie ook de logistieke sector kan gaan bedienen. ‘In het verleden hebben we aanvragen moeten afwijzen omdat ze buiten onze kennis lagen. Nu kunnen we projecten in de logistieke sector gezamenlijk aanvliegen. Maar kansen liggen er ook bij machinebouwers en andere fabrikanten, overal waar goederen worden verplaatst. Interessant is het vooral voor bedrijven met meerdere vestigingen of klanten die al met rfid werken. Denk aan een leverancier van autobumpers: die worden op grote racks aan de automobielfabriek geleverd en kunnen in één keer worden gescand. Samen met Turck Vilant kunnen we nu complexe ketenprojecten uitvoeren.’

Onlangs heeft Turck zijn totaalaanbod verder gecompleteerd met de technologie-buy-out van de cloudsoftware van Beck IPC, een Duitse specialist in oplossingen voor internet of things. ‘Industrie 4.0 is hier het magische woord’, verklaart Frans Brouwer. ‘Rfid is daar een belangrijk onderdeel van, evenals de cloud. Dat staat niet los van elkaar.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.