Joint venture moet Schaeffler snel toegang verschaffen tot autonome automarkt

0

De Schaeffler Group heeft met Roland Arnold en Paravan GmbH overeenstemming bereikt over een raamovereenkomst voor de oprichting van een joint venture die vandaag is ondertekend. De transactie is in afwachting van goedkeuring door het Duitse Federal Cartel Office. Het doel van de joint venture, Schaeffler Paravan Technologie GmbH und Co. KG genaamd, is de verdere ontwikkeling van Drive-by-wire-technologie van de SPACE DRIVE van Paravan en de ontwikkeling en verkoop van mobiliteitssystemen. De drive-by-wire technologie, SPACE DRIVE, is ontwikkeld door Paravan GmbH om automobilisten met lichamelijke handicaps te helpen hun auto veilig te besturen, maar kan ook voor autonome voertuigen ingezet worden. Als onderdeel van de transactie zal de joint venture Paravans SPACE DRIVE-technologie aanschaffen. Schaeffler Technologies AG & Co. KG heeft een belang van 90 procent in het nieuwe bedrijf.

Naast de activering van de elektronische gaspedaal en rem, beschikt de SPACE DRIVE over een steer-by-wire-functionaliteit, waarmee een veilige en betrouwbare besturing van het voertuig op puur elektronische wijze mogelijk is, waardoor een stuur, stuurkolom en bijbehorende mechanische verbindingen overbodig zijn. Steer-by-wire is een sleuteltechnologie voor zelfrijdende auto’s, waarvoor een veilige en uiterst betrouwbare besturing een fundamentele vereiste is. Zelfs in parttime autonome personenauto’s met stuurwielen opent de bespaarde ruimte door het elimineren van de stuurkolom volledig nieuwe mogelijkheden voor het ontwerp van voertuigen en cabines. SPACE DRIVE beschikt over drievoudige redundantie en is momenteel de enige geïntegreerde drive-by-wire oplossing ter wereld die wordt gefabriceerd in overeenstemming met de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen, inclusief certificering volgens de uiterst veeleisende ISO 26262 ASIL D functionele veiligheidsnorm. Dientengevolge is het enige systeem in zijn soort waarvoor een vergunning is verleend voor gebruik op de weg in meerdere landen over de hele wereld, terwijl het tegelijkertijd de mogelijkheid heeft voor technische en commerciële levensvatbaarheid in de automobielproductie van grote series. SPACE DRIVE heeft ook een onberispelijk record van meer dan 500 miljoen kilometer rijden zonder ongevallen.

De nieuwe joint venture zal zijn operationele hoofdkantoor hebben in Aichelau en Herzogenaurach en zal worden geleid door een team bestaande uit Paravan-oprichter Roland Arnold als CEO, en Dirk Kesselgruber, hoofd van de divisie Chassis Systems bij Schaeffler, en één andere, maar toch -to-be-decided, medewerker van de Schaeffler Group.

Chief Technology Officer prof.dr. Peter Gutzmer

‘We zijn beiden zeer verheugd en enorm trots om een ??competente en succesvolle partner te hebben als de heer Arnold voor deze baanbrekende samenwerking’, aldus Schaeffler AG Deputy CEO en Chief Technology Officer prof.dr. Peter Gutzmer. ‘De overeenkomst van vandaag is een belangrijke mijlpaal voor Schaeffler. De aanschaf van deze beproefde drive-by-wire-technologie geeft ons toegang tot een sleuteltechnologie die ons in staat stelt onze divisie Chassis Systems te ontwikkelen tot een systeemintegrator voor chassis. De rolling chassis-activiteit is een beslissende kans voor Schaeffler om gebruik te maken van zijn kerncompetenties om een ??technologische voet aan de grond te krijgen in de snelgroeiende autonome automarkt en zo onze aandrijflijn- en chassisactiviteiten verder te diversifiëren. De deal van vandaag is daarom nog een belangrijke stap in de richting van onze strategie ‘Mobiliteit voor morgen’. ‘

De SPACE DRIVE-technologie en de bijbehorende kerncompetenties op het gebied van functionele veiligheid door hoogbetrouwbare elektronica vormen een aanvulling op de kerncompetenties van Schaeffler in mechatronica en zullen de ontwikkeling van toekomstige by-wire stuursystemen versnellen door de expertise op belangrijke gebieden te versterken, met name systems engineering, elektronica en functionele software .

Dirk Kesselgruber, hoofd van de divisie Chassis Systems bij Schaeffler

In het kader van de deal zal de Schaeffler Group zijn Schaeffer Mover-technologie inbrengen in de joint venture, waar het een cruciale rol zal spelen. Schaeffler Mover is een concept voor een klein en zeer veelzijdig rollend chassis dat volledig elektrisch is en kan worden gecombineerd met verschillende carrosserieversies om verschillende stedelijke mobiliteits- en transporttoepassingen te ondersteunen. Schaeffler onthulde het Mover-concept voor het eerst op zijn jaarlijkse algemene vergadering van 2018.

Dirk Kesselgruber zei: ‘Het Schaeffler Mover-concept toont ons engagement om een ??innovatieve partner te zijn voor mechatronische chassissystemen en om dit vermogen verder te vergroten en ons daardoor op middellange termijn te positioneren als een toonaangevende leverancier van rollende chassissystemen. De Schaeffler Mover is in de eerste plaats een platform voor het ontwikkelen en industrialiseren van toekomstige producten voor autofabrikanten. We zien SPACE DRIVE als een functioneel veilige en betrouwbare basis voor deze producten en we zullen daarom actief onze systematische en klantgerichte verdere ontwikkeling en verfijning onder de joint venture nastreven. In de toekomst kunnen we zelfs hele voertuigplatforms ontwikkelen voor logistieke en dienstverlenende bedrijven.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics