Intern transport voor tunnel versterkt interne samenwerking Feyter

0

Feyter Forklift Services in Terneuzen levert intern transport van diverse merken in allerlei soorten en maten, van heftrucks tot verreikers. Een wel heel bijzonder project voor intern transport betreft de nieuwe servicevoertuigen voor de Westerscheldetunnel, met 6,6 km de langste tunnel voor wegverkeer in Nederland. Bijzonder niet alleen vanwege de speciale eisen die de toepassing in de tunnel stelt, maar ook omdat Feyter Forklift Services maatwerk leverde dat het samen met zusterbedrijf Feyter Industrial Services ontwikkelde en bouwde.

Sinds de opening van de Westerscheldtunnel in 2003 waren er vier servicevoertuigen voor het onderhoud van de elektrotechnische installaties van de tunnel. Na vijftien jaar waren ze toe aan vervanging. Vorig jaar verleende Westerscheldetunnelmaintenance, de onderhoudsclub voor deze installaties, de opdracht aan Feyer Forklift Services voor levering van vier nieuwe ‘mobielen’. Half oktober worden ze afgeleverd, meldt projectleider Dennis de Vos, manager light division bij Feyter Forklift Services. ‘Geheel volgens planning, we hebben ons aan de afspraken gehouden en ons voor de eindklant een betrouwbare partner betoond, terwijl het toch voor ons een nieuw project was met bijzondere eisen.’

De speciale eisen betreffen onder meer het klimaat in de tunnel. ‘De nieuwe voertuigen hebben een volledig dichte onderkant gekregen en dat was best een opgave vanwege de beperkte ruimte.’ De voertuigen moeten namelijk passen in de krappe doorgang waardoor ze naar binnen getakeld worden en in de smalle serviceruimte onder het wegdek. Met afmetingen van 3,8 meter lang bij 1,7 meter hoog bij slechts 0,7 meter breed kan een mobiel twee monteurs en hun spullen vervoeren. De onderplaat en de wielkasten zijn vanwege het vocht in rvs uitgevoerd en het geheel is verzinkt en gepoedercoat. ‘Een nog belangrijkere aanpassing op het vorige ontwerp betreft de laadvloer, die helemaal vlak gemaakt moet kunnen worden door het wegklappen van de stoelen. De brandweer moet bij een calamiteit door het voertuig kunnen, want buitenom is geen ruimte en ook een brancard moet er doorheen kunnen.’ En zo heeft Feyter nog meer, kleinere, aanpassingen in het ontwerp doorgevoerd, zoals de toepassing van aluminium sandwichpanelen voor gewichtsbesparing (met het oog op een zuiniger gebruik van de accu’s voor de elektrische voertuigen).

Voor realisatie van de maatwerkvoertuigen werkte Feyter Forklift Services – dat normaliter equipment voor intern transport vooral verkoopt, verleast of verhuurt – nauw samen met Feyter Industrial Services. Dit multidisciplinaire staalbouwbedrijf ontwerpt en construeert machines en apparaten voor uiteenlopende sectoren. De Vos: ‘Nadat ik de richtlijnen- en de risico-inventarisatie had gedaan, hebben we samen het ontwerp gemaakt. Zij hebben vervolgens de vier voertuigen ontworpen en de chassis gebouwd. Samenbouw van de demo-mobiel en assemblage van de vier mobielen doet een monteur van Feyter Forklift Services.’ De ervaring van Feyter Forklift Services in onderhoud aan elektrovoertuigen werd hierbij gecombineerd met de expertise in engineering en machinebouw van Feyter Industrial Services. De Vos: ‘In de toekomst gaan we vaker deze samenwerking aan. Met drie man hebben we bij norminstituut NEN.nl diverse opleidingen gevolgd voor het doen van normonderzoek, het maken van risicobeoordelingen voor machines en het opzetten van constructiedossiers voor CE-markering. In ons koppie zijn we nu klaar voor meer van dit soort projecten.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.