Verder kijken dan de buurman

0

Internationalisering is belangrijk voor onze economie. Het levert werkgelegenheid op en brengt innovatie met zich mee. Maar wordt het niet eens tijd om verder te kijken dan onze buurlanden, waar verreweg het grootste deel van onze export naartoe gaat? En hoe doe je dat eigenlijk, exporteren naar bijvoorbeeld Sierra Leone? Is het erg, dat buurland Duitsland met afstand onze belangrijkste internationale handelspartner is? Nee. Sterker nog, een nog betere aansluiting van onze economie met de Duitse juich ik toe. Duitsland toont zich een voorloper en kan internationaal concurrerend zijn in bijvoorbeeld machinebouw. Nederlandse toeleveranciers van toonaangevende sectoren worden zo getriggerd hun innovatievermogen op peil te houden.

Hoewel Nederland zo indirect levert aan landen buiten de EU en ik de vele bedrijven die daar al rechtstreeks naar exporteren niet voor het hoofd wil stoten, wordt het wel tijd om een tandje bij te zetten. De economische groeikracht voor de komende jaren ligt buiten de EU, voornamelijk in Azië en Afrika. Daar zelf voet aan de grond krijgen levert hogere marges op, stelt meer sectoren bloot aan het versterken van innovatie- en adaptatievermogen en vermindert het risico van te grote economische afhankelijkheid van buurlanden. Bovendien hoeft exporteren buiten de EU niet veel moeilijker te zijn dan zakendoen in Duitsland. In veel gevallen gaat het om een hands-on benadering, vasthoudendheid en geduld; of je nu naar Duitsland, Turkije of Sierra Leone gaat. Twee voorbeelden ter inspiratie. De MAAN Group, specialist in innovatieve lijmverbindingen, richtte haar internationalisering voornamelijk op Europa, vooral vanuit duurzaamheidsoogpunt. Een handelsmissie naar Turkije bracht echter nieuwe inzichten. De Turkse economie is gestaag groeiende en het land biedt een enorme markt, waar ook duurzaamheid steeds belangrijker wordt. De missie verliep succesvol; het bedrijf vond drie potentiële partners in de regio Istanbul en de zaak loopt voorspoedig. Ander voorbeeld. Verschillende Afrikaanse landen hebben economisch en sociaal-maatschappelijk een enorme dreun gekregen van de ebola-uitbraak. Op het eerste gezicht niet aantrekkelijk om er zaken te gaan doen. Maar landen als Sierra Leone, Liberia en Guinee behoorden wel tot de snelstgroeiende economieën ter wereld. In allerlei sectoren ligt er een rol voor bedrijven uit landen als Nederland. Auxfin, actief in het aanleggen van infrastructuur voor mobiel betalen, werd getriggerd door een handelsmissie naar deze landen, zag inderdaad de kansen en heeft zich nu prima gepositioneerd om de concessie te krijgen deze infrastructuur ook daar ‘uit te rollen’.

Het zijn slechts twee voorbeelden dat de wereld zoveel groter is dan de tuin van de ‘buurman’. Die wereld verkennen en er zaken gaan doen, is een investering in de toekomst van de Nederlandse economie. Bij een eerste schifting voor het vinden van potentiële zakenpartners kunnen ambassades, consulaten en business support offices prima van dienst zijn. Iets dat veel ondernemers nog niet weten. Een mix van strategie, dus planmatig te werk gaan, en intuïtie, het gevoel voor kansen laten werken, levert bij internationalisering het meeste succes op.

Huub Ruël Lector International Business, Windesheim

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics