‘Klanten zeggen: ‘Dankzij jullie zijn wij sterk gegroeid’’

0

Onderscheidend zijn in kwaliteit, leversnelheid en betrouwbaarheid – en de klant in staat stellen zijn total cost of ownership te verlagen. Daar legt 247TailorSteel al sinds haar oprichting, elf jaar geleden, de focus op. ‘We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen – en dat slaat aan in de markt. Een heel groot deel van onze klanten zegt: “Dankzij jullie zijn wij sterk gegroeid.”’ Het strategisch partnership met LVD Company, leverancier van slimme ‘ToolCell’ kantbanken, helpt om daar verdere stappen in te maken.

Peter Nales, chief operating officer Foto Bart Overbeeke

 Visie 247TailorSteel werpt vruchten af, LVD Company helpt die verder uit te rollen

 Smart industry: menig maakbedrijf wil daar iets mee, 247TailorSteel doet het gewoon. ‘We hebben smart industry in de gehele bedrijfsvoering doorgevoerd’, vertelt Peter Nales, chief operating officer van de Achterhoekse leverancier van op maat gesneden metalen platen, buizen en kantdelen. Om maar één reden brengt oprichter en dga Carel van Sorgen de missie van zijn onderneming tot de essentie terug: ‘Alles wat we doen, doen we voor de klant.

‘Bij steeds meer klanten begint het kwartje te vallen dat zij terug moeten naar hun corebusiness’

Zich verplaatsend in de schoenen van die klant, merendeels mkb-maakbedrijven, kwam Van Sorgen destijds – het fenomeen smart industry bestond nog niet – tot de vooruitstrevende visie dat een fabriek met een digitale tekening aan te sturen moet zijn. In 247TailorSteel gaf hij dat stapsgewijs en gestaag handen en voeten, samen met ‘kompaan van het eerste uur’ Peter Nales. Stevige pijler is hun in eigen huis ontwikkelde internetportal SOPHIA (Sophisticated Intelligent Analyser). ‘Dat automatiseert het complete orderproces’, legt Nales uit. ‘Het analyseert het digitale bestand dat de klant online aanlevert en brengt, zonder dat er een mens aan te pas komt, supersnel en foutloos een offerte uit – 24 uur per dag, zeven dagen per week, 365 dagen per jaar. Aanvankelijk alleen voor 2D-projecten (lasersnijden van vlakke plaat, red.), daarna ook voor het ingewikkeldere buizen-/kokersnijden. En inmiddels hebben we binnen het project Smart Bending Factory (erkend smart factory fieldlab waarvan 247TailorSteel de initiatiefnemer en trekker is, red.) ook het buigen en kanten erbij getrokken.’ Om in kanten verdere stappen te zetten, werd een strategisch partnership aangegaan met LVD Company.

Total cost of ownership omlaag

Tegenwoordig is SOPHIA in staat om complete samenstellingen uit elkaar te halen en te analyseren – en om het achterliggende productie- en logistieke proces efficiënt – en ‘manloos’ – te organiseren. Gaat het om een mainstream aanvraag, dan brengt het portal in één minuut een offerte uit, claimt Van Sorgen: ‘SOPHIA kan nu ook grote en complexe aanvragen aan. De klant die bestanden van zeg zestig megabyte aan data digitaal aanlevert, krijgt in vijftien minuten een offerte. Voor een apparaat met 800 staalonderdelen ligt er eveneens in een kwartier een prijs op tafel – en hartstikke betrouwbaar. Bij een hele trits toeleveranciers materiaalkosten opvragen, precies uitrekenen hoeveel materiaal nodig is, je tekening uit elkaar (laten) trekken, de kosten ramen van – al dan niet zelf – lasersnijden; dat alles kost heel veel tijd, dus indirecte kosten. Een digitaal systeem als SOPHIA kan die voorkomen. Ja, in het optimaliseren van de tekening gaat iets meer tijd zitten. Maar zijn de conflicten eruit, dan gaat de order zó door de molen – en gaan voor de klant de total cost of ownership naar beneden. Bij steeds meer klanten begint het kwartje te vallen dat zij terug moeten naar hun corebusiness en wij de professionals zijn voor lasersnijden en bending.’

Eigen vrachtwagenpark werkt

Anno 2018 stuurt SOPHIA het volledige proces van lasersnijden, kanten en uitlevering aan de klant aan. Orders gaan geautomatiseerd het hele maak- en uitleverproces door. 247TailorSteel heeft daar alles voor in place: een state-of-the-art machinepark, verregaand computergestuurd en zelfregelend – met agv’s (automatisch geleide voertuigjes) die in schone productieruimten het transport regelen tussen de bewerkingsstappen. En sinds kort ook een eigen vrachtwagenpark, dat borg staat voor snelle levering. Carel van Sorgen: ‘Toen bekend werd dat we een eigen wagenpark (momenteel zeven vrachtwagens, twee in bestelling, red.) gingen optuigen, verklaarde iedereen ons voor gek. Maar het werkt: we komen onze afspraken na. Onze klanten vinden dat fantastisch. En onze chauffeurs zijn ambassadeurs: ze komen terug met issues aan de achterkant (bij de klant, red.) waar we aan de voorkant (in ontwikkeling, red.) ons voordeel mee doen.’ 

Strategische samenwerking

Op dat pad, waarop al veel is bereikt, wil 247TailorSteel gestaag voort. Met hulp van anderen, zoals LVD Company, hun leverancier van kantbanken en CADMAN-programmeersoftware en participant in het fieldlab Smart Bending Factory. LVD’s ToolCell-kantbanken zijn geknipt voor de 247TailorSteel-aanpak, aldus Mathijs Wijn, salesmanager van LVD Nederland. ‘Onze ToolCells zetten de benodigde gereedschappen automatisch klaar en dankzij laserbuig- en hoekcorrectie maken ze het product exact volgens klantspecificatie. Omstellen gaat snel, ideaal voor enkelstuks- en kleinseriefabricage.’

De strategische samenwerking tussen 247TailorSteel en LVD is erop gericht die processen nog slimmer in te richten – en hun kantbanken hardware- en softwarematig te finetunen op wat 247TailorSteel voor ogen staat: (mkb-)klanten ook kleine aantallen producten toeleveren voor een prijs die niet (veel) hoger is dan voor massaproductie. ‘Daar komt bij’, zegt 247TailorSteel-ceo Guido Schumacher, ‘dat we groeien (zie kader, red.) en meer en meer ToolCells nodig hebben.’ LVD gaat daarvoor zorgen, aldus Mathijs Wijn: ‘Mede door de toenemende vraag van 247TailorSteel gaan we onze machineproductie opschalen en nog meer inzetten op smart industry innovaties.’ Daar varen LVD, 247TailorSteel én de groeiende klantenkring van de Achterhoekse onderneming wel bij.

 

 

Artikel stond in de februari editie van Link magazine

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.