‘Meer partnerships met oem’ers’

0

Nieuw distributiecentrum Venlo geeft Biesheuvel Techniek lucht.

Met de opening van een gloednieuw en ultramodern distributiecentrum in Venlo zet Biesheuvel Techniek een logische stap in de uitgestippelde strategie: groeien en de maakindustrie meer competitief maken. ‘We staan pas aan het begin en zullen concurrerender worden, ook naar onze collega’s’, zegt een strijdvaardige algemeen directeur Meino Noordenbos.

Verlegen om een pittige uitspraak zit Meino Noordenbos nooit. ‘De laatste tien jaar zijn we telkens met gemiddeld negen procent gegroeid. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat we die cijfers de komende jaren niet halen. Integendeel, we gaan de maakindustrie optimaler bedienen, concurrenten overnemen en daarnaast groeien we autonoom. In Nederland wil ik de kaap van 200 miljoen euro omzet binnen vijf jaar nemen.’

Voor alle duidelijkheid: de omzet kwam in 2015 uit op ongeveer 114 miljoen, tien procent meer dan in 2014. De ambities zijn niet gering, de boodschap is helder. Daarmee overtuigde de ceo ook de bazen van de Franse IPH Group toen hij in 2014 om geld vroeg voor een nieuw distributiecentrum. ‘Het was niet lastig hen te overtuigen. Een duidelijke strategie en vooral goede cijfers zeggen alles. We waren echt dringend toe aan een distributiecentrum voor de Benelux met meer capaciteit en ruimte. We willen onze klanten en eigen vestigingen sneller bedienen en het assortiment verder uitbreiden. Daar was in de oude setting geen plaats voor.’

Pittig

Er waren pittige onderhandelingen met de gemeente Venlo voor nodig, maar uiteindelijk werd er een geschikt kavel gevonden voor de 12.000 vierkante meter magazijn met bijbehorende kantoren. Noordenbos is duidelijk in zijn nopjes met de locatie, zo net naast bedrijven als Office Depot en Geodis. ‘Uitstekend ja’, zegt hij terwijl hij trots de zoveelste geïmproviseerde rondleiding verzorgt. ‘Van hieruit bedienen we Nederland, België en Luxemburg. De verbindingen zijn goed en in deze regio zijn uitstekende werknemers te vinden. Meertalig en bekend met de logistiek én de techniek. Wij hebben echt specialisten nodig, mensen die zich willen verdiepen in producten en onze klanten kunnen helpen.’ Het nieuwe distributiecentrum van Biesheuvel Techniek past in de ambitieuze plannen van moederbedrijf IPH Group. ‘Na Duitsland, Frankrijk en Italië is dit het vierde grote centrum. Spanje en Polen volgen. Langzamerhand staan we in West- en Zuid-Europa goed op de kaart. De basis voor verdere expansie. We hebben op dit moment amper één procent marktaandeel in Europa en vijf procent in Nederland. Dat gaat veranderen.’

Leverancier

Maar niet met het traditioneel uitleveren van schroefjes, gereedschappen, persoonlijke beschermingsspullen, smeermiddelen, lagers, hydrauliek, pneumatiek, meetapparatuur en al die andere spullen die Biesheuvel Techniek in zijn assortiment voert. Ruim 800.000 verschillende producten om precies te zijn. ‘Uiteraard blijven we die leverancier waar klanten ook terechtkunnen voor die ene bestelling per jaar, dat ene onderdeel. Maar we doen veel meer. De klant van nu is veeleisender, verlangt meer service. De laatste jaren zijn we voor steeds meer bedrijven partner geworden. Onze consultants bedenken oplossingen, ze hebben productkennis en zorgen voor de beste opties. Daarnaast zijn we meegegaan in de trend van outsourcing. Zeker oem’ers leggen meer taken en verantwoordelijkheden neer bij hun suppliers. Wij beheren voor zo’n 250 grote en kleine ondernemingen de magazijnen. We zorgen voor just-in-time delivery en houden hun voorraden aan.’

Vooruit

Onder meer door die trend liep Biesheuvel Techniek in het vorige distributiecentrum, ook in Venlo, aan tegen een nijpend ruimtegebrek. Met het nieuwe centrum is dat probleem opgelost. De werkbare ruimte is verdubbeld naar 12.000 vierkante meter, met rekken van wel zes etages hoog. Hier is nu plek voor 80.000 artikelen, bijna drie keer zoveel als in de vorige situatie. Aan de toekomst is gedacht: er is nog eens ruimte voor 6.000 vierkante meter. ‘We kunnen hier vooruit’, erkent Meino Noordenbos. ‘We hebben een huurcontract voor tien jaar. Daarna zien we wel weer verder.’

Meino Noordenbos: ‘Ik wil de kaap van 200 miljoen euro omzet binnen vijf jaar nemen’

Met een aantrekkende economie en een alleszins goeddraaiende Nederlandse maakindustrie ligt groei voor de hand. Tien procent op jaarbasis lijkt echter hoog gegrepen, ook omdat de concurrentie fel is. ‘Wij zetten in op verschillende sporen. Ten eerste zijn we van oudsher sterk in de elektrotechniek en mechanische mro. Veel kansen zien we in de mechatronica, de lineaire techniek en 3D-printing. Daarin wordt veel expertise gevraagd en die hebben wij. Wij ontwikkelen ons van multispecialist naar tooling en mechatronica met bijbehorend technisch advies. Ten tweede zien we dat A-merken graag hun distributeurs inzetten om indirect hun klanten te bedienen. Wij nemen die rol met liefde over, zodat de ontwikkelaars als een Festo zich op innovaties kunnen storten. Ten derde hebben we een kapitaalkrachtige moeder die ons in staat stelt om te acquireren. Onlangs hebben we Roelofs Meettechniek overgenomen, zodat we in één klap een positie hebben in meet- en regelapparatuur. Zo zijn er wel meer branches waarin we nog ondervertegenwoordigd zijn. Met slimme overnames gaan we die lacunes invullen.’

Partnerships

En dan is er nog de bijzondere positie van Biesheuvel Techniek (450 werknemers) bij een aantal grote oem’ers. Zo is het bedrijf sinds vorig jaar businesspartner van Canon Océ. Ook zijn er speciale contracten met onder meer OI Glas, Heineken, Zehnder, Sonac en Sanovo. ‘Heel belangrijk, deze partnerships met grote oem’ers. In onze visie een voorwaarde om te overleven. We maken een stapje omhoog in de keten, zitten aan tafel met r&d-afdelingen en denken mee over innovaties, over de logistiek. Hier betalen de investeringen in productkennis en opleidingen voor innovatieve oplossingen zich uit.’

In totaal is met het nieuwe distributiecentrum een investering gemoeid van twintig miljoen euro. De in- en uitgaande stromen worden via geavanceerde warehouse-software aangestuurd, rollerbanen zorgen voor een snelle orderpicking. ‘We kunnen hier veel sneller werken en meer producten opslaan’, rondt Meino Noordenbos af. ‘En ik vergeet daarbij haast te zeggen dat er een duurzaam energiesysteem is aangelegd, de afvalscheiding en -verwerking automatisch gaan en de medewerkers veel minder fysiek werk hoeven te verrichten bij beter (led-)licht. Want hoe ambitieus we ook zijn, het zijn de mensen die het doen bij Biesheuvel.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.