Laat advanced analytics uw chemische installaties een extra boost geven

0

Elk chemisch bedrijf zit op een goudmijn aan procesdata, maar vaak lukt het niet om dat datagoud te winnen. Uiteraard werken bedrijven aan verbetering van het rendement van hun fabrieken en sommige proberen al met advanced analytics een extra stap te zetten. Extra waarde generen uit die data blijft echter moeilijk, signaleert Adriaan van Horenbeek, Manufacturing Lead Customer Advisory Western Europe bij analytics-specialist SAS. “Vaak blijven ze steken bij de testfase in het lab.”

Adriaan van Horenbeek. Foto: SAS

Maar het kan wel, met advanced analytics uw chemische installaties een extra boost geven. “De slimme algoritmen zijn er en ook de mogelijkheden om snel enorme hoeveelheden complexe data te doorzoeken. Van productontwikkeling tot energieoptimalisatie en klantenanalyse, advanced analytics biedt een breed scala aan oplossingen. De kunst is om de oplossing van het lab naar de productie te brengen om echte waarde te creeëren. Dat kan door de juiste methodologie te hanteren, flexibele technologie in te zetten en met mensen te werken die gevoel voor data hebben.”

Een succesvolle methodologie bestrijkt de hele cyclus voor data analytics, van visie tot waarde. Volgens Van Horenbeek is zo’n cyclus in ongeveer vijftien weken te doorlopen, met vier fasen:
Fase 1 – Assessment
Selecteer de relevante cases, zoek de belangrijkste uitdagingen en bepaal de waarde die u kunt creëren als u deze aanpakt. Kijk of de benodigde data beschikbaar zijn, definieer de succescriteria op basis van SMART KPI’s en beoordeel de haalbaarheid van een analytics case.
Fase 2 – Diagnose
Doe een korte pilot met een haalbare case om te onderzoeken of advanced analytics daadwerkelijk bedrijfswaarde kan creëren. Gebruik een digital twin om inzicht te krijgen in de real-life voordelen. Herhaal dit voor meerdere cases en selecteer de case die hoog scoort op bedrijfswaarde en eenvoudige implementatie.
Fase 3 – Industrialisatie
Implementeer het datamodel in de fabriek en let daarbij op de succesfactoren: duidelijke implementatiestrategie, schaalbare technologische infrastructuur, investering in training en betrokkenheid van uw medewerkers.
Fase 4 – Opschaling
Schaal het datamodel bij gebleken succes op en draag het over aan al uw fabrieken. Zorg voor versnelde uitrol over vergelijkbare installaties, brede overdracht van best practices, maximale benutting van de analysemogelijkheden bij verschillende locaties en business units, en zorgvuldig beheer van de analysemodellen.

Een solide methodologie is de eerste stap naar succesvolle toepassing van advanced analytics. Maar uiteindelijk hangt het succes af van mensen en technologie, besluit Van Horenbeek. “Investeer daarom in slimme technologieën en in opleiding om een digitale mindset te creëren en ‘datageletterdheid’ in uw bedrijf te stimuleren. Het helpt u om sneller meer bedrijfswaarde te creëren en concurrentievoordeel te behalen.”

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.