machinebouwers en eindgebruikers: Flexibiliteit dé toekomstige succesfactor

0

Flexibiliteit vinden machinebouwers en hun eindgebruikers de belangrijkste factor om over tien jaar nog succesvol te zijn. Belangrijker dan het leveren van kwaliteit of de time-to-market. ‘Het stak er met kop en schouders bovenuit’, verhaalt directeur Henk Oude Brunink over de klantendag die itsme dit najaar organiseerde in de Efteling, Kaatsheuvel. Daar vroeg hij oem-klanten (machinebouwers) en eindgebruikers zoals foodbedrijven naar succesfactoren in 2027. De factor flexibiliteit bleek voor de eindgebruikers nog wat zwaarder te wegen dan voor de oem’ers. ‘Zij zitten natuurlijk nog wat dichter bij die volatiele eindconsument en hebben te maken met grote, machtige afnemers als Coca-Cola en AH die van hun leveranciers een grote mate van flexibiliteit eisen.’

Bezoekers aan de itsme-klantendag zien IoT (het verbinden van intelligente componenten) als de belangrijkste technologische gamechanger voor de komende jaren, meer dan de cloud, big data of robots.

Het vertaalt zich overigens nog niet in een verdergaande automatisering van de logistiek. ‘Wij zijn zelf goed geïntegreerd met onze grootste leveranciers via SAP, maar met onze klanten is dat helaas nog niet altijd het geval.’ Wellicht vanwege gebrek aan kennis hierover of de behoefte van de klant niet te afhankelijk te worden van een industriële distributeur als itsme. Evenmin leeft de wens zelf een start-up op te richten, een jonge wendbare onderneming vol frisse engineers voor wie geldt ‘the sky is the limit’: ‘Er bleek nul belangstelling voor.’

Wel in lijn met de flexibiliteitsbehoefte was het belang dat men hechtte aan ‘het kunnen beschikken over de juiste partner voor non-core-activiteiten’. Vooral de onderhoudsmensen van de eindgebruikers zien de waarde daarvan in. Zij zien ook een belangrijk succesfactor in de mate waarin die partner er in slaagt ‘geïntegreerd technisch maatwerk’ te leveren. ‘Technische diensten worden natuurlijk steeds kleiner, dus die groep wil graag kant-en-klare oplossingen’, interpreteert Oude Brunink. ‘Geen plc of frequentieregelaar, maar een zo volledig mogelijke ondersteuning bij het up-and-running houden en optimaliseren van hun fabriek.’ Eventueel op afstand. Immers, de bezoekers aan de itsme-klantendag zien IoT (het verbinden van intelligente componenten) als de belangrijkste technologische gamechanger voor de komende jaren, meer dan de cloud, big data of robots.

Itsme gebruikt de input nu in gesprekken met klanten om meer detailinzicht in hun behoeften te krijgen.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.